Gå til innhold

Økonomi ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat blitt ufør, og har fått litt oversikt over hva jeg får av utbetalinger og forsikringer. Jeg har også nylig blitt singel og vi skal flytte fra hverandre. Så jeg vet ikke hvordan det jeg får vil passe med utgifter jeg vil ha. Økonomien er et stort usikkerhetsmoment nå. 

Jeg ser at jeg får nok uførekapital til å både kjøpe ut mannen og beholde huset, og kan bli gjeldfri om jeg bruker alt. Det gir meg jo litt trygghet. Lønner det seg å bli gjeldfri, eller beholde litt kapital som buffer? Eller spare litt til pensjon?Jeg er 50, så lenge dit enda. Har 3 barn på grunnskole, og de koster jo litt.

Jeg hadde veldig god lønn, så uføretrygden er jo mye lavere enn lønna. Men, uten utgiften til lån så veier jo det litt opp for tapt inntekt. Men, så "mister" jeg jo hele mannens inntekt og vil vel fortsatt ha tilnærmet like mye andre utgifter som da vi bodde sammen (noe annet som vil minke? Mat, diesel...?) ting med barna vil jo han dekke halvparten av antar jeg. 

Vil jeg kunne overleve alene som ufør? Berger det meg at jeg kan kjøpe ut og bli gjeldfri eller er ikke dette nok når jeg blir alene og får lavere lønn? 

Anonymkode: 62c7d...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har ett godt utgangspunkt for å klare deg, men har du økonomi/helse til å holde huset vedlike? Eller er det en bedre ide å selge hus og kjøpe leilighet og heller gjøre seg gjeldfri fra den?

Anonymkode: 979db...692

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som du har ett godt utgangspunkt for å klare deg, men har du økonomi/helse til å holde huset vedlike? Eller er det en bedre ide å selge hus og kjøpe leilighet og heller gjøre seg gjeldfri fra den?

Støtter denne. Jeg har beholdt huset for 5 år siden…det går ok, men ville helt klart kjøpt meg en leilighet hvis jeg kunne dra tilbake i tid.,,Ikke poeng å bli heeelt gjeldsfri, så du må snakke med en finansrådgiver i banken eller bestille privat

Anonymkode: d8555...613

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det var det da. Har en bror som er veldig handy og hjelpsom og som bor nære. Han kan sikkert gjøre litt for meg i bytte mot ting jeg greier eller t.o.m. litt betaling. Det er trygghet for barna å beholde huset, og mye mindre "styr" for meg akkurat nå midt oppi alt. Kanskje jeg prøver først med huset og så får jeg evt gjøre det senere om det ikke går...🤔 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Støtter denne. Jeg har beholdt huset for 5 år siden…det går ok, men ville helt klart kjøpt meg en leilighet hvis jeg kunne dra tilbake i tid.,,Ikke poeng å bli heeelt gjeldsfri, så du må snakke med en finansrådgiver i banken eller bestille privat

Anonymkode: d8555...613

Ok, det skal jeg gjøre. Ang å flytte så er det litt pga barna, leilighet blir langt unna skoler, aktiviteter og venner. Så da blir det mye kjøring for meg, nå kan de gå/sykle til mye. Og det er jo så mye pes å selge, kjøpe, og det å få flyttet på alt.

Skrevet

Jeg ville nok beholdt en liten buffer, så har du litt å gå på om bilen ryker, vaskemaskinen må byttes, du knekker en tann eller noe som velter hverdagsøkonomien litt.

Så må du lage et ryddig og enkelt budsjett. Flere kontoer, en til matbutikk, en til regninger, en til lommepenger, en til sparing osv.

Jeg personlig har sett på hver enkelt måned hva jeg må ut med av utgifter, i et år, delt summen på 12 og vet da hvilken sum som må inn på regningskontoen hver måned. Da er det alltid penger på den kontoen til regningene. Setter inn litt mer enn jeg faktisk bruker hver måned og bygger dermed opp en liten buffer til måneder som av en eller annen grunn blir ekstra dyre, det kan være så enkelt som at bilen må fikses eller noe sånt.

Da går hverdagen veldig greit altså.

Betal ned så mye du kan på gjeld, og sett heller opp en spareavtale til pensjon. Det lønner seg aldri å ha gjeld, renten er høyere enn hva du evt måtete tjene på det. Så betal inn gjelden og spar det du mener du kunne betalt i gjeld isteden.

Anonymkode: 0d148...49d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var det da. Har en bror som er veldig handy og hjelpsom og som bor nære. Han kan sikkert gjøre litt for meg i bytte mot ting jeg greier eller t.o.m. litt betaling. Det er trygghet for barna å beholde huset, og mye mindre "styr" for meg akkurat nå midt oppi alt. Kanskje jeg prøver først med huset og så får jeg evt gjøre det senere om det ikke går...🤔 

Du kan jo beholde huset en stund. Men plutselig må taket fikses, en vegg byttes ut, vinduet ryker og sånne store ting. Småting kan du helt sikkert få hjelp til. Ungene er ikke små bestandig så kanskje du kan flytte om noen år. Skjønner at du ikke vil gjøre noe store omveltninger akkurat nå :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg ville nok beholdt en liten buffer, så har du litt å gå på om bilen ryker, vaskemaskinen må byttes, du knekker en tann eller noe som velter hverdagsøkonomien litt.

Så må du lage et ryddig og enkelt budsjett. Flere kontoer, en til matbutikk, en til regninger, en til lommepenger, en til sparing osv.

Jeg personlig har sett på hver enkelt måned hva jeg må ut med av utgifter, i et år, delt summen på 12 og vet da hvilken sum som må inn på regningskontoen hver måned. Da er det alltid penger på den kontoen til regningene. Setter inn litt mer enn jeg faktisk bruker hver måned og bygger dermed opp en liten buffer til måneder som av en eller annen grunn blir ekstra dyre, det kan være så enkelt som at bilen må fikses eller noe sånt.

Betal ned så mye du kan på gjeld, og sett heller opp en spareavtale til pensjon. Det lønner seg aldri å ha gjeld, renten er høyere enn hva du evt måtete tjene på det. Så betal inn gjelden og spar det du mener du kunne betalt i gjeld isteden.

Budsjett skal jeg sette opp. Men nå vet jeg ikke helt hva utgiftene blir da, men en voksen mindre og 3 barn på deltid🤔 Men bruker jeg fjorårets tall og det "går" har jeg jo litt å gå på kanskje. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Budsjett skal jeg sette opp. Men nå vet jeg ikke helt hva utgiftene blir da, men en voksen mindre og 3 barn på deltid🤔 Men bruker jeg fjorårets tall og det "går" har jeg jo litt å gå på kanskje. 

Det blir ikke så store endringer på forsikring, strømmetjenester, bil o.l.

Mindre på mat og strøm, men bruker du fjorårets vil du jo gå greit i pluss.

Skrevet

Høres ut som du kommer til å klare deg fint.

Jeg er alene og ufør på minstesats, har gjeld på boligen, så har boutgifter på 12500, så kommer strøm utenom. Og jeg klarer meg. Jeg har ikke bil. Men bussen går veldig ofte her.

Anonymkode: 29f5e...367

Skrevet

Jeg ville hatt litt buffer. 

Hvis du har jobbet i det private med innskuddspensjon kan det være bedriften har avtale som fortsetter med innskudd når du er ufør og fram til pensjonsalder. Vi har det på vår arbeidsplass. 

Anonymkode: 2b0c1...9e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg ville hatt litt buffer. 

Hvis du har jobbet i det private med innskuddspensjon kan det være bedriften har avtale som fortsetter med innskudd når du er ufør og fram til pensjonsalder. Vi har det på vår arbeidsplass. 

Det skal jeg sjekke. Vil det da si at man får pensjon omtrent som om man faktisk hadde jobbet?

Skrevet

Ikke helt, tror ikke det tar hensyn til lønnsutviklingen man kunne hatt, men kan allikevel utgjøre mye mer penger når du blir pensjonist. Og sørg for å sjekke investeringsprofilen på innskuddspensjonen, så den ikke er for defensiv.

Viktig å sjekke alt av forsikringer man har gjennom jobb, vi har det jeg skrev over, men også uførepensjon som er månedlige utbetalinger (har ikke med pensjon å gjøre, så rart navn) og uførekapital som kan være avhengig av årsak til uførhet. Hvis uførheten er pga yrkesskade kan det også utløse utbetaling. 

Jeg kan ikke alt dette, men vi hadde nettopp infomøte på jobb om forsikringene vi har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Høres ut som en god plan. Litt buffer er lurt, til ting og tang som må skiftes ut. Men du trenger ikke ta høyde for å stå uten inntekt, slik jeg ville anbefalt buffer til noen med lønnsinntekt. Når den først er innvilget fra nav, kommer den pronte på konto som avklart. Du trenger ikke ta høyde for konkurs, permittering eller rasshølarbeidsgivere. 

Bufferen bør kunne erstatte vaskemaskin som ryker, økt strømpris i en periode eller utgifter på bil. Resten dekker du nok med en god forsikring. 

Anonymkode: 98e58...d56

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som en god plan. Litt buffer er lurt, til ting og tang som må skiftes ut. Men du trenger ikke ta høyde for å stå uten inntekt, slik jeg ville anbefalt buffer til noen med lønnsinntekt. Når den først er innvilget fra nav, kommer den pronte på konto som avklart. Du trenger ikke ta høyde for konkurs, permittering eller rasshølarbeidsgivere. 

Bufferen bør kunne erstatte vaskemaskin som ryker, økt strømpris i en periode eller utgifter på bil. Resten dekker du nok med en god forsikring. 

Om ikke det kom klart frem, jeg synes det er en god ide å beholde huset enn så lenge. Det er knyttet en betydelig transaksjonskostnad til salg av eiendom, den summen gjør seg bedre som buffer. Leilighet er ikke nødvendigvis mer rimelig, da må du nok over på tomannsbolig eller inn i ett litt kjipere nabolag. Hvis dere trives der dere bor nå, ikke endre det med mindre du absolutt må. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Holder mer enn nok med en til bruk (visa eller Mastercard), en til regning og en til sparing. Noe mer blir bare uoversiktlig. 

Spar i indeksfond hvis du har til overs for sparing. 

Skrevet

Selvfølgelig vil du overleve alene som ufør, de med minstesats gjør det jo tross alt, og du vil jo være mye bedre stilt økonomisk enn de.

Anonymkode: e9e0d...022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...