Gå til innhold

Jeg har blitt nesten døv på noen uker

Anbefalte innlegg

Fra begynnelsen av januar til nå har hørselen «forsvunnet». Samtidig har jeg kjent at det «trykker» mellom ørene så jeg får hodepine. Har tidligere hatt en del voks, så bestilte time til skylling av ører. Oljet og oljet og gledet meg til å endelig høre igjen. Kommer til legen, damen kikker i ørene, og det er null voks. Så må jeg da inn til legen.

Hadde time det i dag. Han hadde et slags instrument (en slags «gaffel») som han visstnok laget øyd med. Da han holdt den foran øret mitt kunne jeg høre noe lyd, bak øret ikke noe. Så satt han den mot pannen min og sa «hører du noe?» jeg hørte ikke noe. Han da at den skulle jeg egentlig føle eller høre i hele hodet. Han satt den mot skjelettet i nesen, og jeg følte en svak dirring, men måtte kjenne godt etter for å finne den.

Barna blir gale av at jeg ikke hører hva de sier. På jobb må jeg lytte til, og legge inn bestillinger, og folk blir oppgitt når jeg ikke får med meg hva de sier.

Har blitt henvist til øre, nese, hals, men det tar jo sin tid. Så kan man jo Google seg grønn. Alt fra «plutselig ble det bra av seg selv» til «du skal dø innen måneden er omme».

Noen som har opplevd dette? Hva var det? (Vet at svar her er like troverdig som Google, men noe skal man gjøre mens man venter, og tips for å få led seg hva folk sier er også noe å ta med seg)

Anonymkode: 041e6...b9a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd nesespray?

Anonymkode: ee373...d32

Nei, jeg er jo ikke syk. Og så har jeg aldri klart å bruke det. Brekker meg av smaken som kommer i halsen. Men hvorfor skal jeg bruke det for ørene?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dessverre ingen tips bortsett fra at jeg ikke hadde ventet på offentlig lege, jeg hadde bestilt time med det samme hos en privat.

Anonymkode: 05da1...935

Det kan ikke jeg gjøre.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg er jo ikke syk. Og så har jeg aldri klart å bruke det. Brekker meg av smaken som kommer i halsen. Men hvorfor skal jeg bruke det for ørene?

Er en sammenheng mellom ører og nese vet du. Men bruk nesespray i nesen og ikke i ørene, som en person jeg hørte om gjorde ved samme problem :) Kanskje det letner litt.

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Om du er tett i ørene, har væske i mellomøre el så kan nesespray åpne opp slik at slim eller væske kommer ut. 

prekæs skrev (25 minutter siden):

Er en sammenheng mellom ører og nese vet du. Men bruk nesespray i nesen og ikke i ørene, som en person jeg hørte om gjorde ved samme problem :) Kanskje det letner litt.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Om du er tett i ørene, har væske i mellomøre el så kan nesespray åpne opp slik at slim eller væske kommer ut. 

Haha! Tenkte ikke på den sammenhengen. Fikk ikke beskjed om noe sånt av legen. Han spurte om jeg hadde vært forkjølet de siste mnd, men det har jeg ikke. Men hater nesespray som pesten da. Kan prøve saltvannsdråper i stedet kanskje?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Haha! Tenkte ikke på den sammenhengen. Fikk ikke beskjed om noe sånt av legen. Han spurte om jeg hadde vært forkjølet de siste mnd, men det har jeg ikke. Men hater nesespray som pesten da. Kan prøve saltvannsdråper i stedet kanskje?

Det er greit nok at du hater det som pesten, men hvis du har blitt tilnærmet døv og ikke har råd til å gå til privat spesialist, må vel det ubehaget være noe du er villig til å tåle for å se om det faktisk er noe i det? 

Anonymkode: d8ad3...256

Har ein venn som har opplevd å miste hørselen, først på ene øret og nå nesten på det andre og. Der er det tinnitus. Har vært til MR i dag og når legene forstod at han faktisk ikke hørte noe og svarte feil på samtlig  ord han skulle gjenfortelle. Er nå på Haukeland for videre oppfølgning. Ganske skummelt.

Anonymkode: b0b6b...a7a

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er greit nok at du hater det som pesten, men hvis du har blitt tilnærmet døv og ikke har råd til å gå til privat spesialist, må vel det ubehaget være noe du er villig til å tåle for å se om det faktisk er noe i det? 

Anonymkode: d8ad3...256

Det er ikke at jeg ikke har råd til det, men det er ingen private i området. Da må jeg til Oslo, og det er en god reise. Men jeg er henvist til en klinikk i Drammen. Tror ikke den tilhører sykehuset. Fikk i alle fall beskjed om at det var kort ventetid. Var det med et av barna for noen år siden og fikk time i løpet av et par uker.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har ein venn som har opplevd å miste hørselen, først på ene øret og nå nesten på det andre og. Der er det tinnitus. Har vært til MR i dag og når legene forstod at han faktisk ikke hørte noe og svarte feil på samtlig  ord han skulle gjenfortelle. Er nå på Haukeland for videre oppfølgning. Ganske skummelt.

Anonymkode: b0b6b...a7a

Jeg har ikke noen susing eller piping. Jeg bare hører skikkelig dårlig

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da tar du den ikke riktig, hvis du smaker og får den i halsen. Beste er kanskje å ligge på ryggen, ikke dra den inn, men bare puste den inn. Jeg bruker dymista for bihuler. Åpner veldig opp.

Jeg har ikke skylda ørene siden jeg var 5 og hadde ørebetennelse. Grusomt å skylle. Gikk i mange år , hørt nesten ingenting.

Be om henvisning til øre nese hals. De har mere peiling. 

Der har de en støvsuger, som suger ørevoks ut av øret. Mye mye bedre. 

Sjekket blodtrykket? Jeg mistet hørsel da jeg hadde svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk.

Anonymkode: b13c5...12d

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du skal ikke spraye nesespray opp i nesa slik det renner ned i halsen altså …. Den skal sprayes inn i neseveggen etter at den er rengjort med saltvann! Da bruker du spray helt feil

Anonymkode: c32f0...74a

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Du skal ikke spraye nesespray opp i nesa slik det renner ned i halsen altså …. Den skal sprayes inn i neseveggen etter at den er rengjort med saltvann! Da bruker du spray helt feil

Selvfølgelig kommer det i halsen. Hvor tror du den blir av

Anonymkode: c9ff2...be9

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Takler du nesehorn da? Du kan skylle nese/bihuler med litt varmt saltvann. Det løsner opp i mye. 

Hørsel kan også påvirkes noe av spenninger i skuldre og nakke, er du mye anspent? Er flere videoer på YouTube, avspenningsteknikker. Gratis og skader ikke å prøve, tvert i mot. 

Anonymkode: c0a89...c65

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Da tar du den ikke riktig, hvis du smaker og får den i halsen. Beste er kanskje å ligge på ryggen, ikke dra den inn, men bare puste den inn. Jeg bruker dymista for bihuler. Åpner veldig opp.

Jeg har ikke skylda ørene siden jeg var 5 og hadde ørebetennelse. Grusomt å skylle. Gikk i mange år , hørt nesten ingenting.

Be om henvisning til øre nese hals. De har mere peiling. 

Der har de en støvsuger, som suger ørevoks ut av øret. Mye mye bedre. 

Sjekket blodtrykket? Jeg mistet hørsel da jeg hadde svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk.

Anonymkode: b13c5...12d

Joda. Tar den riktig. Men når det ikke er tett oppi der, så kommer det jo ned i halsen.

Jeg har fått henvisning til ØNH

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men når det ikke er tett, så man man jo snufse den inn for at den ikke skal renne ut. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Takler du nesehorn da? Du kan skylle nese/bihuler med litt varmt saltvann. Det løsner opp i mye. 

Hørsel kan også påvirkes noe av spenninger i skuldre og nakke, er du mye anspent? Er flere videoer på YouTube, avspenningsteknikker. Gratis og skader ikke å prøve, tvert i mot. 

Anonymkode: c0a89...c65

Nesehorn i nesa? Litt for store til å få plass.

Har forsøkt saltvann. Men det gjorde ikke noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...