Gå til innhold

Ikke fornøyd med lærerens vurdering -karakter

Anbefalte innlegg

Sønnen går på vgs. Han fikk karakter 3 i muntlig norsk til jul. Han var åpenbart misfornøyd og mente burde fått høyere karakter. 

Jeg satt av en helg, tok opp læreplanen og leste meg opp. Tok et møte med læreren og jeg var forbredt godt. 

Karakteren ble satt opp til 4.  Hans karakter i historie vippet mellom 4 og 5.  Karakteren her ble utrolig nok vippet ned til 4 fordi karakteren også i norsk ble  vippet ned. Begge lærerene hadde snakket sammen.🫢

Fikk også satt opp karakter i historie.

Jeg ber dere foreldre lese seg opp på læreplanen. Sett dere selvstendig inn i karakter på prøver og vurderingskriterier. Det er dessvere noen lærere som er udugelig på dette området.  Ikke stol blind på læreren. 

Anonymkode: d98b8...1da

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sønnen går på vgs. Han fikk karakter 3 i muntlig norsk til jul. Han var åpenbart misfornøyd og mente burde fått høyere karakter. 

Jeg satt av en helg, tok opp læreplanen og leste meg opp. Tok et møte med læreren og jeg var forbredt godt. 

Karakteren ble satt opp til 4.  Hans karakter i historie vippet mellom 4 og 5.  Karakteren her ble utrolig nok vippet ned til 4 fordi karakteren også i norsk ble  vippet ned. Begge lærerene hadde snakket sammen.🫢

Jeg ber dere foreldre lese seg opp på læreplanen. Sett dere selvstendig inn i karakter på prøver og vurderingskriterier. Det er dessvere noen lærere som er udugelig på dette området.  Ikke stol blind på læreren. 

Halvårsvurderingen er jo en pekepinn på hva man må jobbe mer med. Blir man vippet opp i tvilstilfeller vil ikke eleven nødvendigvis strekke seg etter fireren eller femmeren som ligger der, men hold seg på nivået man er og ende opp med den laveste karakteren til standpunkt. Der det ikke er noen tvil vil jo karakteren bli satt uansett, dersom eleven presterer til femmer. På videregående bør da eleven ta opp karakterene sine selv, mamma kommer og ordner opp, det er litt spesielt.

Anonymkode: 254ca...6a0

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Halvårsvurderingen er jo en pekepinn på hva man må jobbe mer med. Blir man vippet opp i tvilstilfeller vil ikke eleven nødvendigvis strekke seg etter fireren eller femmeren som ligger der, men hold seg på nivået man er og ende opp med den laveste karakteren til standpunkt. Der det ikke er noen tvil vil jo karakteren bli satt uansett, dersom eleven presterer til femmer. På videregående bør da eleven ta opp karakterene sine selv, mamma kommer og ordner opp, det er litt spesielt.

Voksne folk bruker jo jurister og advokater. På samme måte kan ungdommen her trenge hjelp fra foreldre, når de ikke selv skjønner.

Jeg synes man burde fått karakteren en fortjener.  Ts

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Voksne folk bruker jo jurister og advokater. På samme måte kan ungdommen her trenge hjelp fra foreldre, når de ikke selv skjønner.

Hvordan vet du hva han fortjener når det var muntlig?

Anonymkode: f502a...2ed

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Han skjønte jo, han var bare missfornøyd. Det er snakk om en midtveisvurdering. Å klage på den er veldig spesielt . Standpunkt til sommeren er en annen ting, den er det mer rasjonelt å klage på.

Annonse

Han skjønte jo, han var bare missfornøyd. Det er snakk om en midtveisvurdering. Å klage på den er veldig spesielt . Standpunkt til sommeren er en annen ting, den er det mer rasjonelt å klage på.

- og egentlig den eneste som faktisk kan klages på. Midtveisvurderinger kan, formelt sett, ikke klages på. 

Anonymkode: 464aa...bcf

Vet du hvorfor sønnen din fikk bedre karakter?Ikke fordi han fortjente det, men fordi slike skrekkforeldre som deg presser læreren tillå gi sønnen din en karakter han ikke fortjener!

Er vel jammen ikke rart det går adundas med ungdommen, når foreldre undergraver lærerne på en slik måte. Hva er det neste?Skal du være med junior når han skal søke videre også?Kreve et møte med rektor fordi sønnen din ikke kom inn på skolen han ønsket?Kanskje ha et møte med sjefen til junior, fordi han ikke får lønnen du mener han fortjener?!

Herregud,sier jeg bare!

Beklager, men nå har du blitt en slik forelder som andre ler av og vitser om og lærere og andre stønner av. Mor tar et møte med skolen for å krangle på karakterene til arvingen. Du gjør sønnen din en bjørnetjeneste. Du burde heller bruke kreftene dine på å motivere han til å jobbe for en bedre karakter fram mot sommeren i stedet for å lære han at det bare er å sende mamma for å fikse opp. Dette bør du slutte med med en eneste gang. Du kan komme til å virkelig ødelegge for han framover om du tenker at du har noe med alle vurderinger av han å gjøre. eller skal du bli med sesjon, på jobbintervju og slike ting også?

Anonymkode: 199e2...cfc

Sier som de andre her, trekk deg tilbake. Dette er jo halvårsvurdering! 
Flott at du er engasjert i sønnens utdannelse, flott at du interesserer deg og har lest læreplan så du vet hva han jobber med, men for all del ikke kost isen for ham som du gjør. Han lærer ingenting av det, og han vet antakelig ikke hva han skal gjøre for å jobbe seg opp, heller. Han kan ikke sende mamma foran seg for å koste veien i voksenlivet, han må lære seg å gjøre jobben selv. Eller kanskje viktigst, du må stole på at han klarer det selv. Hva sier det om din tillit til ham at du ikke tror han kan klare noe selv når han går på videregående? Om han virkelig trenger at du krangler med lærer på en halvårsvurdering har du gjort en fryktelig dårlig jobb som forelder…du har ikke utstyrt han med verktøy til å klare seg selv og du har ingen tro på at han skal klare seg selv. 

Anonymkode: 61b6f...3e4

Jeg krymper meg av å lese dette. Bra at du er engasjert, men her burde du vært mer ydmyk. Heller funnet ut av hva din sønn burde jobbe med for å forbedre sin karakter. Du er nå den store snakkisen på skolen, og jeg ville vært forferdelig flaut 🙈

Anonymkode: 9ff72...890

Så utrolig flaut. Det er for øvrig helt vanlig å bli vippet opp i et fag og ned i et annet  om man er på vippen i to fag.

Sånne foreldre som deg er vel med på å sørge for overbelastede lærere og lærerflukt.

Anonymkode: 5d3c0...dd4

Annonse

De karakterene ble satt opp bare fordi læreren prøver å ikke gå helt til grunne. 
- i en skolehverdag der samfunnet og foreldre undergraver hele yrket. Det har blitt en inflasjon i gode karakterer fordi det er krav både fra skoleledelse og foreldre at flest mulig skal gjennomføre og bestå på tross av minimal egeninnsats. Og på grunn av foreldre som presser på på samme måte som du gjør. 

Vi har havnet i en situasjon i skolen som er  helt krise. 
Foreldre må begynne å hjelpe barna til å tåle skuffelser hvis det går litt dårligere enn ventet. Foreldre trenger å lære barna at alt MÅ ikke krangles om dersom det ikke er viktig. Og foreldre trenger å ta mer ansvar for oppdragelse og mindre ansvar for det lærerne gjør på skolen. 
Ikke alle lærere er flinke, men de aller fleste er godt utdannet og dyktige folk som ønsker å yte en god og rettferdig jobb. 

Anonymkode: 70ad6...f7d

Oisann, dette er sosialt belastende for sønnen din. Tipper han nå får kallenavn som mammadalt osv. på videregående klarer ungdommen ta opp saker selv. Du har jo ikke vært i timene og sett hvor mye sønnen din deltar osv

Dette er utrolig flaut for sønnen din og du har nå gjort som både andre ungdomer og lærere ler av han. 

Anonymkode: fe63a...33b

Oisann, dette er sosialt belastende for sønnen din. Tipper han nå får kallenavn som mammadalt osv. på videregående klarer ungdommen ta opp saker selv. Du har jo ikke vært i timene og sett hvor mye sønnen din deltar osv

Dette er utrolig flaut for sønnen din og du har nå gjort som både andre ungdomer og lærere ler av han. 

Anonymkode: fe63a...33b

Får da virkelig håpe at lærere er litt mer profesjonelle enn som så.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Får da virkelig håpe at lærere er litt mer profesjonelle enn som så.

Åh!Denne mora er garantert den store snakkisen på lærerrommet i laaaaang fremtid.Hun blir sikkert brukt til skrekk og advarsel for vrange foreldre....

Østerdølen skrev (2 timer siden):

Åh!Denne mora er garantert den store snakkisen på lærerrommet i laaaaang fremtid.Hun blir sikkert brukt til skrekk og advarsel for vrange foreldre....

Har du vært på mange lærerrom i din karriere? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har vært ansatt ved tre forskjellige videregående skoler og ingen plass har det vært kutyme å verken snakke om, eller le av, foresatte eller elever. Man kan ta opp krevende saker i gruppene, men jeg har aldri opplevd det du beskriver, verken som student eller lærer.

Det er greit at hi har tabbet seg ut, men man trenger ikke miste hodet helt selv, heller.  

Anonymkode: 870e0...1a7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du vært på mange lærerrom i din karriere? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har vært ansatt ved tre forskjellige videregående skoler og ingen plass har det vært kutyme å verken snakke om, eller le av, foresatte eller elever. Man kan ta opp krevende saker i gruppene, men jeg har aldri opplevd det du beskriver, verken som student eller lærer.

Det er greit at hi har tabbet seg ut, men man trenger ikke miste hodet helt selv, heller.  

Jeg jobber i vgs og dette hadde definitivt blitt noe som ville blitt snakket om. Neppe ledd av, mer som i oppgitt vantrohet over hva noen får seg til å gjøre og diskutert. Det dukker innimellom opp både elever og foresatte som det snakkes litt om. Ikke sånn til alle og som den store, morsomme underholdningen, men som hjertesukk overfor de nærmeste kollegaene. Når det er sagt, så hadde ikke HI fått gjennomslag hos oss. Det går ikke an å klage på terminkarakterer, kun standpunkt, og all den tid mor ikke er tilstede vet hun ingenting om den muntlige kompetansen sønnen viser på skolen. 

Anonymkode: 7ad83...66b

Østerdølen skrev (3 timer siden):

Holder du på sånn i din jobb?

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Ja, særlig😂 Du kan ikke klage på terminkarakter. Men godt forsøk! Du gjør et poeng ut av det som er noe av den største utfordringen ved skolen, nemlig curling-foreldrene. 

Anonymkode: bb764...b1e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner en del lærere og de snakker mye om håpløse foreldre. Ofte såpass at jeg vet hvem de snakker om også.

Anonymkode: af80c...c06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...