Gå til innhold

Kompisen til mannen spiser oss ut av hus når vi sover

Anbefalte innlegg

Mannen min sin beste kompis bor et lite stykke unna oss. Så når han kommer på besøk er det alltid med overnatting. Kjempe koselig! Jeg liker han og vi har hyggelige kvelder sammen. Jeg lager alltid rikelig med mat, min mann er heller ikke småspist så hos oss er det alltid ekstra så alle blir mette. Når vi har gjester så synes jeg det er veldig gøy å lage forrett og hovedrett, eller hovedrett og dessert. Noen ganger blir det 3 retter også + snacks som settes frem. 

Kompisen til mannen min spiser også store porsjoner og det tar jeg med i beregningen, ingen problem! Men problemet er at han frotser seg gjennom skuffer, skap og kjøleskap i løpet av natta. 

Da mener jeg at vi kan våkne opp til at alt pålegg, brød, egg osv er spist opp. Han kan spise et helt brød, en pk skinke og diverse frokost salater + mengder av annet. Jeg har måttet gå til butikken før vi kan lage frokost flere ganger. Godteri skapet får også kjørt seg for å si det mildt. 

Både jeg og mannen min har tatt det opp, men da blir han sur og mer eller mindre legger det over på oss. Som om det er vår feil at vi ikke har kjøpt inn nok. Jeg mener vi spiser ikke det på en normal uke i pålegg og godis som har kan spise på en natt! 

Når det ikke går å snakke om det, har jeg spurt om han kan ta med seg en melk eller et brød i påskudd av å ha glemt å kjøpe inn når han er på vei.... Da kommer han uten noe å sier at han ikke trenger frokost!! Er jo ikke rart når han har spist for 15 personer i løpet av natta!!! 

Jeg har begynt å gjemme mat, det er jo helt sykt! Hvordan får jeg han til å forstå at vi gjerne stiller med normale måltider, men at han ikke kan spise oss ut av hus? Jeg har akkurat startet opp mitt eget firma som jeg bygger opp, jeg har ikke råd til å gi bort en hel ukes frokost og lunsj bare fordi han må spise på natta...noen helger er det jo 2 netter og flere hundre kroner ekstra i pålegg og annet godt. Er rimelig frustrert! 

Anonymkode: 5b983...1af

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte sover han over hos dere da? Kan du ikke bare sørge for å ha akkurat nok til den ene dagen akkurat når han kommer? Eller så må dere jo bare si nei til besøk 

Anonymkode: 5077d...3cf

De driver med samme hobby så i perioder kan det bli 2 helger pr mnd. Noen ganger mer andre ganger mindre. Jeg ser poenget ditt, men det vil jo forsatt ikke være frokost når vi våkner da. Om jeg bare har nok til den ene gangen. Det positive er jo at han ikke har mulighet til å spise opp frokost mat for en uke. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Mannen min sin beste kompis bor et lite stykke unna oss. Så når han kommer på besøk er det alltid med overnatting. Kjempe koselig! Jeg liker han og vi har hyggelige kvelder sammen. Jeg lager alltid rikelig med mat, min mann er heller ikke småspist så hos oss er det alltid ekstra så alle blir mette. Når vi har gjester så synes jeg det er veldig gøy å lage forrett og hovedrett, eller hovedrett og dessert. Noen ganger blir det 3 retter også + snacks som settes frem. 

Kompisen til mannen min spiser også store porsjoner og det tar jeg med i beregningen, ingen problem! Men problemet er at han frotser seg gjennom skuffer, skap og kjøleskap i løpet av natta. 

Da mener jeg at vi kan våkne opp til at alt pålegg, brød, egg osv er spist opp. Han kan spise et helt brød, en pk skinke og diverse frokost salater + mengder av annet. Jeg har måttet gå til butikken før vi kan lage frokost flere ganger. Godteri skapet får også kjørt seg for å si det mildt. 

Både jeg og mannen min har tatt det opp, men da blir han sur og mer eller mindre legger det over på oss. Som om det er vår feil at vi ikke har kjøpt inn nok. Jeg mener vi spiser ikke det på en normal uke i pålegg og godis som har kan spise på en natt! 

Når det ikke går å snakke om det, har jeg spurt om han kan ta med seg en melk eller et brød i påskudd av å ha glemt å kjøpe inn når han er på vei.... Da kommer han uten noe å sier at han ikke trenger frokost!! Er jo ikke rart når han har spist for 15 personer i løpet av natta!!! 

Jeg har begynt å gjemme mat, det er jo helt sykt! Hvordan får jeg han til å forstå at vi gjerne stiller med normale måltider, men at han ikke kan spise oss ut av hus? Jeg har akkurat startet opp mitt eget firma som jeg bygger opp, jeg har ikke råd til å gi bort en hel ukes frokost og lunsj bare fordi han må spise på natta...noen helger er det jo 2 netter og flere hundre kroner ekstra i pålegg og annet godt. Er rimelig frustrert! 

Er det mulig? Da tar han seg virkelig til rette, og han er bare på besøk?

Anonymkode: 497cd...b44

Har han penger til mat hjemme hos seg selv? Altså, prioriterer han mat, kan han prioritere mat, eller går han sulten hjemme? For all del, noen har bare ikke folkeskikk, men her tenker jeg dårlig råd. Vet ikke hvorfor.

Anonymkode: 04372...046

Dette høres jo ut som en overspisingslidelse, men veldig rart at han gjør det når han er borte. Jeg trodde de fleste med slike spiseproblemer spiste når ingen så det, og ingen visste hvor mye de faktisk spiste? Når han gjør det hos dere blir det jo veldig synlig...

Du kan lese om overspisingslidelse her:

https://nettros.no/fa-kunnskap/overspisingslidelse/?mtm_campaign=GoogleAds&mtm_kwd=overspising&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI4enxt5W9hAMVNxCiAx2fZQh1EAAYASAAEgIuXPD_BwE

Jeg tenker at man skal ha høy takhøyde for spiseforstyrrelser, det er ikke noe folk kan noe for. Men dere skal selvføgelgelig ikke betale for hans problemer. Litt vanskelig den der altså, at han nekter å bidra til matbudsjettet når han er såpass ofte hos dere og spiser så mye når han er der. Det er veldig rart synes jeg, kanskje dere skulle ta det opp igjen uten at han trenger gå i forsvar?

Om du er helt ærlig og sier det er litt trangt økonomisk akkurat nå så dere trenger at han også bidrar når han er hos dere annenhver helg. En normalt utrustet mann ville da gjort det, enten vipset noen kroner til mat, eller tatt med noe.

Anonymkode: 206fe...46c

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Har han penger til mat hjemme hos seg selv? Altså, prioriterer han mat, kan han prioritere mat, eller går han sulten hjemme? For all del, noen har bare ikke folkeskikk, men her tenker jeg dårlig råd. Vet ikke hvorfor.

Anonymkode: 04372...046

Han har nok av penger til mat. Sitter i god jobb og eier masse eiendom. Jeg forstår at det kunne være en grunn, men det er det ikke. Jeg har heller begynt å lure på om det kan være en form for spiseforstyrrelse? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette høres jo ut som en overspisingslidelse, men veldig rart at han gjør det når han er borte. Jeg trodde de fleste med slike spiseproblemer spiste når ingen så det, og ingen visste hvor mye de faktisk spiste? Når han gjør det hos dere blir det jo veldig synlig...

Du kan lese om overspisingslidelse her:

https://nettros.no/fa-kunnskap/overspisingslidelse/?mtm_campaign=GoogleAds&mtm_kwd=overspising&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI4enxt5W9hAMVNxCiAx2fZQh1EAAYASAAEgIuXPD_BwE

Jeg tenker at man skal ha høy takhøyde for spiseforstyrrelser, det er ikke noe folk kan noe for. Men dere skal selvføgelgelig ikke betale for hans problemer. Litt vanskelig den der altså, at han nekter å bidra til matbudsjettet når han er såpass ofte hos dere og spiser så mye når han er der. Det er veldig rart synes jeg, kanskje dere skulle ta det opp igjen uten at han trenger gå i forsvar?

Om du er helt ærlig og sier det er litt trangt økonomisk akkurat nå så dere trenger at han også bidrar når han er hos dere annenhver helg. En normalt utrustet mann ville da gjort det, enten vipset noen kroner til mat, eller tatt med noe.

Anonymkode: 206fe...46c

Jeg tenker kanskje at det kan være noe som det du nevner. Vil jo ikke at han skal føle at vi angriper på noen måte. Jeg bare har ikke økonomi til det, selv prøver vi å ha noen få ting som er "luksus" og resten basic sånn som det er økonomisk akkurat nå. 

Mulig jeg bør lese meg opp litt å prøve å møte han på en annen måte. Om han skammer seg er det jo ikke rart at han reagerer. 

Tusen takk godt svar 😊 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

De driver med samme hobby så i perioder kan det bli 2 helger pr mnd. Noen ganger mer andre ganger mindre. Jeg ser poenget ditt, men det vil jo forsatt ikke være frokost når vi våkner da. Om jeg bare har nok til den ene gangen. Det positive er jo at han ikke har mulighet til å spise opp frokost mat for en uke. 

Nei, ser den. Hva med å gjemme unna litt bare til akkurat frokost? Evt når han sier han ikke trenger frokost sier du bare «Åkey, da bestiller jeg bare til mannnen og meg» og bestill noe på fodora eller noe. Eller be han ta med mat til middag? 

Anonymkode: 5077d...3cf

Her må mannen til ta en ny prat med kameraten sin.

Neste gang han kommer kan helgen starte med at kompisen og mannen sammen drar for å handle inn mat for helgen og deler på regningen. Da er kameraten med på å bestemme hvor mye som skal kjøpes inn og har medansvar for å beregne riktig. 

Kanskje han rett og slett er gjerrig? 

Anonymkode: f541a...e5a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva med å servere kveldsmat og så bare si at han ikke får lov å spise (opp all maten) på natta. Ferdig snakka. Ellers får han slutte å komme. 

Anonymkode: 176cd...449

Enig. Det hadde blitt løsningen her. Han kan bo på hotell. 

Anonymkode: 7b292...a33

Annonse

Det er da en fullstendig unormal oppførsel.

Om dere fremdeles vil ha han på besøk (noe jeg neppe hadde giddet) så hadde jeg kjøpt inn det billigeste brødet og pålegg og bedt han holde seg til det om han trenger å spise om natta. 

Det der er jo skikkelig rart! Dere må jo si at dere ikke synes noe om at han tømmer matlageret deres når han kommer på besøk. Si at hvis han ikke forstår det eller tar med seg nattmat selv, så må dere ta betaling for dette. 

Skaff en boks med lås til pålegg i kjøleskapet. Alt av snop legger du i klesskapet ditt. Gjem unna alt du kan!!

Og så kan du ha et First Price-kneip og en pakke smør som det eneste han har tilgang til. 

Anonymkode: 75ebe...e41

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Veldig forståelig. Hvis han ikke er veldig økonomisk vanskeligstilt, så foreslår jeg at dere sier fra at dere heretter ønsker at han betaler dere en sum, f.eks. 500,- for mat for helgen han er hos dere. Begrunn det eventuelt med økte matpriser og egen trang økonomi.

Anonymkode: 42d65...23a

Han oppfører seg som en bortskjemt drittunge som tar seg til rette hos sine foreldre. Det er helt vanlig at man bidrar med mat/drikke når man overnatter hos venner, spesielt når det er såpass ofte som kompisen gjør. 

En overnatting med denne oppførselen hadde vært nok her i huset. 

Hotell er beste løsningen for han. Med mindre han bidrar med mat og drikke eller betaler for sine nattlige ran av kjøleskap. 

Endret av frk Nilsen

Låsbar boks i kjøleskapet, ev flytte pålegget til et kjøleskap i låst bod, hvis mulig. La FirstPrice kneipp og hvitost være tilgjengelig. 

Lag en god frokost. 

Han bør jo ta hintet. 

Anonymkode: 56a32...592

Når dere har tatt opp saken med han og han fremdeles ikke tar hintet, ville jeg latt være å ha noe i kjøleskapet og godteskuffen den neste helgen han kommer. Altså ikke smør, brød og syltetøy, men tomt. Dere klarer å spise frokost med havregrøt en morgen for å se hvordan reaksjonen hans blir. 

Jeg ville tatt praten en gang til, men lagt det fram med bekymring for han og hans helse. Det er jo ikke normal adferd å spise et helt brød om natta og i hvert fall ikke borte hos andre mennesker. Et eller annet galt er det. Det kan være en spiseforstyrrelse eller det kan ha noe med hormonubalanse å gjøre. Jeg ville også lurt på om han bare er gjerrig og samler all maten i bagen og tar den med hjem. At man har mye penger forhindrer ikke at man er en gjerrigknark som snylter på andre der de kan. Kanskje han har massivt med gjeld og ikke råd til å handle inn mat? Det at han ikke tar med mat når dere ber om det kan tyde på at han enten er gjerrig eller blakk. Som gode venner ville jeg gravd litt mer og tilbudt hjelp.  

Jeg ville ikke hatt mat tilgjengelig for han. Ha rundstykker i fryseren eller brød på soverommet. Egg kan oppbevares i romtemperatur i korte perioder, og oppbevares på soverommet. Ha minimalt med pålegg i kjøleskapet. Tenker også at han muligens fyller bagen og tar med dette hjem, høres rart ut om han kokkelerer så mye på nattestid uten at dere merker det. 

Anonymkode: a7ced...53b

Altså....mat i bokser med lås? Billig kneip og first pricepålegg?? Ærlig talt!! Her sier dere klart og tydelig fra: "det er ikke aktuelt med flere overnattinger fordi du eter oss ut av huset!" Det er frekt, uforskammet, gjerrig, snyltete og jeg vet ikke hva! Han kan jo ikke være frisk i hodet? Jeg tenker psykisk utviklingshemming, og desto viktigere med klare, tydelige beskjeder.

Jeg FATTER IKKE hvordan det er mulig å la denne tilbakestående tosken utnytte dere så til de grader? Jeg hadde faktisk blitt lykkelig om han ble så sur at vi aldri mer så snurten av han!

Anonymkode: 41c4a...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...