Gå til innhold

5 uker ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har kun 5 uker ferie og der partner kun har 5 uker ferie, og ingen avspasering.Hvordan fordeler dere ferieukene slik at ungene får litt fri i vinterferie/høstferie?

Jeg jobber hver 3.jul og de årene jeg ikke jobber, har jeg kun 3 uker på sommeren for å fordele resten på jul/påske og enkeltdager. Mannen tar 4 uker på sommeren, så barna får alltid 4 uker. 

Anonymkode: 6f24c...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sørge for å ha jobber som er fleksible. Ungene mine har alltid hatt full ferie både jul, vinterferie, påskeferie, pinse og full sommerferie. Ingen Sfo eller nødløsning eller sommerskole.

Anonymkode: f5f25...0b3

Skrevet

Må jo bare dele oss, noen år har hele familien 1 uke ferie sammen, andre 2 uker.

Så deles resten av fridagene til ungene med det vi kan. 
Sånn er det bare noen år

Anonymkode: 49503...643

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Sørge for å ha jobber som er fleksible. Ungene mine har alltid hatt full ferie både jul, vinterferie, påskeferie, pinse og full sommerferie. Ingen Sfo eller nødløsning eller sommerskole.

Vi har alltid 3 uker sammen i sommerferien, forresten.

Skrevet

Vi har som regel bare to uker samtidig om sommeren. En av oss tar tidlig ferie, og en tar sen, også overlapper vi hverandre på midten.

Mannen har som regel 4 uker om sommeren, jeg har som regel bare 3.

Om jeg har en uke med ungene først, så to uker sammen hele familien, også han to uker med ungene, så har de hatt 5 uker. De årene jeg har 4 uker ferie har ungene 6 uker sommerferie.

Så tar vi litt fri i påska, og litt i jula. Sjelden de samme dagene.

Høst og vinterferie tar vi noen fridager hver, sjelden sammen. Noen dager har vi noen feriedager, noen ganger tar vi noen dager fri uten lønn.

Det er en kabal mens ungene er små, men det er en ganske kort periode av livet som er sånn.

Anonymkode: becd0...ccf

Skrevet

Når de gikk barnehagen hadde vi 4 uker sommerferie sammen, den siste uken og avspasering, så ble det litt fri rundt julen og påsken også. Men nå når sfo er stengt hele juli, så deler meg og mannen, så har han ferie hele Juli, og jeg har enten de 2 første eller de 2 siste ukene i Juli, men jeg har 4 uker sammenhengende. Har alltid litt avspasering, så det blir alltid 1 dag eller 2 i de andre feriene også . 

Anonymkode: edcde...116

Skrevet

Valgte perfekt yrke mtp ferier: lærer 😆 Mine barn har alltid hatt lang sommerferie, høstferie, juleferie fra 20.des til 3-7 januar, vinterferie, påskeferie.... Alle innklemte dager fri... Pluss har kunne hatt kortere dager da undervisningstid er ca 20 timer i uka, resten disponerer jeg selv, så kunne hente tidlig, evt levere seint. Vi har levd et luksusliv! 

Anonymkode: 3241e...90c

Skrevet

Vi fordeler noen uker sammen og noen uker hver for oss. Og så setter vi av noen dager til vinterferie og høstferie. 

Men selv med «bare» 5 ukers ferie, så har vi jo turnusfri i tillegg. Så reelt har vi jo mer fri. 

Anonymkode: c37c7...f7b

Skrevet

3 uker i sommerferien. Disse får jeg ikke alltid bestemme når skal bli, så av og til kun 2 av ukene i juli. Bruker besteforeldre som hjelp her. Fordeler de andre 2 ukene i høstferie, påske, vinterferien og juleferien, blir noen dager fri i disse periodene. Minste er på sfo i de dagene vi ikke har fri. Eldste er hjemme alene/med venner. Har også meldt på eldste på fotballskole i sommerferien.

Anonymkode: b3bf9...add

Skrevet

Vi har bare 5 uker + mulighet for ca 2 dagers avspasering (svarer selv om det står uten avspasering ettersom det er relativt få dager). Vi prioriterte ferie sammen. Ungene var på fritidsskole i regi av idrettslaget siste uken av juni. Så var vi på ferie sammen i fire uker i juli. Etter dette var det idrettsskole en uke i august og deretter SFO til skolen begynte igjen. På planleggingsdager var de med på jobb og de var på skolen i vinter- og høstferier. Den siste ferieuken fordelte vi mellom jul og påske. Er julen gunstig eller vi har en ekstra avspaseringsdag tar vi en langhelg i forbindelse med vinterferien. Her jeg bor gjør de fleste det tilsvarende slik og de fleste barna var hjemme i vinter- og høstferie. 

Anonymkode: 9530b...310

Skrevet

Når ungene var mindre var jeg selvstendig næringsdrivende og kunne styre dagene selv. Ingen av våre begynte i barnehage før de var 3 år og de har alltid hatt fri alle skolens ferier. Mannen hadde da vanlig jobb. Nå er de store og nå er det jeg som har vanlig jobb og mannen jobber selvstendig. Utrolig glad vi har kunne vært så mye hjemme med dem og sluppet barnehage og sfo i ferier. 

Anonymkode: ed6ad...eb5

Skrevet

Vi delte oss så vi bare hadde én uke sammen på sommeren, men ungene fikk da 5 uker ferie med oss. Resten var de på sfo. Evt var de hos besteforeldre en uke 
På en arbeidsplass med mange foreldre er det ikke gitt at man får ferie når man ønsker 

Anonymkode: 9095d...43a

Skrevet

Har to sett med besteforeldre og en tante og to onkler som var veldig ivrige på å låne mine unger når de var små, så ferier har ungene hatt mye av. Onkel og tante fikk barn ett år etter meg, såeldste var mye med de på ferie. Min svoger mente det måtte være med barn for å kunne dra i dyreparker, tivoli osv så min søster utnyttet dette til det fulle når eldste ble født. 

Ungene har også besteforeldre som kunne ha med barnebarn på jobb innimellom, så jeg har sluppet veldig billig unna når det kommer til planleggingsdager osv. Hvem unger vil ikke heller være med morfar å kjøre gravemaskin eller laste vil, eller kjøre båt med farfar. Mormor og farmor jobbet heller ikke fult så de overlappet hverandre om noen av de hadde ungene en uke (fire besteforeldre som ble helt tussete når barnebarna kom og jeg snte aldri hvem jeg måtte plukke ungene opp hos når de skulle overnatte hos noen. For de snakket sammen. ) 

Anonymkode: a89ad...b76

Skrevet

Svigers har passet noen høst- og vinterferier. Ellers har de ofte vært i barnehage eller på SFO i høst- og vinterferie. Jul og påske har de hatt fri og 3 uker på sommeren.

Ikke alle kan ha fleksible jobber som gir mange uker ferie. Selv jobber jeg i helsevesenet og har aldri fått mer enn 3 uker sommerferie.

Anonymkode: d23ee...f2b

Skrevet

Overlapping av ferie og greie besteforeldre 😅

Nå er heldigvis mine så store at de klarer seg alene, for en lettelse. Den perioden der i livet har vært ett forbanna styr med logistikken. 

Anonymkode: e897b...da1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...