Gå til innhold

Er dette lov? Endring av arbeidsoppgaver


Anbefalte innlegg

På min arbeidsplass har de bestemt seg for å avvikle kantina. Det er for så vidt greit. Det jeg og mange andre ikke synes er så greit er at de vil fordele ansvaret for kjøkkentjenesten ut på alle ansatte. Vi er ca 120 ansatte og det skal lages en rullering på når man skal ha ansvar for oppvask, stabling av kopper og servise, vasking av kjøleskap, benker, bord, rensing av kaffemaskiner osv. Alle har travle dager og egentlig ingen tid til overs. Det er heller ikke snakk om at vi skal få noen opplæring i hygieneregler på storkjøkken. Så det jeg lurer på er:

- er det lov av ledelsen og bare legge denne oppgaven ut på alle? (verneombud og fagforening er informert og skal komme med sin vurdering)

- er dette greit hygienemessig? Jeg kjenner jo kollegene mine og vet jo om de som hoster uten å holde seg for munnen, de som kommer på jobb selv om de har diare og de som neppe vasker hendene før de tar på alt bestikket og alle glassene. 

Anonymkode: c773e...e05

Fortsetter under...

Dette er helt vanlig på mindre arbeidsplasser, men med støtte fra vaskepersonell. De plassene jeg har sett slike system har vært opp mot 100 ansatte (kan være det er vanlig i større bedrifter også selv om jeg ikke har erfaring med det).

Her jeg jobber tørker vi av benken etter oss når vi har spist. Alt som er brukt skylles av og skal settes i oppvaskmaskinen. Ikke alle er like flinke til det. Det går på rundgang hvilke gruppe som skal stable inn det som står på benken, starte oppvaskmaskinen når den er full og sette på plass i skapene etterpå. Denne gruppen tørker også over benkeflatene. Den som kommer til kaffemaskinen når den trenger rensing gjør dette, men gruppen har hovedansvar om ingen andre har gjort det. 

Noen ganger i uken er det vaskehjelp. Denne tørker også over alle flater. Det er en av de administrativt ansatte som har ansvar for kjøleskapet, men det flyttes nok ut på gruppene det også. 

Anonymkode: 97422...93f

Det vil jo si at det går fra kantine til pauserom, og det er vanlig at de ansatte selv tar ansvar for pauserommet.

Regner med dere har vaskehjelp som kommer og vasker gulv, benker og bord når han/hun kommer?

At dere da rullerer på å ta ansvar for kaffetrakter, rydde i kjøleskapet og sette på oppvaskmaskinen er helt innenfor. Veldig mange arbeidsplasser fungerer sånn. Når alle har med seg lunsj hjemmefra er det ikke så mye annet enn kaffekopper som blir brukt.

Anonymkode: 68b28...e0a

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

På min arbeidsplass har de bestemt seg for å avvikle kantina. Det er for så vidt greit. Det jeg og mange andre ikke synes er så greit er at de vil fordele ansvaret for kjøkkentjenesten ut på alle ansatte. Vi er ca 120 ansatte og det skal lages en rullering på når man skal ha ansvar for oppvask, stabling av kopper og servise, vasking av kjøleskap, benker, bord, rensing av kaffemaskiner osv. Alle har travle dager og egentlig ingen tid til overs. Det er heller ikke snakk om at vi skal få noen opplæring i hygieneregler på storkjøkken. Så det jeg lurer på er:

- er det lov av ledelsen og bare legge denne oppgaven ut på alle? (verneombud og fagforening er informert og skal komme med sin vurdering)

- er dette greit hygienemessig? Jeg kjenner jo kollegene mine og vet jo om de som hoster uten å holde seg for munnen, de som kommer på jobb selv om de har diare og de som neppe vasker hendene før de tar på alt bestikket og alle glassene. 

Anonymkode: c773e...e05

Hvis dette er langt unna deres ordinære oppgaver, så må de i tilfelle forsøke å bruke endringsoppsigelser

Anonymkode: 82955...be2

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om å endre arbeidsoppgaver, det er snakk om å holde pauserommet i orden...

Anonymkode: 68b28...e0a

Jo, det er jo snakk om endring av arbeidsoppgaver. Vi har et storkjøkkenopplegg med dampvasker og det er ikke bare å sette inn i oppvaskmaskinen etter seg selv. Det å hente traller med oppvask, spyle/vaske alle kopper, glass og tallerkener, stable på brett, kjøre de i dampvasken, tørke og rydde vekk er en oppgave som fort tar en time+ pr. dag. Hadde det bare vært å sette på en oppvaskmaskin så hadde det jo ikke vært noen jobb. 

Anonymkode: c773e...e05

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det vil jo si at det går fra kantine til pauserom, og det er vanlig at de ansatte selv tar ansvar for pauserommet.

Regner med dere har vaskehjelp som kommer og vasker gulv, benker og bord når han/hun kommer?

At dere da rullerer på å ta ansvar for kaffetrakter, rydde i kjøleskapet og sette på oppvaskmaskinen er helt innenfor. Veldig mange arbeidsplasser fungerer sånn. Når alle har med seg lunsj hjemmefra er det ikke så mye annet enn kaffekopper som blir brukt.

Anonymkode: 68b28...e0a

Vi har rengjøringsbyrå som kommer, men de skal bare ta gulvene. Alle benker, bord, stoler osv skal de som har kjøkkenansvar vaske. 

Anonymkode: c773e...e05

Anonym bruker skrev (1 time siden):

På min arbeidsplass har de bestemt seg for å avvikle kantina. Det er for så vidt greit. Det jeg og mange andre ikke synes er så greit er at de vil fordele ansvaret for kjøkkentjenesten ut på alle ansatte. Vi er ca 120 ansatte og det skal lages en rullering på når man skal ha ansvar for oppvask, stabling av kopper og servise, vasking av kjøleskap, benker, bord, rensing av kaffemaskiner osv. Alle har travle dager og egentlig ingen tid til overs. Det er heller ikke snakk om at vi skal få noen opplæring i hygieneregler på storkjøkken. Så det jeg lurer på er:

- er det lov av ledelsen og bare legge denne oppgaven ut på alle? (verneombud og fagforening er informert og skal komme med sin vurdering)

- er dette greit hygienemessig? Jeg kjenner jo kollegene mine og vet jo om de som hoster uten å holde seg for munnen, de som kommer på jobb selv om de har diare og de som neppe vasker hendene før de tar på alt bestikket og alle glassene. 

Anonymkode: c773e...e05

I forhold til hygiene så er det lov ja, det er sånn det er i de fleste barnehager.

Anonymkode: 51579...4ea

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jo, det er jo snakk om endring av arbeidsoppgaver. Vi har et storkjøkkenopplegg med dampvasker og det er ikke bare å sette inn i oppvaskmaskinen etter seg selv. Det å hente traller med oppvask, spyle/vaske alle kopper, glass og tallerkener, stable på brett, kjøre de i dampvasken, tørke og rydde vekk er en oppgave som fort tar en time+ pr. dag. Hadde det bare vært å sette på en oppvaskmaskin så hadde det jo ikke vært noen jobb. 

Anonymkode: c773e...e05

Om dere ikke skal ha kantine lenger må jo storkjøkkenet avvikles?

Hvorfor skal dere ha et storkjøkken når det ikke skal serveres mat?

Det er vel der diskusjonen med ledelsen bør være. Dere skal ikke lenger ha kantine, da trenger dere kaffetrakter og krus, mat sørger hver og en for selv. Da trenger dere ikke drifte noe storkjøkken og vaske en haug med tallerkner osv.

Anonymkode: 68b28...e0a

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Om dere ikke skal ha kantine lenger må jo storkjøkkenet avvikles?

Hvorfor skal dere ha et storkjøkken når det ikke skal serveres mat?

Det er vel der diskusjonen med ledelsen bør være. Dere skal ikke lenger ha kantine, da trenger dere kaffetrakter og krus, mat sørger hver og en for selv. Da trenger dere ikke drifte noe storkjøkken og vaske en haug med tallerkner osv.

Anonymkode: 68b28...e0a

Den diskusjonen er tatt. De avvikler kantina for å spare penger og det er ikke snakk om å investere i noe nytt utstyr som vanlige oppvaskmaskiner, kaffemaskiner/kaffetraktere el. Det jeg egentlig lurer på er jo om dette er noe arbeidsgiver har lov til å pålegge de ansatte sånn uten videre? 

Anonymkode: c773e...e05

Jeg mener dette ikke kan tillegges deres vanlige oppgaver. Rydde ut av ordinær oppvaskmaskin ja og sette på kaffe ja, men ikke overta oppgavene som kantine personell skulle ha hatt når det er snakk om så mange mennesker. 

 

 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Den diskusjonen er tatt. De avvikler kantina for å spare penger og det er ikke snakk om å investere i noe nytt utstyr som vanlige oppvaskmaskiner, kaffemaskiner/kaffetraktere el. Det jeg egentlig lurer på er jo om dette er noe arbeidsgiver har lov til å pålegge de ansatte sånn uten videre? 

Anonymkode: c773e...e05

Det trenger jo ikke investeres i nytt utstyr.

 
Dere har ikke kantine lenger - ergo må de ansatte ha med seg mat selv. Da er der begrenset hvor mye asjetter, bestikk osv. som benyttes. Det som eventuelt brukes kan hver og en selv skylle av og sette i kurvene som skal inn i dampvaskeren. 

At rensing av kaffemaskin går på omgang er også helt innafor. Alternstivet er at dere bestemmer dere for å  ikke bruke denne. Så får dere velge om dere vil ta med dere kaffe på termos eller gå sammen om å kjøpe en helt ordinær kaffetrakter. 

Anonymkode: df924...760

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det trenger jo ikke investeres i nytt utstyr.

 
Dere har ikke kantine lenger - ergo må de ansatte ha med seg mat selv. Da er der begrenset hvor mye asjetter, bestikk osv. som benyttes. Det som eventuelt brukes kan hver og en selv skylle av og sette i kurvene som skal inn i dampvaskeren. 

At rensing av kaffemaskin går på omgang er også helt innafor. Alternstivet er at dere bestemmer dere for å  ikke bruke denne. Så får dere velge om dere vil ta med dere kaffe på termos eller gå sammen om å kjøpe en helt ordinær kaffetrakter. 

Anonymkode: df924...760

Det er allerede bestemt at det skal gjøres slik som jeg har beskrevet tidligere i tråden. Kopper, glass, skåler, tallerkener og bestikk blir fortsatt brukt, men i noe mindre omfang enn før. Det er mange som har med salater, middagsrester, det spises kake og det serveres kaffe/te og lunsj til kunder, til kursdeltagere osv. Det jeg lurer på er om arbeidsgiver har lov til å pålegge oss kjøkkentjeneste på den måten som jeg har fortalt om. Ingen av oss har dette i vår arbeidsbeskrivelse. 

Anonymkode: c773e...e05

Annonse

HvittHus skrev (1 time siden):

Jeg mener dette ikke kan tillegges deres vanlige oppgaver. Rydde ut av ordinær oppvaskmaskin ja og sette på kaffe ja, men ikke overta oppgavene som kantine personell skulle ha hatt når det er snakk om så mange mennesker. 

 

 

Det er jo det vi tenker også, at dette er så omfattende. Om det bare hadde dreid seg om å tørke av noen benker eller sette på en oppvaskmaskin tror jeg ingen hadde stusset. Det blir interessant å høre hva fagforeningene sier. 

Anonymkode: c773e...e05

Dere får betalt for tiden dere bruker og dere får vakt hvor ofte? Det må jo være lang tid mellom hver vakt hvis dere skal rydde etter så mange at det tar en time. Om oppgavene har et så begrenset omfang at dere bruker kanskje 1-2 timer i måneden tror jeg det er helt innafor.

Anonymkode: 238ee...121

I og med dere er så mange, er noen av dere organisert? For dette er faktisk noe jeg ville sjekket videre, regner med det er langt fra deres daglige stillingsbeskrivelse. 
 

Helt normalt å ha med egen matpakke og sette på kaffetrakter, ikke normalt å ha kjøkkentjeneste på vegne av hele arbeidsplassen med oppvask og matlaging. 

Anonymkode: db561...2b8

Alle bør jo rydde på plass i de plastbakkene, slik at de bare er å kjøre gjennom steameren. Det er jo mye raskere med det enn en oppvaskmaskin, så jeg forstår ikke helt hvordan det kan gå mer enn en time daglig til dette? 
Det er helt vanlig å bytte på å holde pauserom i orden, men det er en selvfølge at alle rydder etter seg selv. Å gå rundt med tralle for å samle oppvask er selvsagt ikke nødvendig. Om det er det som er saken så hadde jeg ganske enkelt gitt beskjed om at det ikke er aktuelt.

Høres lite gjennomtenkt ut av bedriften. Vanskelig å få det til å fungere godt når man er så mange.

Hos oss, vi er like mange, hadde det blitt ramaskrik. Hos oss er det et viktig gode som mange setter pris på. 

Hvorfor ikke beholde kantinen og heller ha litt enklere servering hvis det er pengene det står på? 

Anonymkode: 8f164...cbb

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva tenker du alternativet skal være? At ingen vasker noe?

Anonymkode: 05950...984

At man betaler renholdsfirmaet for å ta det. Eller at det lages enklere løsninger som at vi får et par vanlige oppvaskmaskiner. 

Anonymkode: c773e...e05

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At man betaler renholdsfirmaet for å ta det. Eller at det lages enklere løsninger som at vi får et par vanlige oppvaskmaskiner. 

Anonymkode: c773e...e05

Vil det gå noe fortere med andre oppvaskmaskiner?

Anonymkode: 238ee...121

Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden):

Alle bør jo rydde på plass i de plastbakkene, slik at de bare er å kjøre gjennom steameren. Det er jo mye raskere med det enn en oppvaskmaskin, så jeg forstår ikke helt hvordan det kan gå mer enn en time daglig til dette? 
Det er helt vanlig å bytte på å holde pauserom i orden, men det er en selvfølge at alle rydder etter seg selv. Å gå rundt med tralle for å samle oppvask er selvsagt ikke nødvendig. Om det er det som er saken så hadde jeg ganske enkelt gitt beskjed om at det ikke er aktuelt.

Oppvask stables på traller i alle tre etasjene og må hentes der av de som har kjøkkenvakt. Så må alt skylles før det stables på brett og dampes, tørker og så stables på plass igjen i de tre etasjene. Det er mye møter så det går en del kopper ol på en dag. Om det var en oppvaskmaskin pr. etasje, det er plass til det på tekjøkkenene, så kunne oppvasken tatt mye kortere tid. 

Anonymkode: c773e...e05

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vil det gå noe fortere med andre oppvaskmaskiner?

Anonymkode: 238ee...121

Ja, for da slipper vi å skylle hver enkelt kopp og vaske bestikket i såpevann før det dampes. Vi kan dessuten stable inn oppvask i den etasjen det hører hjemme og slipper å frakte ting rundt. 

Anonymkode: c773e...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...