Gå til innhold

Satt og så på Lik meg med datter i går.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det starter allerede i niende-tiendeklasse her. Og i nabokommunen. Noen begynte allerede å snike seg ut i åttende og drikke utendørs. Spørs så klart hva slags vennegjeng du er i osv, men jeg fikk litt sjokk over hvor tidlig det begynte. Det er mer vanlig enn uvanlig er inntrykket mitt. Ny epoke som ikke er enkel som foreldre. Hvor gammel er datteren din? 

Anonymkode: 399b0...518

Det varierer vel en del. Både rundt hvor man bor og type ungdommer. Jeg jobber ved en videregående skole og har selv fire ungdommer/unge voksne. Mitt inntrykk er at omtrent en tredjedel av elevne i en typisk vg1-klasse fester litt, med alkohol, men ikke hver uke. Det kommer mer mot slutten av vg2 og ut i vg3, og da gjelder det også flere av dem. Mange i vg1 har nok både vært på fest og drukket en gang eller to, men jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å feste veldig ofte på den alderen, selv om noen gjør det også. Jeg vet også at det er elever i klassen til min yngste, som går i 9.klasse, som drikker innimellom.

Av mine tre eldste var eldstemann på en 3-4 fester i løpet av vg1, der jeg vet at han drakk på to av dem. Ikke mye, han var ganske edru da han kom hjem rundt midnatt. Nest eldste er skikkelig gaming-type og var aldri på fest og drakk ikke før han var over 18 år. Han på 16 år går i vg1 nå og har drukket et par ganger, men nå er det flere måneder siden sist han var på noen form for fest. Han sier at han ikke synes det er så gøy, men vil heller bare henge med venner og kjæresten. Det blir mer spise pizza, snop og se film ol. hos hverandre (med foreldrene hjemme, veldig ofte her hos oss).

Anonymkode: d80f8...8a5

Det er mye alkohol og andre rusmidler på skolene her. Eldste er 20, men det var drikking over en lav sko fra tidlig av. Hun drakk seg fra sans og samling og eier ikke stoppknapp. . Eldste er 17 og har vært på ett par fester, han drikker 2-3 cider og er fornøyd med det. Han går MDD og det er mye hasj i omløp der. Han forteller om folk på trinnet som begynte å drikke i 8.klasse 

Vet også en gjeng på ungdomsskolen her som er 12-13 år og røyker hasj…

Anonymkode: 2881f...655

Jeg har tre barn, og kullene har vært litt ulike. For den yngste var det en del på trinnet som hadde drukket sommeren mellom barne- og ungdomsskolen. Nå går han i 10. klasse, og det er et fåtall som ikke drikker. Det er en guttegjeng på trinnet som har brukt cannabis siden 8. klasse. Den siste Ung i Oslo-undersøkelsen viste vel at ca 20% av guttene i VG3 har prøvd kokain, så det er dessverre altfor mye rus blant ungdom. 

Den eldste var nesten 18 før hun drakk første gang, mens den midterste her var 16.5. Den yngste går aldri på fest, så føler meg ganske sikker på at han ikke har begynt ennå. 

Annonse

Eldste begynte på VG1. Hun drikker aldri mer enn 2-3 cider, nå er hun 18 og russetiden står for døren så det blir spennende å se. Føler meg ganske trygg på at hun ikke har prøvd andre rusmidler heller, men det er MYE av det ja. Hun forteller at det blir tilbudt på alle fester. Men de har intern kontrakt i russegruppa der det står at de som bruker andre rusmidler enn alkohol blir kastet ut, så holdningen er ihvertfall god. Men man vet jo aldri.

Yngste går i 9 og har ikke prøvd enda. Bare opptatt av idrett.

Anonymkode: b7874...877

Jeg har barn på 17 og 20 år.

Eldste drikker litt, men overstadig troe jeg han har vært bare en håndfull ganger. Han drikker i snitt kanskje annenhver måned.

Yngste som går i 1.kl på vgs og akkurat fylt 17 har ikke prøvd enda.

Min erfaring er at de unge drikker mindre, og starter senere, enn vi gjorde 🙈

Anonymkode: b51a8...215

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Vi har vært trege med å få med oss den siste sesongen. 
Jeg ble litt satt ut. Er det virkeligheten  det de viser ? Er det så mye drikking allerede fra 1.år på VGS? 

Anonymkode: 327bb...1e2

Eh.. De begynner jo på ungdomsskolen. Mange 13 åringer drikker. 

15/ 16 åringer er det som er mest normalt. 

Anonymkode: 4695d...034

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vokste opp på 70/80-tallet og vi begynte å feste da vi var 15 år🫣 Tror ikke det er noe nytt at ungdom i den alderen tester ut alkohol

Anonymkode: 842b6...9e7

Og jeg vokste opp på 90-tallet, og det var fremdeles rundt 15 år som var "normalen". Når en er konfirmert, har en lov å gå på fest. Og alle vet hva som skjer på fest. Tror kyrne her inne har glemt hvordan det var å være kalv.

Anonymkode: 344db...2ac

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg vokste opp på 90-tallet, og det var fremdeles rundt 15 år som var "normalen". Når en er konfirmert, har en lov å gå på fest. Og alle vet hva som skjer på fest. Tror kyrne her inne har glemt hvordan det var å være kalv.

Glemte noe:

Eneste forskjellen er at før visste foreldrene hva som kom til å skje, nå har voksne skylapper, lever i en fantasiverden, eller har ikke tid til egne barn.

Stolte foreldre spanderer bil og lappen på 18 åringen, som "ikke har rørt alkohol eller tobakk". Hadde de fulgt med, ville de visst bedre.

Min datter går i niende klasse, og der er det mye drikking, mye røyking og vape og litt hasj. Da jeg var vakt på skolens vårball i fjor tok vi flere elever med alkohol. De var ganske kreative når det kom til å få smuglet det inn. Så her i Asker starter de allerede på ungdomsskolen, men det gjorde forsåvidt jeg også 🤪

Anonymkode: cb96b...11e

Annonse

Jeg har barn på 17 og 22 år, Hun på 22 år, startet å drikke forsiktig da hun startet på videregående. Var ganske likt med hennes venner. Var få på trinnet som drakk på ungdomsskolen. Sønnen min drikker ikke, men vet at på trinnet hans var det veldig likt som hos søsteren hans. Han har Asperger og sliter med sosiale sammenkomster, så da er det ingen anledning for han å drikke. Men jeg vet at siste året han gikk på ungdomsskolen, så hadde de store problemer med 8. klasse, der var det mye drikking, hasj, de satt og røyka hasj i skolegården, mye slåssing, og generelt bare masse bråk med de.

Så det kan være store variasjoner på samme sted og. 

Anonymkode: f9297...071

Jeg selv er 88 modell. Når jeg gikk på barneskolen var de noen få som begynte å røyke i 5 klasse, og drikke i 6-7 klasse. Når jeg begynte på ungdomsskolen var det veldig mange som begynte å røyke og drikke. 

Anonymkode: 9c799...ff6

Min er i en vennegjeng der det både er en datter av veldig konservative kristne i en eller annen slekt, en ortodoks kristen jente og to muslimske jenter med foreldre fra hhv Somalia og Bosnia. Dette gjør drikkepresset lavt. Jeg veit hun har smakt øl, men hun har aldri kommet hjem full. I det store og hele er de ikke på fest, men samles hjemme hos hverandre. De er en gjeng på sju jenter som har hengt sammen siden barneskolen.

Anonymkode: 7dae2...af6

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Glemte noe:

Eneste forskjellen er at før visste foreldrene hva som kom til å skje, nå har voksne skylapper, lever i en fantasiverden, eller har ikke tid til egne barn.

Stolte foreldre spanderer bil og lappen på 18 åringen, som "ikke har rørt alkohol eller tobakk". Hadde de fulgt med, ville de visst bedre.

Jeg er ikke helt enig her, altså. For det første var det nok av mine venner som hadde akkurat den avtalen med sine foreldre, og fikk lappen til 18-årsdagen av (tilsynelatende?) naive foreldre. På samme måte er det absolutt ingen av de jeg kjenner nå av tenåringsforeldre som er så naive at de i fullt alvor tror at ungdommene deres ikke kommer til å drikke før de er 18 år bare fordi de har en avtale. Tvert imot, egentlig. Jeg på min side ble mer overrasket over at mellomste på snart 20 år faktisk ikke drakk alkohol før han ble 18 år, enn at eldste og nest yngste gjorde (gjør) det. 

Anonym bruker skrev (På 19.2.2024 den 17.03):

Jeg underviser konfirmanter, og 50% av dem har drukket før de blir konfirmert. Halvparten av disse igjen med tillatelse fra foreldrene

Anonymkode: 167bc...95b

Men å bli kristen er greit? Henger ikke på grep. 

Anonymkode: 09187...b2a

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kanskje det er humanistisk konfirmasjon? Dessuten drakk vel Jesus vin.

Anonym bruker skrev (På 20.2.2024 den 11.09):

Denne kua har i hvert fall ikke glemt hvordan det var å være kalv. Det fratar meg likevel ikke ansvaret for å være en god, trygg og VOKSEN omsorgsperson.

Anonymkode: 7936b...e68

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skulle det ikke være greit å bli kristen? Det ene barnet mitt er kristent, skal jeg nekte henne det? 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Denne kua har i hvert fall ikke glemt hvordan det var å være kalv. Det fratar meg likevel ikke ansvaret for å være en god, trygg og VOKSEN omsorgsperson.

Nei, det er det jeg mener. At da VET du hva som foregår blant ungdommer, og forholder deg deretter. Du blir ikke overrasket over at folk drikker på vgs, men følger med på hva ungdommen din og venneflokken holder på med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...