Gå til innhold

Hystektomi, migrene og endometriose. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en 40 år gammel dame som hele livet har slitt med endometriose. I starten av 20 årene startet migreneanfallene å komme, og disse ser ut til å være i stor grad hormonelle da di værste anfallene kommer da jeg har mensen.

Mitt dilemma er som følger. Om jeg ikke går på prevensjon blir jeg syk av endometriosen, i den grad at jeg ikke klarer å fungere i hverdagen. Så jeg bruker prevensjon for å utsette blødningene så mye jeg kan, og fordi det lindrer til en viss grad. Men prevensjon forårsaker at jeg mister håret. I den grad at det ikke en gang er nok til å holde en hestehale på plass. De siste 10 år har jeg prøvd p-sprøyte, p-stav og hormonspiral, alle ødelegger håret mitt fullstendig men stopper migreneanfallene helt.

I august 2023 ble jeg innlagt på sykehus med mistanke at det var blindtarmen, det viste seg å være endometriose. Var hos en gynekolog som foreslo p-piller (zoely) som jeg skulle ta konstant. Nå etter 5 mnd ser jeg klart at håret igjen tynnes, og jeg kjenner frustrasjonen er på en topp. Jeg kan bruke p-ring, det er det eneste håret mitt tåler. Men da blusser migrenen opp, og jeg har store magesmerter.

Så nå sitter jeg rett og slett å vurderer å fjerne livmoren. Da uteblir jo menstruasjonen, men jeg leser ulike teorier om migrenen angående dette. Magesmerten vil jo forsvinne da, så dette er noe jeg nå sterkt vurderer.

Er det noen av dere som har noen råd? Uansett hva det måtte være, og om noen har fjernet livmoren vil jeg gjerne høre hvordan der var i etterkant. Jeg er på randen av desperasjon nå, jeg vet det høres veldig overflasisk ut å bry seg så mye om hår. Men det er helt grusomt å være nesten skallet, jeg sliter forferdelig med selvtilliten når håret forsvinner.

Anonymkode: 811a6...2b9

Fortsetter under...

Migren min forsvant med overgangsalderen, for da slutter de månedlige svingningene i hormonene.

De slutter jo ikke ved å fjerne livmora, for hormonene kommer fra eggstokkene.

Selv om du ikke blør vil hormonsvingningene være der.

Hvordan er det med endometriose, det er vel også hormonstyrt?

Anonymkode: b16e4...9d9

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Migren min forsvant med overgangsalderen, for da slutter de månedlige svingningene i hormonene.

De slutter jo ikke ved å fjerne livmora, for hormonene kommer fra eggstokkene.

Selv om du ikke blør vil hormonsvingningene være der.

Hvordan er det med endometriose, det er vel også hormonstyrt?

Man kan jo kanskje fjerne eggstokker i samme slengen om det hjelper?

Anonymkode: b6920...976

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke anbefalt å fjerne begge eggstokker i en alder av 40 år. Da kommer man brått i tidlig overgangsalder som vil merkes veldig. Man trenger da også hormonsbehandling for å erstatte egen hormonproduksjon. Ellers vil det ha negative konsekvenser for bl.a skjelettet og hjerte-kar.

Anonymkode: 80e14...80c

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei, det gjør de ikke sånn uten videre. 

Jeg gjorde det da jeg var 43 år pga cyste de ikke visste om var ondartet. Det var ingen god opplevelse. Siden den var godartet måtte jeg ta hormoner fordi det ikke er anbefalt med så tidlig overgang.

Men jeg har også masse bivirkninger på syntetiske hormoner så jeg holdt ut i 1,5 år. Da sluttet jeg i samarbeid med gynekolog

Konklusjonen da ble at evt bivirkninger av tidlig overgang var lettere å leve med enn bivirkninger av hormoner. Er 50 nå og det har gått fint så langt.

Men de fjerner ikke eggstokkene om de ikke absolutt må.

En fattig trøst, men de fleste synes overgangsalderen er pyton, for deg blir det jo fantastisk.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det gjør de ikke sånn uten videre. 

Jeg gjorde det da jeg var 43 år pga cyste de ikke visste om var ondartet. Det var ingen god opplevelse. Siden den var godartet måtte jeg ta hormoner fordi det ikke er anbefalt med så tidlig overgang.

Men jeg har også masse bivirkninger på syntetiske hormoner så jeg holdt ut i 1,5 år. Da sluttet jeg i samarbeid med gynekolog

Konklusjonen da ble at evt bivirkninger av tidlig overgang var lettere å leve med enn bivirkninger av hormoner. Er 50 nå og det har gått fint så langt.

Men de fjerner ikke eggstokkene om de ikke absolutt må.

En fattig trøst, men de fleste synes overgangsalderen er pyton, for deg blir det jo fantastisk.

Oki, tenkte bare det var "enklest" siden hormonene gir så mye plager. Men om vinninga går opp i spinninga så :) Da regner jeg med de ikke fjerner mine heller! :)

Jeg kjenner meg igjen. ❤️ Har du prøvd, tror det heter procren? Setter deg i overgangsalder. Jeg ble veldig dårlig av den sprøyta, men kan jo hjelpe deg. 

Jeg tåler ikke prevensjonsmidler. Har 3 anfall hver dag. 😔

Jeg kan anbefale denne sjampoen : https://www.blivakker.no/product/3147383?utm_campaign=pmax-groupa-highmargin-google&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIx8W4782vhAMVJQuiAx1rrA_HEAQYASABEgLsavD_BwE Behandler hårtap.

Jeg begynte plutselig å miste mye hår. Det har hjulpet mye med denne sjampoen og balsamen. Håret mitt er vanlig igjen. 😊😊  Søk flere steder, den pleier å komme på tilbud nå og da. 

Anonymkode: f08bb...9e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...