Anonym bruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Jeg har vokst opp på solsiden i en stor by i Norge. Mine besteforeldre var såkaldt «øvre middelklasse». Bestefar jobbet hardt og tjente godt. Alle hans fire barn hadde problemer i ulike retninger (en homofil - ikke no problem i dag, men på 50 tallet i Bergen var det det, en overspiser, en anorektiker og en med åpenbar adhd og lese/skrivevansker). Mine onkler og tanter har ytre sett «klart seg bra», men av mine 7 fettere og kusiner er det 1 som er i jobb! (Aldersgruppe 30-50 år). Det forundrer meg. I teorien skulle vi klart oss så bra, men i praksis gjør vi ikke det. En med me, en med migrene, en sliter skikkelig sosialt, en som flyttet utenlands og aldri kom seg inn i arbeidsliv og en med fibromyalgi. Er det tilfeldig? Anonymkode: e42fc...309
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Var vel en dårlig gen-pool da. Selv om dine besteforeldre klarte seg bra kan jo begge være bærere av gener som slett ble bra å blande. Anonymkode: ea1ef...098
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Du har 4 besteforeldre og dere kan ha arvet like mye fra alle. I tillegg har dere vokst opp med foreldre som sliter psykisk og delvis fysisk. Anonymkode: f0b73...f5b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Dine besteforeldre hadde nok like mye plager, men de lot ikke det stoppe dem. Min oldefar jobbet fra han var 12 til han var 90 år. Hadde masse helseproblemer, men det var jo ikke noe han brøy noen med. Tannlegen ville han heller ikke til så han trakk det han hadde på egenhånd. Min bestemor flyttet langt avgårde for å være tjenestepike. Som 20-åring fikk hun hofteprobmemer, men det var jo ikke noe hun sa til noen. Hun jobbet og sto på likevel. På sine siste år i arbeidslivet gikk hun til behandling 2 ganger i uka for å klare og jobbe 3 dager. De har en helt annen arbeidsmoral enn det mange som kom etter hadde Anonymkode: 7e335...4f7
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Er det mye penger å hente, så har de jo råd til å være hjemme og drive dank og skylde på sykdommer. Anonymkode: 9caa0...11b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Det er vel ingen tvil om dine besteforeldre sin generasjon hadde en mye høyere arbeidsmoral, enn det folk har nå. Anonymkode: 07c33...534
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Sikkert mange faktorer. Kanskje uflaks, to genetisk disponert = enda større sjans i neste generasjon? Alt fra miljøgifter til kosthold i dag, kan påvirke helse. Det er mer rom for å være syk, du sulter ikke selv om du er syk i dag, skru klokka noen generasjoner tilbake var det en annen virkelighet. Arbeidslivet i dag har helt andre krav enn den gang, hvor du ikke behøvde å fullføre grunnskolen engang for å få jobb. Nå får du ikke jobb. Anonymkode: 30fc5...01b
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 Det kan være noe sosial arv ute å går her. Om man her en forelder som er ufør, så er sjansen større for at man selv blir ufør. Jeg tror det kan handle litt om innstilling og oppdragelse. Et eksempel fra min egen familie: Jeg har to kusiner med samme kroniske sykdom. Hun som har en mor som ble ufør da hun var barn har hele tiden hatt en innstilling om at det å drive idrett, studere, jobbe osv er altfor tøft for henne, hun har tross alt en sykdom og den må hun ta hensyn til hele døgnet. Hun er i dag ufør. Hun andre har vokst opp med to foreldre som er i jobb. Hun og familien har hele tiden hatt fokuset på hva hun kan få til til tross for sykdommen. Hun har drevet idrett, studert og jobber og selv om hun har sine perioder med fravær, så kunne hun ikke tenke seg å ikke jobbe. Hun som er ufør kan ikke skjønne at det er mulig. Den som egentlig er mest plaget av de to, sykdomsmessig, er hun som er i jobb. Anonymkode: a3f43...8c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå