Gå til innhold

Burde jeg være såret

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er dette med nyanser da. I min verden betyr ikke «dere trenger ikke stresse med det» at man ikke ønsker det. Det er hva folk med sosial kompetanse både uttrykker, og oppfatter som, at man ikke ønsker å være til bry.

Hvis jeg spør mannen min om han vil at jeg skal lage favorittmiddagen hans, og han svarer «du trenger ikke å stresse med det», så oppfatter ikke jeg det som at han ikke ØNSKER at jeg gjør det. Han er bare høflig og ydmyk, og ønsker å uttrykke at han ikke ønsker det hvis det er til bryderi for meg.

I his tilfelle skjønner jeg ikke hvorfor temaet kom opp på forhånd i det hele tatt. Jeg antar at hun tidligere har vist at hun setter pris på å bli sunget for på bursdagen sin. Da synger man for henne, uten å regissere alt på forhånd. Å glede noen betyr å overraske, ikke bare gjennomføre det en annen har bestilt.

Anonymkode: ee613...5f2

Da er jo du og mannen din like ulne i kommunikasjonen dere imellom som HI. En ting er å være falsk beskjeden overfor venner, kolleger, slektninger, men det er jo bare en kompliserende faktor i kommunikasjonen mellom to som er så nære. Det gir rom for tolkning og det kan jo slå like galt ut som det gjorde for HI i dag. 

Fortsetter under...

Himmel og hav skrev (2 minutter siden):

Da er jo du og mannen din like ulne i kommunikasjonen dere imellom som HI. En ting er å være falsk beskjeden overfor venner, kolleger, slektninger, men det er jo bare en kompliserende faktor i kommunikasjonen mellom to som er så nære. Det gir rom for tolkning og det kan jo slå like galt ut som det gjorde for HI i dag. 

Det går helt fint, for vi er såpass påskrudde at vi oppfatter nyansene, noe du vil se hvis du leser mitt innlegg. Å ikke oppfatte «du trenger ikke stresse med…» som «jeg vil ikke at du skal…» handler ikke om å være ullen i kommunikasjonen, men om sosial kompetanse.

Heldigvis trenger vi heller ikke å regissere våre egne bursdager, da vi kjenner hverandre så godt at vi vet hva den andre finner glede i. Her i huset synges det for den som har bursdag, uansett, uten at det må avtales eller avklares på forhånd.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er dette med nyanser da. I min verden betyr ikke «dere trenger ikke stresse med det» at man ikke ønsker det. Det er hva folk med sosial kompetanse både uttrykker, og oppfatter som, at man ikke ønsker å være til bry.

Hvis jeg spør mannen min om han vil at jeg skal lage favorittmiddagen hans, og han svarer «du trenger ikke å stresse med det», så oppfatter ikke jeg det som at han ikke ØNSKER at jeg gjør det. Han er bare høflig og ydmyk, og ønsker å uttrykke at han ikke ønsker det hvis det er til bryderi for meg.

I his tilfelle skjønner jeg ikke hvorfor temaet kom opp på forhånd i det hele tatt. Jeg antar at hun tidligere har vist at hun setter pris på å bli sunget for på bursdagen sin. Da synger man for henne, uten å regissere alt på forhånd. Å glede noen betyr å overraske, ikke bare gjennomføre det en annen har bestilt.

Da mangler DU tydelig sosial kompetanse for DIN versjon av betydningen er jo feil

Anonymkode: 175e9...89a

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Da mangler DU tydelig sosial kompetanse for DIN versjon av betydningen er jo feil

Anonymkode: 175e9...89a

Nei. Jeg mangler ikke sosial kompetanse fordi jeg ikke tolker «du trenger ikke å stresse med det» som «jeg vil ikke at du skal gjøre det».

"Nei, dere trenger ikke....." betyr i mine ører at jeg ikke gjør det, vanligvis. En og annen gang kan jeg finne på å spørre "Jeg vet at jeg ikke trenger, men vil du at..." Men de fleste ganger gidder jeg ikke sånt tåkeprat.  Så sant det ikke dreier seg om min gamle bestemor som er oppdratt i en tid hvor man alltid skulle svare nei du trenger ikke / nei det går fint når noen tilbød seg noe. 

Anonymkode: 85c64...47c

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...