Gå til innhold

Ang oppgjør etter skilsmisse

Anbefalte innlegg

Vi har advokater på saken, men er interessert i litt meninger likevel. 

Vi eide ein leilighet, den stod i mannen sitt navn og vi kjøpte den eit år før vi gifta oss. Solgte den tre år etter at vi var gift. Inntekten for den gikk inn i huslån. Nå mener eksmannen at den skal skjevdeles og at den på en måte var hans. Kan det virkelig stemme?🤔

Anonymkode: cf22d...591

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446083-ang-oppgj%C3%B8r-etter-skilsmisse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har advokater på saken, men er interessert i litt meninger likevel. 

Vi eide ein leilighet, den stod i mannen sitt navn og vi kjøpte den eit år før vi gifta oss. Solgte den tre år etter at vi var gift. Inntekten for den gikk inn i huslån. Nå mener eksmannen at den skal skjevdeles og at den på en måte var hans. Kan det virkelig stemme?🤔

Og at jeg skylder han masse penger pga denne leiligheten. 

Det står en del om det her, det kan virke som han har en sak. 

Hvorfor stod leiligheten bare i hans navn? Var du med å betale på leiligheten? 

https://www.bull.no/artikler/skjevdeling-av-formue-ved-separasjon-og-skilsmisse-–-en-oversikt

Anonymkode: 76310...b72

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det står en del om det her, det kan virke som han har en sak. 

Hvorfor stod leiligheten bare i hans navn? Var du med å betale på leiligheten? 

https://www.bull.no/artikler/skjevdeling-av-formue-ved-separasjon-og-skilsmisse-–-en-oversikt

Eg vet ikke hvorfor leiligheten stod bare i hans navn, vi bodde der i fire år og var gift i tre av de. Han betalte på lån og jeg mat og andre utgifter...

Usikker. At det er jeg som skylder han penger-200-300 000 mener han, i tillegg til at han har huset  vi har bodd i. Jeg eier ingenting annet enn en bil. 

Dette stemmer på oss:

Skjevdelingsretten er ikke absolutt. Etter ekteskapsloven § 59 annet ledd kan et skjevdelingskrav bortfalle helt eller delvis, dersom det vil føre til «et åpenbart urimelig resultat». Det typiske eksempelet er ektefellen som har tatt seg av hjem og barn det meste av et langvarig ekteskap, og som kommer dårlig ut av delingen på skifte.

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men huset dere bygde, står vel på begge? 

Ja. Men der er det "kun" ein million i overskudd når vi tar takstverdi minus lån. Merkelig at lånet fortsatt er så stort etter 13 års nedbetaling. Har ikke fått ha oversikt over lån og nedbetaling.  HI

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Eg vet ikke hvorfor leiligheten stod bare i hans navn, vi bodde der i fire år og var gift i tre av de. Han betalte på lån og jeg mat og andre utgifter...

Kvinnefella! Hvordan er det mulig at du ikke vet hvorfor leiligheten kun stod i hans navn? Hvis man er part i er kjøp signerer man jo på overdragelse og eventuelle lånedokumenter?

monty12 skrev (2 minutter siden):

Kvinnefella! Hvordan er det mulig at du ikke vet hvorfor leiligheten kun stod i hans navn? Hvis man er part i er kjøp signerer man jo på overdragelse og eventuelle lånedokumenter?

Ja, men trodde uansett at alt hans ble mitt når vi gifta oss så lenge det ikke er særeie i bilde. 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja. Men der er det "kun" ein million i overskudd når vi tar takstverdi minus lån. Merkelig at lånet fortsatt er så stort etter 13 års nedbetaling. Har ikke fått ha oversikt over lån og nedbetaling.  HI

Gjort er gjort, men for framtiden må du ta mer kontroll over økonomien, når lånet står på begge får man innsyn i nettbanken. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du har vært med på å nedbetale huslån på en bolig du eier og bor i, og har null kontroll over lån og verdien?… i 13 år? 

Anonymkode: b1a40...b07

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, men trodde uansett at alt hans ble mitt når vi gifta oss så lenge det ikke er særeie i bilde. 

Det er feil.

Som regel er det man tar med seg inn i ekteskapet også det man kan ta med seg ut, og verdier man bygger sammen iløpet av ekteskapet felleseie.

Viktig å lære barna våre også, man kan ikke gå i kvinnefella om man vet.

Anonymkode: 1e490...d63

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det betyr at dere kjøpte den sammen før dere ble gift?

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke så rart, særlig om man har fleksilån/rammelån, da kan man betale bare renter.

Det rare her er at du har hatt null innsyn og kontroll

Anonymkode: 1e490...d63

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

«Har ikke fått ga oversikt over lån og nedbetaling»… og dette har du akseptert?!?

Anonymkode: c2998...f49

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, vi kjøpte sammen, men han stod som eier. 

Hvis bare han sto som eier så skylder du jo han ikke penger? Det er jo han som har lurt deg! 

Anonymkode: 05378...302

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ja, vi kjøpte sammen, men han stod som eier. 

Hvordan kjøpte dere sammen når det er bare han som var eier? Hvorfor sier du at dere kjøpte sammen - ga du han pengesum for boligkjøp som gave? bidro du som medlåntaker, i så fall for hvor stor andel av lånet? bidro du med egenkapital? 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan kjøpte dere sammen når det er bare han som var eier? Hvorfor sier du at dere kjøpte sammen - ga du han pengesum for boligkjøp som gave? bidro du som medlåntaker, i så fall for hvor stor andel av lånet? bidro du med egenkapital? 

Nei, fordi vi var på visning sammen, var forlova og planla bryllup. Det eneste var at jeg ikke signerte. Gikk på skole da og hadde lite inntekt, bidro ikke til lånet. Men bidro med det økonomiske i form av andre utgifter.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, fordi vi var på visning sammen, var forlova og planla bryllup. Det eneste var at jeg ikke signerte. Gikk på skole da og hadde lite inntekt, bidro ikke til lånet. Men bidro med det økonomiske i form av andre utgifter.

Da eier han egenkapitalen da.

Anonymkode: 9ccfc...801

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...