Gå til innhold

Er det inviklet og "skummelt" å formatere pcen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en som ikke har peilig altså? Mister jeg det som er lagret på pcen eller noe sånT

Anonymkode: 6a549...0d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempeskummelt. 

Anonymkode: 0d7c5...ff6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For en som ikke har peilig altså? Mister jeg det som er lagret på pcen eller noe sånT

Å formatere vil i bunn og grunn si at du sletter data. Hvorfor vil du gjøre dette? 

Anonymkode: fb33e...b98

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Å formatere vil i bunn og grunn si at du sletter data. Hvorfor vil du gjøre dette? 

Anonymkode: fb33e...b98

Fordi jeg leste at man burde gjøre det en gang i blant 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg leste at man burde gjøre det en gang i blant 

Mener du defragmentere?
Formatere sletter alt og setter den tilbake til slik den var da du kjøpte den. Det er slikt man gjør om man f.eks, har solgt den og ikke vil at noen av dataene skal følge med. Man gjør ikke dette med en PC man bruker og skal fortsette å bruke

Anonymkode: 7fe49...6ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Mener du defragmentere?
Formatere sletter alt og setter den tilbake til slik den var da du kjøpte den. Det er slikt man gjør om man f.eks, har solgt den og ikke vil at noen av dataene skal følge med. Man gjør ikke dette med en PC man bruker og skal fortsette å bruke

Anonymkode: 7fe49...6ba

Nei, defragmentere gjør jeg med jevne mellomrom, men jeg leste at man burde fragmentere også. da dropper jeg det😅🙈

Skrevet

I grunn ikke, forutsatt at du ikke er blant de som lagrer alt lokalt og husker ingen passord fordi du kan trykke på «husk passord» når det er slitsomt å forholde seg til innlogging. 

Anonymkode: 1ac3f...87f

Skrevet

Det er ikke skummelt. Du trenger en USB brikke med 32 gb lagring som du formaterer og lagrer windows på. Du starter så pc på nytt, går inn i BIOS og velger start fra USB disk. Slett alle partisjoner slik at du kune står igjen med harddiskene på pcen (kan være flere eller bare 1) og installer. Når du har installert må du oppdatere windows og installere drivete til eks. skjermkort på nytt. Noen ganger lønner det seg og oppdatere BIOS (hovedkort) også om det er nye oppdateringer. Alt dette finner du i gode instruksjonsvideoer på youtube. Husk at du bør sikkerhetskopiere ting du har lokalt på PC til eks skylagring eller en ekstern harddisk/USB.

Som folk sier, dette betyr i praksis at du sletter absolutt alt du har på pcen. Det er som å få en ny PC hvor du må laste ned alt på nytt. Og for å ta dette med hvorfor man formaterer, det er veldig greit å formatere med jevne mellomrom alt ettersom hvor mye du bruker pcen. Jeg formaterer minst en gang i året. Da sletter du rusk og rask og unødvendige filer, og du vil mye sannsynlig få bedre ytelse. Se på det som å gi maskinen en rens :)

Anonymkode: 82cfb...361

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...