Gå til innhold

Østrogentilskudd

Anbefalte innlegg

Interessant å høre mer om østrogentilskudd på God morgen Norge i går. Legen nevnte at man fint kan starte på det noen år før mensen uteblir. Ser også at østrogen har gitt jevnere hud, mindre bukfett og mindre vektøkning hos dem som går på det.

Er det noen her som går på østrogen og hva er deres erfaring?

Anonymkode: 7c3f7...16c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445996-%C3%B8strogentilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal starte nå. Nærmer meg 50, men har foreløpig ikke kommet i overgangsalderen i følge gynekologen. Samtidig har jeg begynt å slite med søvn blant annet, så legen mente jeg kunne forsøke med østrogen og se om det hjelper. 

Så har ingen erfaring å dele, men følger gjerne tråden for å høre andres erfaring

Anonymkode: f893b...875

Startet på tabletter en mnd før jul og har akkurat gått over til plaster. Er 51 men vet ikke helt om jeg har kommet i overgangalderen enda. Har spiral så uansett veldig uregelmessige blødninger.

Begynte på østrogen pga elendig søvn over tid, men synes ikke det har noen veldig effekt. Fortsetter likevel å ta det da det skal ha god effekt på beinhelse, og jeg har flere med osteoporose i familien. 

Anonymkode: bc5df...e50

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare pass på at dere også får gestagen når dere tar østrogen. Er for å beskytte livmoren.

Anonymkode: 3770c...74b

Gor å beskytte livmoren mot hva da? Jeg tåler ikke p-piller, så det bør nok bli rent østrogen på meg.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal starte nå. Nærmer meg 50, men har foreløpig ikke kommet i overgangsalderen i følge gynekologen. Samtidig har jeg begynt å slite med søvn blant annet, så legen mente jeg kunne forsøke med østrogen og se om det hjelper. 

Så har ingen erfaring å dele, men følger gjerne tråden for å høre andres erfaring

Anonymkode: f893b...875

Har heller ikke kommet i overgangsalderen og er litt under 50. Sover foreløpig ok, men har endel andre plager som har oppstått (humør, migrene, litt leddsmerter, mindre sexlyst, tåkehjerne og  utslett), og ikke minst har jeg de senere år fått så mye ekstra magefett og ser brått så gammel ut i ansiktet. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Bare pass på at dere også får gestagen når dere tar østrogen. Er for å beskytte livmoren.

Der lærte jeg noe nytt, har alltid trodd det var progesteron 🙈

Anonymkode: 73e49...48e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Gor å beskytte livmoren mot hva da? Jeg tåler ikke p-piller, så det bør nok bli rent østrogen på meg.

Mot i verste fall livmorkreft. Det er en kunstfeil av legen å forskrive rent østrogen til deg uten noen form for progesteron/gestagen. Noen preparater inneholder begge deler, mens andre bare østrogen så da må du ta ekstra (f.eks ifa spiral, tabletter, vaginalt osv). Det er ingen automatikk i at du ikke tåler det fordi du ikke tåler p-piller. Hormonene som brukes til MHT (ifm overgangsalder) er som regel naturlige. Kroppen din produserer jo også progesteron og østrogen så hormonene i seg selv tåler jo kroppen din, men kanskje ikke i alle former.

Jeg er 47 år og har fortsatt mensen. De siste årene har menstruasjonen vært uregelmessige, 1 år blødning nesten hele tiden og nå sjeldnere enn hver mnd. Min plager har vært hetetokter, tørre slimhinner, perioder med svært ømme bryst urinlekkasje, endret kroppslukt både i underlivet og av svetten, hjernetåke, humørsvigninger og søvnforstyrrelser. Mine blodprøver er helt fine og viser ingen tegn til overgangsalder. Ble likevel enig med legen å starte med hormonplaster Estalis, som er et komboplaster med både østrogen og progesteron. På en uke hadde jeg stor forbedring av mine plager, og føler meg (og lukter) som meg selv igjen! Jeg er heldig og har ingen bivirkninger med plasteret.

Min lege sa at det beste var å starte tidlig for å forebygge andre helseutfordringer senere i livet som benskjørhet, hjerte kar sykdom, demens ++

https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen

Litt kjipt at jeg må ut med 3600 kr i året for å få en ok hverdag og som er forebyggende for sykdom senere i livet. 

Anonymkode: ad64a...bb7

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er 47 år og har fortsatt mensen. De siste årene har menstruasjonen vært uregelmessige, 1 år blødning nesten hele tiden og nå sjeldnere enn hver mnd. Min plager har vært hetetokter, tørre slimhinner, perioder med svært ømme bryst urinlekkasje, endret kroppslukt både i underlivet og av svetten, hjernetåke, humørsvigninger og søvnforstyrrelser. Mine blodprøver er helt fine og viser ingen tegn til overgangsalder. Ble likevel enig med legen å starte med hormonplaster Estalis, som er et komboplaster med både østrogen og progesteron. På en uke hadde jeg stor forbedring av mine plager, og føler meg (og lukter) som meg selv igjen! Jeg er heldig og har ingen bivirkninger med plasteret.

Min lege sa at det beste var å starte tidlig for å forebygge andre helseutfordringer senere i livet som benskjørhet, hjerte kar sykdom, demens ++

https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen

Litt kjipt at jeg må ut med 3600 kr i året for å få en ok hverdag og som er forebyggende for sykdom senere i livet. 

Anonymkode: ad64a...bb7

Ja, lukten min har endret seg og jeg har også plutselig begynt å lekke urin når jeg hoster (tross trening av musklene). Skal be legen om å få prøve det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...