Gå til innhold

Hva er dine erfaringer og meninger om inne katt i 50kvm leilighet i borettslag?

Anbefalte innlegg

Hva er dine erfaringer og meninger om inne katt i 50kvm leilighet i borettslag? Hva er deres tanker for og i mot? Og hva er viktig å tenke på før man skaffer seg en innekatt? Grunnen til at jeg spør er at jeg har veldig lyst på katt. Vi har hatt flere katter i familien i oppveksten min og jeg merker at det har mange positive sider for meg det å ha katt i hus, men vi bodde da på landet i ett stort hus så katten fikk naturligvis gå inn og ut som den ville og hadde alltid god plass og det er veldig naturlig for meg at en katt skal kunne få muligheten til å være ute. Men nå har jeg havnet i en situasjon der jeg har kjøpt en 50kvm leilighet i ett borettslag (i blokk) i en storby og har likevel veldig lyst på en katt, så jeg ønsker gjerne høre med dere her inne hva deres erfaringer er og hva andres tanker er rundt det å ha innekatt? Der er dessverre ikke noe balkong som er egnet til at katten kan få gå ut dit når den vil, men jeg tenker naturligvis lufte den i bånd i hage dersom jeg skulle ende opp med å få katt. Må bare passe på at selen sitter godt så den ikke klarer å stikke av. Min andre tanke er jo at 50kvm er kanskje litt lite for en katt til tross for at alle dører hadde stått åpne og den fikk gå dit den ville? Ville naturligvis satt opp klorestativ som kunne klatres på og laget ett så bra som mulig miljø inne for den. Den tredje tingen er jo det at det i utgangspunktet ikke er tillatt med dyr i borettslaget men der er mulighet for å søke om å få det godkjent sto det i salgsoppgaven. Litt usikker på hvordan prosessen foregår? Jeg sliter også psykisk og tenker at en katt også ville være bra for min psykiske helse. Jeg tenker jo at det sannsynligvis ville være lett å få godkjenning til å ha katt i motsetning til hund f.eks? Uten at jeg har noe videre erfaring med det da... 

Så hva tenker dere? Hva er deres tanker rundt for og i mot det å ha en innekatt i en mindre leilighet i borettslagslag blokk? Tanken er å overta en omplasserings katt som er vant til å være inne dersom jeg ender opp med å ta valget å få katt.

Anonymkode: 502d1...de2

Fortsetter under...

Som du selv sier - katter er ikke skapt for å være innestengt på femti kvadrat. 

Jeg blir trist når jeg ser innekatter som sitter inne i vinduet hele dagen og stirrer ut. 

Anonymkode: 356f7...ac2

Det er mange sterke meninger om å holde en katt som ren innekatt, men dersom forholdene legges til rette er det ingenting som tyder på at en innekatt har dårligere livskvalitet enn en katt som har mulighet til å være utendørs. I tillegg vil katten være trygg for trafikkulykker, angrep fra andre dyr og ha mye mindre sjanse for å bli borte hjemmefra eller bli smittet av sykdommer.

Anonymkode: d86ec...72e

Jeg syns ikke man bør ha katt om de ikke kan være ute. Det blir ett liv i fangenskap. 

Og til deg lengre oppe her, ikke alle katter som sitter i vinduet vil ut. Våre katter sitter stort sett i vinduskarmen og kikker lengtende ut. De har katteluke og er fri til å gå når de vil, men fra oktober til mars sitter de bare i vinduer og venter på bedre tider 😂☀️😎

Anonymkode: f69d9...1c4

Hunder og hester er heller ikke «skapt for et inneliv», likevel lever både hunder, hester og innekatter gode liv med ansvarlige eiere som lufter dem, gir dem stimuli og beskytter dem fra ulykker og skader alle disse utelattene lider under. 

Anonymkode: dcd2e...e2a

Det er ikke noe problem. Fordelen med innekatt er jo også at den ikke er med på drepe fugler og andre smådyr. 

Katter pleier som regel å holde seg på små områder som de patruljerer. En innekatt vil slippe å bli utfordret til kamp når den er ute på patrulje. 

Vi har innehatt som vi også lufter av og til i bånd. Dette er en sunn og frisk katt som virker veldig tilfreds og trygg. 

Anonymkode: 8bee7...271

Annonse

Dyrebeskyttelsen har noen ganger katter til adopsjon, som kun passer som innekatter. Det er verdt å sjekke ut. Om du er borte store deler av dagen, bør du ha mer enn 1 katt. Du må ha en del utstyr i leiligheten hvor katten kan leke og herje litt.

Anonymkode: 10135...858

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...