Gå til innhold

Gradert sykemelding, hvordan fungerer det i praksis?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok et samarbeid. Du stiller sterkt ettersom det er ditt behov for tilrettelagt arbeidstid som er bakgrunnen for sykmeldingen din. Det kan enten være at du er på jobb som alle andre, men at du bare yter 40%, eller du kan gå kortere dager, eller kortere uker. De gangene jeg har vært gradert sykemeldt har jeg gått kortere uker.

Arbeidsgiver kan kreve en del. Min svoger ville ha en uke jobb og en uke fri da han var 50% sykmeldt. Han måtte jobbe halve dager. Faren min var på jobb full tid, men var bare forventet å yte 50%.

Anonymkode: 51e50...0b5

Det er et samarbeid mellom deg og arbeidsgiver.  Jeg ble sykemeldt 50% og ønsket å jobbe annenhver dag (klarte ikke en hel arbeidsdag grunnet fatigue) noe arbeidsgiver ikke fikk til. Ønsket også å jobbe med andre oppgaver enn oppfølging av utagerende ungdom, det fikk vi heller ikke til. Ved neste kontroll hos lege ble jeg 80% sykemeldt.  

Her bør dine ønsker stille høyt, ellers kan jo arbeidsgiver risikere enda høyere sykemelding.  

Anonymkode: 6a1ff...82e

Som andre sier, så er det et samarbeid mellom deg og arbeidsgiver, og du må begrunne ditt behov utfra hva du ikke klarer eller hvilke arbeidsoppgaver du ikke klarer. Så må arbeidsgiver vurdere om de kan imøtekomme ditt behov for tilrettelegging. 

Du må jo kunne si noe om hvorfor du og legen tenker at 60% jobb er det du makter nå. Er det fordi det er enkelte arbeidsoppgaver du ikke kan utføre, fordi du trenger lenger tid på å utføre oppgavene, har du behov for lengre pauser osv. 

Anonymkode: 0cb05...3eb

Annonse

Det er meningen du og arbeidsgiver skal ha oppfølgingsmøter for å finne ut av dette sammen. Hva trenger du, og hva kan arbeidsgiver få til. Finne en løsning som begge kan få til å fungere.

Mannen min er 50% sykemeldt, men full tid på jobb. Han trenger pga revmatisme lenger tid på oppgaver og flere pauser nå på vinteren som han er veldig stiv og vond.

Anonymkode: 0ff59...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...