Anonym bruker Skrevet 12. februar 2024 #26 Del Skrevet 12. februar 2024 Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 timer siden): Altså ja, det er uakseptabel oppførsel, men jeg synes nok også at hun får urimelig mye pes i kommentarene her. Hun er 17 år, snart voksen. Jeg kjenner henne jo ikke, men om hun ellers er en ålreit jente, så er det liten grunn til bekymring. Hormoner og utvikling av hjerne er fortsatt ikke helt i balanse, og det er et sunnhetstegn at det ihvertfall er mor hun tar det ut mot, og ikke fremmede. De fleste tenåringer er fortsatt ganske egosentriske, selv om de også kan være både empatiske, omsorgsfulle, høflige og likanes. Men de kan i noen situasjoner ha vanskeligheter med å se andres situasjon, og ihvertfall om de selv står i en situasjon som for øyeblikket oppleves voldsom. Jeg ville også (ihvertfall på en god dag hvor jeg følte meg noenlunde som en mor med overskudd) pratet med henne i fredstid. Både om denne situasjonen spesielt, og hva som er realistisk av henne å forvente av deg generelt. Be henne analysere situasjonen. Hvordan vil hun beskrive den utifra sitt perspektiv? Innser hun at hun kan ha overreagert? Har hun et realistisk syn på det å være arbeidstaker i det hele tatt, eller tror hun at det er innafor å bruke arbeidsgivers tid på å kjøre ungdommer? Hadde hun glemt at du skulle jobbe? Har hun forslag til hvordan dere kan unngå slike konflikter i fremtiden? Hva kan hun gjøre og har hun forslag til hvordan hun helst vil møtes på sine forespørsler om de ikke lar seg innfri? Hvis hun har opplevd tidligere at du har strukket deg langt så er det jo klart hun blir skuffet når hun opplever at du ikke vil strekke deg lenger. Og dere som sammenligner oppførselen med barns adferd, det er ikke sammenlignbart. Selv om hormoner på tur ikke er noen unnskyldning, så er det en forklaring på at ungdommer kan ha det vanskelig. Enig i en del av det du sier her. Men, hun har ingen grunn til å bli skuffet over at ingen hadde mulighet til å hente henne én gang. Og det er heller ikke snakk om at jeg/vi ikke skal strekke oss lenger. Det handler om at far er bortreist, jeg jobber kveld og dette visste hun og legger ansvaret over på meg. Hun var fult informert om at i perioden far er bortreist vil det ikke være mulig med henting hvis jeg jobber kveld. hi Anonymkode: b3ce3...101 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445928-jeg-blir-s%C3%A5-lei-oppf%C3%B8rselen-til-datteren-min/page/2/#findComment-150068617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2024 #27 Del Skrevet 13. februar 2024 Den perfekte mor, påan igjen skrev (14 timer siden): Altså ja, det er uakseptabel oppførsel, men jeg synes nok også at hun får urimelig mye pes i kommentarene her. Hun er 17 år, snart voksen. Jeg kjenner henne jo ikke, men om hun ellers er en ålreit jente, så er det liten grunn til bekymring. Hormoner og utvikling av hjerne er fortsatt ikke helt i balanse, og det er et sunnhetstegn at det ihvertfall er mor hun tar det ut mot, og ikke fremmede. De fleste tenåringer er fortsatt ganske egosentriske, selv om de også kan være både empatiske, omsorgsfulle, høflige og likanes. Men de kan i noen situasjoner ha vanskeligheter med å se andres situasjon, og ihvertfall om de selv står i en situasjon som for øyeblikket oppleves voldsom. Jeg ville også (ihvertfall på en god dag hvor jeg følte meg noenlunde som en mor med overskudd) pratet med henne i fredstid. Både om denne situasjonen spesielt, og hva som er realistisk av henne å forvente av deg generelt. Be henne analysere situasjonen. Hvordan vil hun beskrive den utifra sitt perspektiv? Innser hun at hun kan ha overreagert? Har hun et realistisk syn på det å være arbeidstaker i det hele tatt, eller tror hun at det er innafor å bruke arbeidsgivers tid på å kjøre ungdommer? Hadde hun glemt at du skulle jobbe? Har hun forslag til hvordan dere kan unngå slike konflikter i fremtiden? Hva kan hun gjøre og har hun forslag til hvordan hun helst vil møtes på sine forespørsler om de ikke lar seg innfri? Hvis hun har opplevd tidligere at du har strukket deg langt så er det jo klart hun blir skuffet når hun opplever at du ikke vil strekke deg lenger. Og dere som sammenligner oppførselen med barns adferd, det er ikke sammenlignbart. Selv om hormoner på tur ikke er noen unnskyldning, så er det en forklaring på at ungdommer kan ha det vanskelig. Å bli skuffet gir ingen grunn til å oppføre seg på den måten. Man kan oppføre seg skikkelig selv om man har det vanskelig. Anonymkode: 848fd...f40 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445928-jeg-blir-s%C3%A5-lei-oppf%C3%B8rselen-til-datteren-min/page/2/#findComment-150068619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2024 #28 Del Skrevet 13. februar 2024 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Enig i en del av det du sier her. Men, hun har ingen grunn til å bli skuffet over at ingen hadde mulighet til å hente henne én gang. Og det er heller ikke snakk om at jeg/vi ikke skal strekke oss lenger. Det handler om at far er bortreist, jeg jobber kveld og dette visste hun og legger ansvaret over på meg. Hun var fult informert om at i perioden far er bortreist vil det ikke være mulig med henting hvis jeg jobber kveld. hi Anonymkode: b3ce3...101 Spent på om du kommer til å gjøre som mange her mener du bør... Slutte helt å kjøre på henne pga oppførselen hennes. Anonymkode: cfd92...912 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445928-jeg-blir-s%C3%A5-lei-oppf%C3%B8rselen-til-datteren-min/page/2/#findComment-150068621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå