Gå til innhold

Snart 2 åring blir satt i tripptrappstol ved dårlig oppførsel. Er det ok?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det din barnehage det er snakk om eller? Du er ihvertfall svært problemorientert. Du konstruerer problemer du ikke har forutsetninger for, og jeg forstår ikke helt hva du vil oppnå med det? Jeg har aldri sagt at det er lett, jeg har aldri sagt at det er god bemanning og jeg har heller aldri sagt at ledelse og ansatte ikke gjør sitt beste. Men når det ikke er godt nok så må det endres. Om det skyldes på bemanningsnormen når barn blir utsatt for ulykker som kan kveste dem, tror du ikke da at viljen til å finne løsninger sitter litt løsere? Ved å synliggjøre de situasjonene som potensielt kan utløse slike situasjoner kan man gjøre noe før det skjer, og da hjelper det ikke å bare godta fordi det kanskje er vanskelig. At bemanningsnormen er en stor vits kan vi være enige om da. 

Jeg kjenner ikke denne barnehagen, og har derfor ikke forutsetning for å vite bakgrunnen for at den/de ansatte valgte denne løsningen.

Anonymkode: d4ead...d74

Det jeg viser til er realiteten i mange barnehager pga den bemanningsnormen som er i dag. Det er ikke konstruerte problemer. Å man har skift etter hvordan trykket er gjennom dagen. Har man mange barn gjennom hele åpningstiden, handler det om å fordele ressursene best mulig utover dagen, men det gjør også at man vil være 1 og 2 på jobb med alt for mange barn i perioder også. Å det du sier om at noe må endres, det er der det ligger. For det er ikke nødvendigvis mulig å gjøre endringer uten å få tildelt flere ressurser. Lett å si at ting må endres, men det er ikke alltid rammer for å endre noe. At det må meldes avvik hvis det skjer noe, det har jeg jo sagt. Hvordan rammene er i barnehager rundt om, det må synliggjøres. Og kanskje blir barnehageansatte og foreldre hørt til slutt, og det skjer endringer i selve sektoren som gjør at man alltid er nok voksne på avdeling til å møte barna på den måten de fortjener. Barnehageansatte har prøvd å ripe i mange år, uten at det nytter. Nå trenger barnehagene og barna at foreldrene starter å rope. Kanskje noen hører da.

Til HI: 2 voksne og 4 barn, da burde det være mulig å finne andre måter å håndtere denne situasjonen på. Satt barnet ditt helt alene i tripp trapp stolen, eller var en av de voksne i nærheten? Det kan være en måte å gi barnet ditt en pause på også. For det er slitsomt i barnehagen, og kan være vanskelig å forholde seg til de andre barna, spesielt på ettermiddagen når barna er slitne. Da kan det å fjerne barnet som utagerer bort fra situasjonen, være det beste for alle parter. Det handler ikke om time out, men om å gi barnet ro. Men det avhenger jo så klart av at en voksen er å nærheten av barnet ditt også. Og det er forskjell på å sette det i tripp trapp stolen og la det sitte der, kontra å sette det i tripp trapp stolen, finne en rolig aktivitet barnet kan pusle med, samtidig som en voksen er tett på. 

Anonymkode: 52aca...fbc

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det jeg viser til er realiteten i mange barnehager pga den bemanningsnormen som er i dag. Det er ikke konstruerte problemer. Å man har skift etter hvordan trykket er gjennom dagen. Har man mange barn gjennom hele åpningstiden, handler det om å fordele ressursene best mulig utover dagen, men det gjør også at man vil være 1 og 2 på jobb med alt for mange barn i perioder også. Å det du sier om at noe må endres, det er der det ligger. For det er ikke nødvendigvis mulig å gjøre endringer uten å få tildelt flere ressurser. Lett å si at ting må endres, men det er ikke alltid rammer for å endre noe. At det må meldes avvik hvis det skjer noe, det har jeg jo sagt. Hvordan rammene er i barnehager rundt om, det må synliggjøres. Og kanskje blir barnehageansatte og foreldre hørt til slutt, og det skjer endringer i selve sektoren som gjør at man alltid er nok voksne på avdeling til å møte barna på den måten de fortjener. Barnehageansatte har prøvd å ripe i mange år, uten at det nytter. Nå trenger barnehagene og barna at foreldrene starter å rope. Kanskje noen hører da.

Men da må du jo ikke slå ned på de som sier at de må rope med at det bare ikke funker? Det kan godt være at vi snakker forbi hverandre, men det er jo nettopp dette jeg prøver å si. Om jeg hadde opplevd kritikkverdige forhold, så må det jo ropes høyt og tydelig dersom det ikke er noen plausibel forklaring.

Det kom også er svar fra HI (tror jeg, har ikke sjekket nn-kode) om at de var to voksne og fire barn sammen på dette tidspunktet. I dette tilfelle var det jo strengt tatt god bemanning, og da er det kanskje heller kompetansen det skorter på.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men da må du jo ikke slå ned på de som sier at de må rope med at det bare ikke funker? Det kan godt være at vi snakker forbi hverandre, men det er jo nettopp dette jeg prøver å si. Om jeg hadde opplevd kritikkverdige forhold, så må det jo ropes høyt og tydelig dersom det ikke er noen plausibel forklaring.

Det kom også er svar fra HI (tror jeg, har ikke sjekket nn-kode) om at de var to voksne og fire barn sammen på dette tidspunktet. I dette tilfelle var det jo strengt tatt god bemanning, og da er det kanskje heller kompetansen det skorter på.

Det jeg har reagert på er at det sies at barnehagene må se på hvilke skift de har, leie inn vikarer eller gjøre endringer. For det er det ikke alltid rom for. De aller fleste legger opp dagene best mulig ut ifra de rammene de har. Problemet er jo at det er for få ansatte ut ifra den bemanningsnormen som er, og at det ikke gjøres noe med at rammene i barnehagene blir bedre. Å skjer det ikke endringer i sektoren, så vil det fortsette å skje ting som er uheldig fordi det kanskje er den beste løsningen der og da. Det nytter ikke å bare be barnehagen om å gjøre endringer, man må bli med de ansatte i barnehagen om å kreve endringer i hele sektoren.

Den kommentaren om 2 voksne på 4 barn svarte jeg på i forrige innlegg. Der bør det være andre måter å håndtere situasjonen. Men at det er en forskjell på om barnet blir satt i stolen som en straff, eller tatt unna situasjonen for å få mulighet for å roe seg ned sammen med en voksen.

Bemanningen er ikke god nok derfor har mine barn starta rett på stor avdeling etter fylte 3år. Barnehagen for små barn er bare en oppbevaringsplass og det er ikke nok bemanning til å ta vare på barnas basale behov engang så er det en som trenger litt ekstra så har vel ikke personalet andre valg. Om det er greit eller ikke har ikke så mye å si, hva skal personalet gjøre om de ikke har nok hender? Kan være det bryter noen lover og regler, håper inderlig det. 

Anonymkode: 07243...868

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...