Gå til innhold

Hva er deres tanker om delt eller felles svømming?

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/buskerud/felles-svommeundervising-i-ungdomsskulen-gjer-at-mange-jenter-droppar-undervisninga-1.16749775

Ser mange mener det er religion bak, men det er ikke tilfelle hos oss. Min datter ble utsatt for mye kommentarer fra guttegjengen da hun skiftet skole, det har satt spor, både fysisk og psykisk. Vi skiftet skole, men det sitter i. I høst forsøkte de delt svømming, det var stor suksess, endelig turte også min datter å delta. Jeg er utelukkende positiv til dette, så langt det lar seg gjennomføre. Fra mitt eget perspektiv, så klart. 

Anonymkode: 5cda9...8e9

Fortsetter under...

Selv mener jeg at de bør kunne ha svømming sammen. Hvis det lar seg gjøre at både gutter og jenter får like mye svømmeopplæring hvis de deles så skal jeg ikke stå  under parolen «svøm sammen» , men jeg tenker vi er på ville veier hvis ungdom ikke kan svømme i samme basseng samtidig. Hvis det ikke lar seg gjøre å dele og det fører til at jentene ikke møter opp så mener jeg det bør føre til fravær. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

https://www.nrk.no/buskerud/felles-svommeundervising-i-ungdomsskulen-gjer-at-mange-jenter-droppar-undervisninga-1.16749775

Ser mange mener det er religion bak, men det er ikke tilfelle hos oss. Min datter ble utsatt for mye kommentarer fra guttegjengen da hun skiftet skole, det har satt spor, både fysisk og psykisk. Vi skiftet skole, men det sitter i. I høst forsøkte de delt svømming, det var stor suksess, endelig turte også min datter å delta. Jeg er utelukkende positiv til dette, så langt det lar seg gjennomføre. Fra mitt eget perspektiv, så klart. 

Anonymkode: 5cda9...8e9

Har samme opplevelse som din datter, det hindret meg til å bli en god svømmer, og det er kjempedumt..det var ingen kommentarer for min del, men bare det å bli eksponert på en veldig sårbar måte var «nok» (nesten naken i en situasjon du ikke mestrer i utgangspunktet). I den alderen må man ta hensyn til akkurat det - ALDEREN. Kunnskapsdepartementet med sine råd gjør ikke jobben sin - deres oppgave er å legge til rette for læring for alle, ikke bekjemper kroppspress! Og i hvert fall ikke gjøre det med å tvinge jenter i sårbar livsfase til å lære noe som er vanskelig for mange 😕

Anonymkode: 7b7bc...01b

Jeg mener det er tull og tøys. Dette må barna kunne klare. De fleste er usikre på kroppen sin, suck it up! Og så snart man har kommet seg ut i bassenget er det ingen som ser kroppen likevel. Det er ikke noe som heter å "ikke klare å delta". Det er ikke noe valg.

Anonymkode: d6265...1f5

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Selv mener jeg at de bør kunne ha svømming sammen. Hvis det lar seg gjøre at både gutter og jenter får like mye svømmeopplæring hvis de deles så skal jeg ikke stå  under parolen «svøm sammen» , men jeg tenker vi er på ville veier hvis ungdom ikke kan svømme i samme basseng samtidig. Hvis det ikke lar seg gjøre å dele og det fører til at jentene ikke møter opp så mener jeg det bør føre til fravær. 

Mitt barn driver med konkurransesvømming og er i bassenget  6 dager hver uke siste 8 år. De har hatt kjønnsdelte grupper fra 11-12-års alder.  Nå i slutten av ungdomsskolen har de en felles treningsøkt en gang annenhver uke, mest for lagfølelse. Kunnskapsdepartementet kunne spurt erfaringer fra svømmeklubber før de uttaler seg om kroppspress i den alderen 🙄

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det er tull og tøys. Dette må barna kunne klare. De fleste er usikre på kroppen sin, suck it up! Og så snart man har kommet seg ut i bassenget er det ingen som ser kroppen likevel. Det er ikke noe som heter å "ikke klare å delta". Det er ikke noe valg.

Anonymkode: d6265...1f5

Ingen lærer noen ting med klump i magen fordi de må «suck it up» 🙄

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mitt barn driver med konkurransesvømming og er i bassenget  6 dager hver uke siste 8 år. De har hatt kjønnsdelte grupper fra 11-12-års alder.  Nå i slutten av ungdomsskolen har de en felles treningsøkt en gang annenhver uke, mest for lagfølelse. Kunnskapsdepartementet kunne spurt erfaringer fra svømmeklubber før de uttaler seg om kroppspress i den alderen 🙄

Når det gjelder kjønnsdelte grupper i idrett blir jo saken noe helt annet. Her er det snakk om opplæring på skolen. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder kjønnsdelte grupper i idrett blir jo saken noe helt annet. Her er det snakk om opplæring på skolen. 

Hvorfor? Gjelder samme barn i samme alder. Hvis du tenker på differensiering i belastning, kjører de differensiert i ca.3 år i blandet gruppe før de deler dem etter kjønn. Øktene tilpasses fra ca.midten av puberteten, ikke før det. 

Her har jeg delte meninger. Jeg husker selv gym og svømming hvor vi bare var jenter og hvor deilig det var. 
så derfor tenker jeg  JA 

men i dag tror jeg  ikke det noe poeng. 
jenter viser seg frem helt fra tidlig i skolealder, drar på seg de minste bikinier de kan kjøpe. 

det å bruke muslimsk undertrykkende tradisjoner  som grunnlag som argument for å dele opp i kjønn er heller ikke greit. 

så nei ikke del opp svømming og gym i rene jente og guttetimer

Anonymkode: 62116...e6d

Hvorfor? Gjelder samme barn i samme alder. Hvis du tenker på differensiering i belastning, kjører de differensiert i ca.3 år i blandet gruppe før de deler dem etter kjønn. Øktene tilpasses fra ca.midten av puberteten, ikke før det. 

Fordi det er forskjell på konkurranse idrett og undervisning i skolen. De samme hensyn blir ikke tatt i skolen. Kan ikke tenke meg det blir særlig gjennomførbart heller med tanke på begrenset hall tid. Tenk en skole som har den tiden de har i svømmehall og skal de deles så må de ha dobbelt så mye tid. Hvordan løses det? 

Hva blir det neste? Kjønnsdelte strender?! Nå må folk slutte å være så sinnsykt hårsåre. Og ja, jeg vet godt hva mobbing er som overvektig og livredd for å vise meg i garderobe/dusj. Men det er faktisk foreldrenes ansvar at ikke barna mobber 

Anonymkode: 16522...136

mamma til adhd gutt<3 skrev (21 minutter siden):

Jeg er for så vidt enig - de må kunne svømme sammen. Men det er noe annet enn å lære å svømme .. hvis alle kan det de må, så bør alle kunne være i vannet. Men da er det ikke svømmeopplæring, det er svømmetrening .. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er for så vidt enig - de må kunne svømme sammen. Men det er noe annet enn å lære å svømme .. hvis alle kan det de må, så bør alle kunne være i vannet. Men da er det ikke svømmeopplæring, det er svømmetrening .. 

Og hvor gjennomførbart er det med delt svømmeundervisning ? Hvor mange skoler har tilgang til så mye tid i hall ? 

Annonse

2 minutes ago, mamma til adhd gutt<3 said:

Og hvor gjennomførbart er det med delt svømmeundervisning ? Hvor mange skoler har tilgang til så mye tid i hall ? 

Men hvis halvparten av jentene ikke dukker opp om de må svømme blandet er jo poenget borte. Da får de jo ikke mer tid i vannet. Eller, de som gjør at andre ikke tør å være med får mer tid da - så bra vi belønner det.

Anonymkode: 65db2...17f

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Trinnet deles ut uansett, ingen skoler drar med seg 58 elever eller flere i svømmehallen, så akkurat dette er ikke et problem. Hvis noen kommuner ikke har svømmehaller som dekker behov i befolkningen, så er det kommunepolitikk som løser dette, ikke undervisningen. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Trinnet deles ut uansett, ingen skoler drar med seg 58 elever eller flere i svømmehallen, så akkurat dette er ikke et problem. Hvis noen kommuner ikke har svømmehaller som dekker behov i befolkningen, så er det kommunepolitikk som løser dette, ikke undervisningen. 

Det vil kunne bli et problem da ikke alle klasser på trinnet har gym samtidig. Man kunne feks ta med alle jentene fra A og B i hallen og la guttene ha gym sammen. Problemet da blir at det er ingen som tenker at delt gym også er lurt eller nødvendig. Jeg tror oppriktig at dette fører med seg en tilrettelegging og en logistikk som vanskelig lar seg gjennomføre i praksis.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men hvis halvparten av jentene ikke dukker opp om de må svømme blandet er jo poenget borte. Da får de jo ikke mer tid i vannet. Eller, de som gjør at andre ikke tør å være med får mer tid da - så bra vi belønner det.

Anonymkode: 65db2...17f

De får tid i vannet, men velger å ikke bruke den.

Anonymkode: 9671f...46b

Mange skoler har ikke så store klasser. Min sjetteklassing har 13 klassekamerater og de får 2x5 ganger i svømmehallen pr skoleår. Da er det ikke praktisk mulig å dele klassen opp i to. 

Mobbing er en uting og skal og må slås ned på, å dele svømmeundervisning etter kjønn er ikke veien å gå. Man blir ikke kommentert på og vurdert kun av det motsatte kjønn. 

Anonymkode: dbf06...515

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Her har jeg delte meninger. Jeg husker selv gym og svømming hvor vi bare var jenter og hvor deilig det var. 
så derfor tenker jeg  JA 

men i dag tror jeg  ikke det noe poeng. 
jenter viser seg frem helt fra tidlig i skolealder, drar på seg de minste bikinier de kan kjøpe. 

det å bruke muslimsk undertrykkende tradisjoner  som grunnlag som argument for å dele opp i kjønn er heller ikke greit. 

så nei ikke del opp svømming og gym i rene jente og guttetimer

Anonymkode: 62116...e6d

«Drar på seg de minste bikinier de kan kjøpe fra tidlig skolealder»? Stemmer ikke her iallfall, har jenter på 12 og 9, og her er det badedrakt som gjelder, eldste fikk fnatt en gang badedrakta var skitten så hun måtte bruke bikini (og den var ikke liten). Har ALDRI hørt om at noen av jentene her har noen bevisst holdning til at badetøyet skal være så lite som mulig. Spørs hva du mener med «tidlig skolealder» da.

Selv var jeg alt annet enn komfortabel i svømmetimene. Det var om å gjøre å dra inn magen fra garderoben til jeg kom i bassenget, full fart for at ingen skulle se meg. Usikker på om det hadde vært annerledes med bare jenter da, er man usikker på kroppen sin, kan det jo være like ille å være så avkledd foran jenter også.

Anonymkode: ea8f1...2fc

Jeg tenker det er viktigere å lære svømme enn å lære å være i bassenget med motsatte kjønn.

"Suck it up" kan de gjøre når de har lært å svømme.

På skolen mine barn går deler de opp, og det går helt fint.

Anonymkode: 76d13...79c

Jeg synes det er skummelt hvor delt samfunnet er i dag. Selv om vi er mye mer likestilt enn tidligere, er vi også veldig vare for forskjeller. På nittitallet virket det ikke som vi var så opptatt av ulikhetene, enten det var kjønn eller hudfarge. På en måte ironisk, siden det har blitt mye mer fokus på å utjevne «privilegier». 

Anonymkode: f0eee...405

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også ei som driver med konkurransesvømming. Her er det IKKE delt kjønnsdelt trening. Ikke på noe tidspunkt. Det er det heller ikke i naboklubbene.  

Her trener de sammen, reiser sammen og bor sammen både på stevner og leirer. Tror de ville gjort opprør dersom vi skulle begynt å skille dem! 

Jeg tror vi som samfunn må begynne å få barn til å slutte å være opphengt i kroppen og det å ikke tørre å vise oss frem. Er jo bare tull.  I mine øyne er det helt galskap å dele undervisning. Hvor pokker er vi på vei da??? 

Anonymkode: bd9b4...caa

Vi var 60 elever i klassen på ungdomsskolen, men fordelt på to klasserom. Og vi var fordelt på 3 grupper i kroppsøving og svømming. En jentegruppe, en guttegruppe og en med jenter og gutter. Jeg var på jentegruppa, og for min del var det var første gang jeg likte kroppsøving. Mye bedre og tryggere når det bare var jenter, guttene var frekke, voldsomme og fysiske . 

Anonymkode: 7438e...e17

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også ei som driver med konkurransesvømming. Her er det IKKE delt kjønnsdelt trening. Ikke på noe tidspunkt. Det er det heller ikke i naboklubbene.  

Her trener de sammen, reiser sammen og bor sammen både på stevner og leirer. Tror de ville gjort opprør dersom vi skulle begynt å skille dem! 

Jeg tror vi som samfunn må begynne å få barn til å slutte å være opphengt i kroppen og det å ikke tørre å vise oss frem. Er jo bare tull.  I mine øyne er det helt galskap å dele undervisning. Hvor pokker er vi på vei da??? 

Anonymkode: bd9b4...caa

Treningstider er samme, og reiser og stevner er selvfølgelig sammen. Men de bruker forskjellige innganger til forskjellige garderober her, og trener atskilt på hver sine baner, jentegruppe har kvinnelig trener, guttegruppen har en mann som trener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...