Gå til innhold

Er du en som tilpasser deg, eller stiller du ultimatumer?

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har nok på hver våre måter vært litt people pleasers og det har slitt på forholdet. Spesielt fordi mannen «glemmer» alt vi har avtalt om andre ønsker at han skal være et annet sted når det passer dem.

i alle våre familiære relasjoner og i mange andre er det liksom vi som får ansvaret for at ting kan gjennomføres. Om vi ikke kan møte når den andre parten vil, føler vi begge at det er vi som er problemet, selv om vi har fire forslag og den andre insisterer på et enkelt tidspunkt som passer dem. Ofte av grunner som «jeg liker å ikke ha planer på torsdager», mens vi gjerne må finne barnevakter, ikke bruke billetter vi har betalt for eller bytte vakter på jobb. 

Vi trenger begge å bryte mønsteret. Jeg tror jo at en del av  problemet er at vi har vært for fleksible, men lurer likevel på hvorfor det er så gjennomgående i alle relasjoner.

Hva kan vi gjøre får å bryte mønsteret? 

Anonymkode: b28d6...a18

Fortsetter under...

Øv på å sette grenser, ganske enkelt. Det føles godt når du får det til. Og Jeg forstår ikke helt hvor ultimatum kommer inn, for det er slett ikke nødvendig. 

Når andre foreslår et tidspunkt som ikke passer fordi dere må streve med å skaffe barnevakt eller har billetter til noe, så si ganske enkelt: "Nei, det passer ikke for oss." Ingen begrunnelser. Begrunnelser kan folk argumentere i filler, så ikke gi dem det. Og så bruker du/ dere papegøyemetoden. Alle protester og argumenter møtes med den samme, enkle setningen: "Nei, da passer det ikke for oss." Du må gjerne slenge på et beklager, men ikke vik en tomme. Har du andre tidspunkt å foreslå, så si gjerne det også. "Jeg kan ikke på lørdag, det passer ikke for oss. Men jeg kan både torsdag og neste mandag." 

Hold på ditt og ikke tenk at du er vanskelig. Tenk på at du setter en grense og at det er viktig for deg og din mann og forholdet dere i mellom. Det er også viktig for barna deres, for de ser deres eksempel og lærer av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...