Gå til innhold

Hvor mye koster det å være russ?

Anbefalte innlegg

Jeg ser på god morgen norge nå, og de snakker om det å være voksen og foreldrene i forhold til å være ungdom og russ.

Mange foreldre strekker seg langt for å fremstå som støttende for russen, nettopp for å forhindre at deres barn ikke skal bli inkludert. Dette kan også gjelde økonomisk, og også å se mellom fingrene på brudd på ellers sosiale spilleregler som oppførsel, komme på tiden, ikke skulke osv. Men nå vil jo også dette, som har en så god hensikt, føre til større forskjell og sannsynlighet for at andre blir utstøtt og havner på utsiden.

Man kan selvsagt la være å bruke penger på russetiden i det hele tatt, men hva er en vanlig kostnad?

Anonymkode: 67b08...1ab

Fortsetter under...

vanlig kostnad hos mine barn var russedress og russelue. De bestilte gensere og spleiset på bil. Sistnevnte fikk de jo tilbake pengene for da de solgte bilen igjen. Hvor mye alt kostet vet jeg ikke, for de betalte alt selv. 

Så kommer det an på om de skal være med på russetreff i Kongeparken eller Sognsvann. Det er nok veldig store forskjeller ute og går. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Min kjøpte dress, jakke, sko, og masse stæsj. Var en pakke som kosta 2000 kroner, måtte legge til 1000 selv for å få jakka. Kjøpte seg også gull"uggs". Jeg sponset pakka til 2000 kroner og thats it. Hun kjøpte flere sett med bukser og gensere/jakker, for det er visst sååå ut å gå med russedress må vite. Sønnen min ville ha en sånn genser og den kosta 600 kroner! Helt ville priser. Nå har jeg bare sponsa den pakka, så aner ikke hva det kom på totalt, men at hun har brukt 20-30.000 med alt hun har holdt på med er jeg ikke i tvil om. Og hun var ikke på buss. Her er det nemlig sånn at det er en uskreven regel om at det kun er en buss pr kjønn pr sted.

Anonymkode: 38f28...1a7

Pakka med russedress/bukse, lue og en hettegenser, pluss russekortene. Det er vel det alle kjøper.

Men så er det enorme forskjeller på hvor mye de bruker på bil, anlegg, ekstra klær, festing, landstreff, russekroer og allverdens annet.

Anonymkode: beafa...68e

Som de andre skriver er det enorme forskjeller. Min russ har bestilt standardpakken, samt en ekstra russegenser. De har hatt fellesdugnad slik at alle i russegruppen skulle ha råd til dette. I tillegg er det landstreff med overnatting på et rimelig hotellrom. Til dette kjører de selv med bil lånt av foreldre. Det blir jo litt ekstra utgift på festing dette året også. De har valgt å ikke ha bil/buss og sparer mye penger på det. Litt mer kjøring på foreldre med treff i periferien, men det er verd det synes jeg. 

I andre enden er de som bruker mye penger på buss, styling av buss, egen russelåt og all mulig annen branding. Det kan koste store summer. Bussen leier eller kjøper de og kan få igjen litt der om de selger, men leie av anlegg og betaling for russelåt og annen branding får de ikke tilbake. De fleste av de som vil på buss danner russegruppene tidlig og begynner allerede i første klasse på videregående med å planlegge og jobbe inn penger. 

Anonymkode: 4dc88...13b

Alt mellom et par tusen og mange hundre tusen. Forferdelig mange som kaster bort enorme summer på buss, festing, klær, stoff, osv. I etterkant er det en del som virkelig sitter med skjegget i postkassa, når de stryker både i fag og til eksamen, bare fordi de har dratt russefeiring til vanvittige høyder. 

Anonymkode: 11b25...3e1

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Som de andre skriver er det enorme forskjeller. Min russ har bestilt standardpakken, samt en ekstra russegenser. De har hatt fellesdugnad slik at alle i russegruppen skulle ha råd til dette. I tillegg er det landstreff med overnatting på et rimelig hotellrom. Til dette kjører de selv med bil lånt av foreldre. Det blir jo litt ekstra utgift på festing dette året også. De har valgt å ikke ha bil/buss og sparer mye penger på det. Litt mer kjøring på foreldre med treff i periferien, men det er verd det synes jeg. 

I andre enden er de som bruker mye penger på buss, styling av buss, egen russelåt og all mulig annen branding. Det kan koste store summer. Bussen leier eller kjøper de og kan få igjen litt der om de selger, men leie av anlegg og betaling for russelåt og annen branding får de ikke tilbake. De fleste av de som vil på buss danner russegruppene tidlig og begynner allerede i første klasse på videregående med å planlegge og jobbe inn penger. 

Det er også en del russ som reiser på russetreff til Syden mellom 2. og 3. klasse og til treff på Geilo om vinteren. Ryker nok en del penger her også

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er også en del russ som reiser på russetreff til Syden mellom 2. og 3. klasse og til treff på Geilo om vinteren. Ryker nok en del penger her også

Men så hadde det gått like mye penger om de gidder kalt det guttetur eller vennetur. Mange voksne kaster også bort mye penger på turer med venner og kjæreste, alkohol og andre unødvendigheter. Vi kan ikke forvente at ungdommene er så mye bedre enn oss selv og for mange er russefeiringen er en viktig del av prosessen med å bli voksen og selvstendig.

Anonymkode: 40243...298

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men så hadde det gått like mye penger om de gidder kalt det guttetur eller vennetur. Mange voksne kaster også bort mye penger på turer med venner og kjæreste, alkohol og andre unødvendigheter. Vi kan ikke forvente at ungdommene er så mye bedre enn oss selv og for mange er russefeiringen er en viktig del av prosessen med å bli voksen og selvstendig.

Ja?
HI spurte om hva russetiden koster. Dette er noe av kostnaden for noen russ

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja?
HI spurte om hva russetiden koster. Dette er noe av kostnaden for noen russ

Om de ikke hadde vært russ hadde de jo også gjort ting med venner. Det er ikke noen selvfølge at det hadde blitt mindre. Dermed er det ikke sikkert det egentlig er det å være russ som er så dyrt.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Om de ikke hadde vært russ hadde de jo også gjort ting med venner. Det er ikke noen selvfølge at det hadde blitt mindre. Dermed er det ikke sikkert det egentlig er det å være russ som er så dyrt.

Når man snakker om hvor mye det koster å være russ så tar man med russe-relaterte kostnader. Jeg vil jo tro at de som ikke er russ kanskje kjøper seg en billett til en festival. Skal man da trekke ut landsstevne? Klær må de også ha, da kan man jo trekke fra det også. Da står man jo bare igjen med kjøp av buss. En del ungdommer kjøper seg nok bil - skal det også treffes fra? Om man skal trekke bort alle kostnader som man kan ha i andre sammenhenger også er det jo lite igjen til russetiden. 

Selv om man kan ha tilsvarende kostnader selv om man ikke er russ eller i årene etter russetiden, er jo dette kostnader som er forbundet med det å være russ. Du kan rettferdiggjøre utgiftene på en slik måte, men det er fortsatt russerelaterte utgifter - synes jeg da :)

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge pappa betaler, så bryr ikke russen seg om hva det koster 

Anonymkode: ef418...ef4

Her jeg kommer fra  i Asker, har en stor andel av ungdommene hatt jobb i flere år før russetiden. Det er nok en del som får alt betalt av foreldre, men jeg har ikke inntrykk av at det er normalen. Da russegjengen her fikk låne bilen en helg leverte de den for eksempel tilbake med full tank, uten at jeg hadde bedt om det. 

Annonse

Det kommer på mange tusen.. De har russebuss, det er sanger, klær osv osv. Alle guttene har jobbet dugnader de har ordnet selv. De har også noe sponsorer.

Budsjettet er nøye skjematisert, og det er mnd innbetalinger som trekkes fra hver og en sin dugnadskonto. 

Så uten å ha fullstendig oversikt vil jeg kanskje 50.000kr på hver totalt? 
Sønnen min har egen kontrakt, så han er med 50%, pga mye fravær på idretten. 

Det med pris tror jeg kommer veldig an på hvor man bor og hva man forventer. Mange leier gedigne busser, spiller inn egen låt for bussen osv. Datteren min har venner i Bærum, og de går på vg1. De har allerede samlet inn 300 000 til bussen og mangler derfor «bare» 1 mill. Det er da snakk om 10 personer på bussen. De begynner innsamlingen så fort de begynner på vgs det visstnok. Min begynner på vgs neste år. De planlegger at om de skal være russ, så skal de ha en sliten 7-seter. Men det kan jo endre seg det.

Anonymkode: a17b9...06a

Vi kjøper dressen og eventuelle klær de ønsker seg samt betaler for landstreffet i Kongeparken. Alkohol må de dekke selv. Ingen av dem var på buss heldigvis - er ikke noe tradisjon med det her. 

Anonymkode: 6109b...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...