Gå til innhold

Bytter deres 12-13 åring på sengen sin selv?

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at 12-13 åringer bytter på sengen selv? Vi hadde en diskusjon på dette her. Jeg mener at såpass må en kunne forvente når de er blitt så store. Mens en vennine mener at det er vanlig at foreldrene gjør i den alderen.

Så hvordan er det hjemme hos dere? Ble litt nygjerrig på hvordan andre har det.

Anonymkode: 907cb...aef

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Gutt eller jente? Min gutt klarer minimalt selv. Klarer ikke ta på sokker en gang 

Anonymkode: dc8b7...a9f

Hvis du har en sønn på 12-13 år som ikke klarer å ta på seg sokker en gang så har dere feilet stort i oppdragelsen, og å få han til å bli selvstendig. Jeg har 2 gutter på 14 og 16 år, og begge har byttet sengklær, holdt orden på rommet sitt, hatt ansvar for oppvaskmaskinen, hatt ansvar for å gå ut med søpla og hjulpet til med å dekke på bord og ta av bordet siden de var 8 år (med litt hjelp og veiledning fra meg og min mann). Fra de var 12 har de vært med å vasket huset til helgen, og har hatt ansvar for å lage middag en gang i uken hver.

Anonymkode: 424b9...998

Nei, det har ingen av dem gjort før de flytter ut. Har mann med ocd, som skifter på senger og vasker før andre tenker at det nærmer seg tid for slikt. Likevel har de som har flyttet ut blitt selvstendige mennesker som helt fint klarer å holde leilighetene sine passe rene og ryddige. Det virker ikke som de har gått glipp av noe ved å ikke være vant til å gjøre ting selv. De har lært at man skal ha det rent og ordentlig, og er opptatt av å ikke videreføre fars ‘regime’. 

Anonymkode: bfb75...3cf

Annonse

Nei, ikke gutt 13, men de andre har gjort det fra de begynte på u skolen.

Men da mine andre barn begynte å skifte på senga selv, var det ingen av vennene som måtte gjøre det.

Så dette er helt forskjellig rundt om kring.

Men rydde og holde orden, har de alltid gjort

Anonymkode: 2ea64...e77

Han tok av sengetøy selv fra rundt 10 års alder,og vi la på nytt sammen.     Sommeren før han begynte i 7. øvde vi mye på og legge på.   Han skulle på leirskole og måtte klare det selv.     Etter det fikset han alt selv😊

Anonymkode: 96a65...14c

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvis du har en sønn på 12-13 år som ikke klarer å ta på seg sokker en gang så har dere feilet stort i oppdragelsen, og å få han til å bli selvstendig. Jeg har 2 gutter på 14 og 16 år, og begge har byttet sengklær, holdt orden på rommet sitt, hatt ansvar for oppvaskmaskinen, hatt ansvar for å gå ut med søpla og hjulpet til med å dekke på bord og ta av bordet siden de var 8 år (med litt hjelp og veiledning fra meg og min mann). Fra de var 12 har de vært med å vasket huset til helgen, og har hatt ansvar for å lage middag en gang i uken hver.

Har ikke noe med oppdragelsen å gjøre 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da er ikke barnet representativt for hva normsalt fungerende barn kan heller da.

Anonymkode: 53e16...c61

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Da er ikke din sønn representativ da de som ernormalt fungerene klarer fint å lære seg å skifte på senga før de er 12 hvis foreldrene lærer de det.

Jeg leverer rent sengetøy på rommet til hun på 11.
Hun skifter og legger det som er tatt av inn i vaskemaskinen som er tom og står klar.

Hun har noe problematikk med ADHD, men det å skifte på sengen er ikke noe problem.
Klarer hun det, klarer de fleste andre barn på den alderen det også

Anonymkode: 0ac4a...37d

Stor forskjell her. Yngste har gjort det fra han var ca 8-9, og stor nok til å ikke vikle seg inn i dynetrekket. Han startet på eget initiativ, og tok også storebrors (da 15) sengetøy i samme slengen. 

Anonymkode: 288fb...c11

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Er det vanlig at 12-13 åringer bytter på sengen selv? Vi hadde en diskusjon på dette her. Jeg mener at såpass må en kunne forvente når de er blitt så store. Mens en vennine mener at det er vanlig at foreldrene gjør i den alderen.

Så hvordan er det hjemme hos dere? Ble litt nygjerrig på hvordan andre har det.

Anonymkode: 907cb...aef

Jentene på 12 og 14 gjør det selv. 

Anonymkode: 37fe4...726

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...