Gå til innhold

Er dette lov? Endring av arbeidsoppgaver

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

At man betaler renholdsfirmaet for å ta det. Eller at det lages enklere løsninger som at vi får et par vanlige oppvaskmaskiner. 

Anonymkode: c773e...e05

Hvis dette er gjort for å spare penger, så er jo ikke dette lønnsomt. Da får dere spise fra matbokser da. Så blir det ikke oppvask. Eller spleise på papp. 

Anonymkode: 05950...984

Fortsetter under...

Dette kan umulig være et veldig stort ansvar? Hvis dere er 120 ansatte og dette tar opptil en time hver dag og man regner med at fem har ansvaret samtidig, vil dere hver få ansvar cirka to ganger i løpet av et år. Det kan neppe påvirke arbeidshverdagen stort. 

Anonymkode: 7ba62...8fe

Men hvorfor skal dere sitte i hver deres etasje å spise? Kan dere ikke fortsatt sitte i kantinelokale? Hvis ikke så kan i det minste en i hver etasje kjøre tralla til kjøkkenet.

Jeg har aldri hørt at arbeidsgiver ikke har lov til å forandre på arbeidsoppgavene til ansatte. Og det er mange bedrifter / arbeidsplasser hvor de ansatte har oppvask og rydding, tørke over bordene etc på pauserommene. De færreste har råd til å ansette noen til å ta den jobben.  Det er vel ingen hos oss som gleder oss til "kjøkken-uka" som vi kaller den, men det går helt fint likevel.  Det er ingen fæl jobb, bare litt kjedelig. Og noen ganger er det litt deilig også faktisk. 

Å forresten - ting som skal i steamer skal absolutt ikke vaskes med såpe, det skal rengjøres med vann og kost dersom det er matrester igjen på det. Hver og en hos oss skyller av servise og bestikk og setter det i rett kurv etter de har spist. Med få unntak fungerer det kjempefint. 

Anonymkode: 0ac9c...5b8

Den perfekte mor, påan igjen skrev (8 timer siden):

Men hvorfor skal dere sitte i hver deres etasje å spise? Kan dere ikke fortsatt sitte i kantinelokale? Hvis ikke så kan i det minste en i hver etasje kjøre tralla til kjøkkenet.

Fordi det er møterom til kunder og kursdeltagere i to av etasjene og kantine i den tredje.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri hørt at arbeidsgiver ikke har lov til å forandre på arbeidsoppgavene til ansatte. Og det er mange bedrifter / arbeidsplasser hvor de ansatte har oppvask og rydding, tørke over bordene etc på pauserommene. De færreste har råd til å ansette noen til å ta den jobben.  Det er vel ingen hos oss som gleder oss til "kjøkken-uka" som vi kaller den, men det går helt fint likevel.  Det er ingen fæl jobb, bare litt kjedelig. Og noen ganger er det litt deilig også faktisk. 

Å forresten - ting som skal i steamer skal absolutt ikke vaskes med såpe, det skal rengjøres med vann og kost dersom det er matrester igjen på det. Hver og en hos oss skyller av servise og bestikk og setter det i rett kurv etter de har spist. Med få unntak fungerer det kjempefint. 

Jeg har ikke sagt at jobben er fæl, men vi lurer jo på alle sammen hva vi skal legge bort for å ta oppvask isteden. Det er ingen av oss som har for lite å gjøre på jobben i utgangspunktet. Det er jo allerede kuttet til beinet på ansatte. Vi har fått beskjed om at bestikk skal ligge i såpevann en stund og så vaskes med kost. Om det vaskes med kost med eller uten såpe spiller jo ingen rolle på hverken lovlighet eller tidsbruk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi det er møterom til kunder og kursdeltagere i to av etasjene og kantine i den tredje.

Men da kan vel de som holder møter og kurs rydde opp etter deltakerne sine? 

Vi har hatt «kjøkkentjeneste» en uke på hvert team, 5-8 personer pr team. 
Men selv om vi er over 100 ansatte er det flere mindre kjøkken med spiserom rundt i bygget, og man har ansvar for det kjøkkenet som ligger i ens egen avdeling den uka. 
Ansvaret består i å skylle og sette inn den oppvasken som slappe ansatte setter på benken eller i vasken, sette på oppvaskmaskin ved behov, tømme den når den er ferdig, tørke av bord og benker, rydde litt, ta en rens av kaffetrakter innimellom og sette delene til kaffemaskin og -trakter inn i oppvaskmaskin på slutten av dagen en gang eller to. Fordelt på hele teamet, hvis alle tar litt når de er innom kjøkkenet gjennom uka, er det vel 10-15 min jobb pr person, og vi har kjøkkentjeneste ca 6 uker i året. Null problem. 

Anonymkode: 1ec80...670

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvis dette er gjort for å spare penger, så er jo ikke dette lønnsomt. Da får dere spise fra matbokser da. Så blir det ikke oppvask. Eller spleise på papp. 

Anonymkode: 05950...984

Å kjøpe et par vanlige oppvaskmaskiner kan umulig være en like stor utgift for firmaet som all den arbeidstiden de ansatte må bruke på dette systemet. Her er det noen som ikke har tenkt.

I tillegg skader det ikke å gjøre en liten investering i fornøyde ansatte. Ikke bare mister folk kantina, men de må også gjøre mye ekstraarbeid. Jeg aner ikke om det er lovlig, men det høres ikke lurt ut og jeg synes fagforeningene bør ta det opp med ledelsen. 

Anonymkode: 04037...638

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvis oppgavene avviker fra stillingsbeskrivelse, så skal dette avtales skriftlig. Hvis du er en statsautorisert revisor, skal du faktisk ikke stå i oppvask. Det handler ikke om å være vanskelig, men å benytte ressurser fornuftig. 

Nå vet ikke jeg hvilken bransje dette er, om de jobber på budsjett eller fakturerbar tid. Men noen er passe «nepa» hvis de setter en ansatt med en timepris 1250 + moms i oppvasken når du kan ansette noen for 240 kr timen. 

Anonymkode: db561...2b8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis oppgavene avviker fra stillingsbeskrivelse, så skal dette avtales skriftlig. Hvis du er en statsautorisert revisor, skal du faktisk ikke stå i oppvask. Det handler ikke om å være vanskelig, men å benytte ressurser fornuftig. 

Nå vet ikke jeg hvilken bransje dette er, om de jobber på budsjett eller fakturerbar tid. Men noen er passe «nepa» hvis de setter en ansatt med en timepris 1250 + moms i oppvasken når du kan ansette noen for 240 kr timen. 

Enig, sånn er det hos oss, vi faktureres ut med rundt 1200  timen, ikke smart hvis vi skal vaske opp istedenfor å ha fakturerbar tid. 

Anonymkode: 8f164...cbb

Anonym bruker skrev (På 15.2.2024 den 13.32):

Den diskusjonen er tatt. De avvikler kantina for å spare penger og det er ikke snakk om å investere i noe nytt utstyr som vanlige oppvaskmaskiner, kaffemaskiner/kaffetraktere el. Det jeg egentlig lurer på er jo om dette er noe arbeidsgiver har lov til å pålegge de ansatte sånn uten videre? 

Ikke hvis deres ordinære arbeid f.eks. er pedagogisk. Da kan de ikke pålegge dere det uten å si dere opp.

Anonymkode: 82955...be2

Anonym bruker skrev (På 16.2.2024 den 1.15):

Aldri hørt? Neivel. Da er dette tydeligvis et fagfelt du har lite kunnskap om. 

Anonymkode: 82955...be2

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enig, sånn er det hos oss, vi faktureres ut med rundt 1200  timen, ikke smart hvis vi skal vaske opp istedenfor å ha fakturerbar tid. 

Anonymkode: 8f164...cbb

Nettopp. Hvis det er tilfelle her, foreslår jeg kutt i budsjettet i ledelsen i stedet 😅 Men fra spøk til alvor, når en bedrift starter med slike kortsiktige kutt, da ville jeg vært litt våken rundt status til bedriften. Sykdomstegn. 

Eller så har en det klassiske offentlige. Kutter ut rengjøringspersonale om kvelden, resultat er sykepleier som ender opp med å vaske ut etter pasienter som er forsinket utskrevet. Etterpå ropes det om mangel på sykepleier. Hva med å la de gjøre jobben sin i første omgang? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...