Gå til innhold

Jeg blir så lei oppførselen til datteren min!

Anbefalte innlegg

Hun er 17 år og har en oppførsel til tider som virkelig er ufyselig. Nå har hun nettopp hatt en eksplosjon fordi jeg ikke får hentet henne på jobb i morgen. Fordi jeg er på jobb selv. Og jeg får ikke dratt i fra. 
Hun vet at jeg jobber kveldsvakter, og hun har ikke spurt meg før nå om jeg kan hente henne i morgen kl. 20. Jeg sa at hun evt får høre med bestemoren sin, men det ville hun ikke pga at hun vet at bestemor ikke er så glad i å kjøre når det snør. Da sa jeg at jeg ikke får hjulpet henne, og at det da blir hennes ansvar å komme seg hjem. Da eksploderer hun, fordi hun er mitt ansvar til hun er 18 år som hun sa. Jeg gjentok flere ganger at jeg ikke får gjort noe med dette og at hun er nødt til å finne ut av det selv. Evt. så fikk hun vente til jeg er ferdig på jobb kl. 22, men det var også helt uaktuelt. Hun ble så forbanna på meg og ropte og skrek til meg at jeg er verdens verste forelder som ikke tar ansvar for barnet sitt. Sa andre stygge ting også. 
Kjenner jeg er så utrolig skuffet over oppførselen hennes. I 99% av alle tilfeller blir hun både kjørt og hentet dit hun trenger.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men trengte bare å få det ut tror jeg…

NB! Far er bortreist. I verste fall kan hun gå hjem. Det tar 1,5 time. Men, da kunne hun bli påkjørt mente hun. 

Anonymkode: b3ce3...101

Fortsetter under...

Har du noen gang latt henne få høre din frustrasjon? En 17 åring bør få høre om uønsket oppførsel i form av klar tale. Er hun frisk, bør hun definitivt få vite at hun kun ødelegger for seg selv ved slik oppførsel. Be henne gå, evnt forlang unnskyldning før du vurderer hente. Etter din jobb er ferdig.

Seriøst? Er hun normalt utrustet kognitivt? Det der er faktisk så unormalt at jeg som mor ville blitt alvorlig bekymret. OG jeg ville sagt akkurat det: slik oppførsel er ikke bare uakseptabelt, men veldig unormalt og bekymringsverdig, og at du forlanger at hun oppsøker lege for utredning. Og at du kontakter legen hennes selv i morgen!

Anonymkode: 89f4c...347

Annonse

Det er kanskje ikke så rart om hun er vant til at du bestandig kjører. Du sier at du kjører i 99% av gangene. Da er det ikke rart at hun forventer det og at det blir utbrudd når du ikke stiller når hun forventer det. Jeg tror ganske mange barn får slike utbrudd noen ganger, men de fleste er jo ferdige med det når de er vesentlig yngre. Både hun og du må bare gjennom det. Det er en nødvendighet for at hun skal bli voksen at du lærer henne at det er fint å hjelpe h erandre når man kan, for eksempel med å kjøre, men at det ikke er noe man skal ta for gitt. 

Anonymkode: 01883...02d

Har du snakket med henne om det da? Det hender jo at man kan bli kjempefrustrert for bare småting, men så er det egentlig noe større som ligger bak. Tenker hvis det skjer ofte. Det er vel egentlig ingen som ønsker å bli sinte og oppføre seg dårlig..?

Har hun hatt en dårlig dag? Har hun mensen? Har hun spist litt lite akkurat den dagen eller sovet litt dårlig osv..?

Anonymkode: 0228a...3b7

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har du snakket med henne om det da? Det hender jo at man kan bli kjempefrustrert for bare småting, men så er det egentlig noe større som ligger bak. Tenker hvis det skjer ofte. Det er vel egentlig ingen som ønsker å bli sinte og oppføre seg dårlig..?

Har hun hatt en dårlig dag? Har hun mensen? Har hun spist litt lite akkurat den dagen eller sovet litt dårlig osv..?

Anonymkode: 0228a...3b7

Hun er 17 år. Jeg ville forventet at en 17 åring klarer å regulere følelsene sine bedre enn en 5 åring. At hun har sovet eller spist dårlig skal ikke ha noe å si. Hun må faktisk fikse å få nei. Hun må klare å finne andre løsninger uten å skylde på mensen. Generasjon silkehansker må kjenne litt på ansvar og ikke få vilja si bare fordi de skriker litt. 

Mitt instinkt er også å tenke "drittungeoppførsel" når min datter på ca samme alder klikker tilsvarende. De gangene jeg har overskudd til å puste med magen og la være å snappe tilbake viser det seg mer eller mindre alltid at det ligger noe bak. Noe vanskelig, utfordrende, tøft. Da går det ut over meg. Hun tar det ut der hun er trygg. Jeg kan bli lei meg for ordene hennes, skulle selvsagt gjerne slippe skyllebøttene, men vet at de egentlig ikke er rettet mot meg.

Anonymkode: eb74b...ee0

Altså, min tiåring hadde fått klar beskjed om at sånn oppførsel er uakseptabel, og at han ikke kan forvente hjelp når han snakker sånn (det kan skje). 

Hvis en tiåring klarer å skjønne at han har vært urimelig burde i hvert fall en 17-åring skjønne det. 

Jeg tror du har skjemt henne bort altfor lenge. 

Anonymkode: a2192...cca

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er kanskje ikke så rart om hun er vant til at du bestandig kjører. Du sier at du kjører i 99% av gangene. Da er det ikke rart at hun forventer det og at det blir utbrudd når du ikke stiller når hun forventer det. Jeg tror ganske mange barn får slike utbrudd noen ganger, men de fleste er jo ferdige med det når de er vesentlig yngre. Både hun og du må bare gjennom det. Det er en nødvendighet for at hun skal bli voksen at du lærer henne at det er fint å hjelpe h erandre når man kan, for eksempel med å kjøre, men at det ikke er noe man skal ta for gitt. 

Anonymkode: 01883...02d

Hun vet veldig godt at faren hennes er bortreist akkurat nå og dermed ikke får bidratt til henting, og hun vet veldig godt at det er bare meg hjemme nå, og jeg jobber kveldsvakter. Da bør hun forstå at henting synker ned til 50%. 
Jeg syns ikke det er greit at en som snart er voksen får utbrudd for noe hun burde klare å ta høyde for. 

hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mitt instinkt er også å tenke "drittungeoppførsel" når min datter på ca samme alder klikker tilsvarende. De gangene jeg har overskudd til å puste med magen og la være å snappe tilbake viser det seg mer eller mindre alltid at det ligger noe bak. Noe vanskelig, utfordrende, tøft. Da går det ut over meg. Hun tar det ut der hun er trygg. Jeg kan bli lei meg for ordene hennes, skulle selvsagt gjerne slippe skyllebøttene, men vet at de egentlig ikke er rettet mot meg.

Det gjør det ikke det aller minste mer spiselig. Det gjør det heller ikke akseptabelt. Og at du forstår henne i hjel gjør henne uspiselig for hele resten av verden, som driter i hva grunnen er, og som krever at hun skal oppføre seg som folk. Bakgrunnen for oppførselen er ALDRI interessant, og ALDRI en unnskyldning. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hun er 17 år og har en oppførsel til tider som virkelig er ufyselig. Nå har hun nettopp hatt en eksplosjon fordi jeg ikke får hentet henne på jobb i morgen. Fordi jeg er på jobb selv. Og jeg får ikke dratt i fra. 
Hun vet at jeg jobber kveldsvakter, og hun har ikke spurt meg før nå om jeg kan hente henne i morgen kl. 20. Jeg sa at hun evt får høre med bestemoren sin, men det ville hun ikke pga at hun vet at bestemor ikke er så glad i å kjøre når det snør. Da sa jeg at jeg ikke får hjulpet henne, og at det da blir hennes ansvar å komme seg hjem. Da eksploderer hun, fordi hun er mitt ansvar til hun er 18 år som hun sa. Jeg gjentok flere ganger at jeg ikke får gjort noe med dette og at hun er nødt til å finne ut av det selv. Evt. så fikk hun vente til jeg er ferdig på jobb kl. 22, men det var også helt uaktuelt. Hun ble så forbanna på meg og ropte og skrek til meg at jeg er verdens verste forelder som ikke tar ansvar for barnet sitt. Sa andre stygge ting også. 
Kjenner jeg er så utrolig skuffet over oppførselen hennes. I 99% av alle tilfeller blir hun både kjørt og hentet dit hun trenger.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men trengte bare å få det ut tror jeg…

NB! Far er bortreist. I verste fall kan hun gå hjem. Det tar 1,5 time. Men, da kunne hun bli påkjørt mente hun. 

Hvorfor får ikke en slik oppførsel konsekvenser for datteren din? Hadde min datter oppført seg slik hadde det blitt månelyst. 

Anonymkode: cfd92...912

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun vet veldig godt at faren hennes er bortreist akkurat nå og dermed ikke får bidratt til henting, og hun vet veldig godt at det er bare meg hjemme nå, og jeg jobber kveldsvakter. Da bør hun forstå at henting synker ned til 50%. 
Jeg syns ikke det er greit at en som snart er voksen får utbrudd for noe hun burde klare å ta høyde for. 

hi

Nå tar du imot råd. Slutt helt å kjør på henne. La henne kjenne på det. 

Anonymkode: cfd92...912

Kjenner til den oppførselen der og da er det helt slutt på kjøring en stund fram til hun er takknemlig. Hun er 17år, hun bør klare å komme seg til og fra jobb selv. Skole også. Jeg prøver å lære opp 16-åringen til det, men det er tøft her også, mye krangling. De har hatt det for lett for lenge 🥴

Anonymkode: 4ca3f...ce1

sug lut skrev (6 timer siden):

Det gjør det ikke det aller minste mer spiselig. Det gjør det heller ikke akseptabelt. Og at du forstår henne i hjel gjør henne uspiselig for hele resten av verden, som driter i hva grunnen er, og som krever at hun skal oppføre seg som folk. Bakgrunnen for oppførselen er ALDRI interessant, og ALDRI en unnskyldning. 

Dette tror du ikke på selv en gang. Selvfølgelig har bakgrunnen for oppførsel noe å si i veldig mange tilfeller, og det kan definitivt være en unnskyldning. Alt fra hjernesvulst til autismespekteretforstyrrelser til demens og masse annet, kan få et menneske til å oppføre seg på en aldersuadekvat måte som både er av interesse å vite om og kan unnskylde oppførselen. I dette tilfellet er det neppe tilfelle, selv om jeg tror HI har skrevet om datteren her tidligere og det har kommet fram en del informasjon som peker i retning ODD.

Anonymkode: 504c8...55f

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Dette tror du ikke på selv en gang. Selvfølgelig har bakgrunnen for oppførsel noe å si i veldig mange tilfeller, og det kan definitivt være en unnskyldning. Alt fra hjernesvulst til autismespekteretforstyrrelser til demens og masse annet, kan få et menneske til å oppføre seg på en aldersuadekvat måte som både er av interesse å vite om og kan unnskylde oppførselen. I dette tilfellet er det neppe tilfelle, selv om jeg tror HI har skrevet om datteren her tidligere og det har kommet fram en del informasjon som peker i retning ODD.

Det er fremdeles uinteressant. Svulst eller bokstaver - realitetene er at alle unntatt du driter i det, ingen bryr seg, du må fremdeles oppdra en unge som fungerer ute i verden.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Seriøst? Er hun normalt utrustet kognitivt? Det der er faktisk så unormalt at jeg som mor ville blitt alvorlig bekymret. OG jeg ville sagt akkurat det: slik oppførsel er ikke bare uakseptabelt, men veldig unormalt og bekymringsverdig, og at du forlanger at hun oppsøker lege for utredning. Og at du kontakter legen hennes selv i morgen!

Anonymkode: 89f4c...347

Er DU seriøs?

Anonymkode: e36b3...7a6

Jeg hadde satt meg ned i fredstid og snakket med henne. Om hun faktisk mener at det er ditt ansvar/forpliktelse å kjøre henne når hun føler hun trenger det trenger hun at du realitetsorienterer henne. Hun trenger å lære å planlegge slik at hun har en løsning på plass og ikke minst trenger hun å lære at andre mennesker har egne ønsker og meninger. Det er ingen som er der for å stå på pinne for henne. Hun må lære seg perspektiv og det å forstå at foreldre ikke synes det er det kjekkeste de vet å bistå sine barn. Jeg leste et innlegg i en avis fra en dame i tidlig 20-årene. Hun beklaget at hun som tenåring ikke forstod og tok innover seg at foreldre var helt vanlige mennesker som ofte heller hadde andre ting de skulle gjort enn å være sjåfør for en sur tenåring. Det er nok en del ungdommer som tror at man endrer seg veldig når man blir foreldre og at man er til for barna. At foreldre synes det er det mest spennende i verden å kjøre på sine barn og gjøre dem tjenester. De tenker ikke på at forpliktelser som å henge opp klesvasken fortsatt er kjedelig og at man av og til heller skulle satt med en kopp te og sett en film fremfor å kjøre langt for å hente en tenåring på trening fordi tenåringen ikke gidder å ta bussen og ikke vil sitte på med Lise fordi det er kleint. 

Er det noe annet som plager henne og hun bare tar det ut på deg er det også greit å snakke om dette. Det er en fordel at hun får seg andre verktøy til å håndtere vanskelige situasjoner. Om taktikken hennes fortsetter å være å ta frustrasjonen sin ut på andre så vil hun fort få problemer med venner og andre rundt. Det er ikke mange andre som er like forståelsesfulle og tilgivende som foreldre. 

Er det noe som plager henne er det jo også greit om dere får en anledning til å snakke ordentlig om dette slik at hun kan få hjelp til å sortere tankene i en vanskelig situasjon og eventuelt råd om ha hun bør gjøre. 

Anonymkode: ad8fc...932

Hun hadde mistet tilgang til Mamma Taxi på ubestemt tid ved en slik oppførsel. Mener hun at du skal skulke jobb for å være hennes taxi? Enten kommer hun seg hjem selv eller så venter hun til du er fri. 

Anonymkode: 59bba...1c7

sug lut skrev (2 timer siden):

Det er fremdeles uinteressant. Svulst eller bokstaver - realitetene er at alle unntatt du driter i det, ingen bryr seg, du må fremdeles oppdra en unge som fungerer ute i verden.

Nei, du tar feil. Det ER interessant å vite om det dersom noen har en sykdom, utviklingsforstyrrelse el. som gjør at man støter på en avvikende atferd. Jeg bryr meg, og jeg vet at mange andre også bryr seg. De fleste vil jeg tro. På generelt grunnlag vil dette innebære at man justerer forventningene sine og dermed også reaksjonene sine. Hvis du møter på en 85-åring som skjeller deg ut, så håndterer du situasjonen annerledes dersom du vet at vedkommende har demens. Dersom din søster endrer atferd og oppfører seg som en trassig 3-åring, hjelper det deg å vite at hun har fått en hjernesvulst som presser på inni hodet og stopper normal impulskontroll. Om du møter en 16-åring som kaller deg "hore" gjentatte ganger og ser stresset ut over det, hjelper det å vite at vedkommende har Tourettes syndrom med koprolali og ikke kan styre ticsene sine. Jeg begriper faktisk ikke hvordan du oppriktig kan mene at alle alltid skal oppføre seg skikkelig til en hver tid, helt uavhengig av utfordringer de måtte ha. 

Når det er sagt så må selvfølgelig foreldre alltid gjøre sitt beste for å oppdra barna sine til å bli fungerende, høflige og greie samfunnsborgere som klarer å følge samfunnets skrevne og uskrevne normer, men det er ikke alltid det er mulig hvis barnet har vansker som gjør at hjernen fungerer annerledes enn en normal hjerne. I HI sitt tilfelle vet jeg ikke om det er noe som helst som påvirker der, men på generelt grunnlag så kan man ikke forvente at alle mennesker alltid oppfører seg bra uavhengig om de er friske og normale, eller har utfordringer som påvirker dem.

Men, hva mener hun? At du, som er hennes forsørger, skal ta deg fri fra jobb for å hente henne?

Jeg har selv barn på 15, 17 og 20 år og mener det er en selvfølge at de forstår viktigheten av foreldrenes jobb.

Jeg tenker at den typen utbrudd hører pree-teen til, ikke en nesten voksen 17-åring. Jeg hadde blitt helt sjokkert om noen av mine skulle skreket, rast og kjeftet på den måten. Jeg har aldri opplevd så respektløst snakk, men litt smelling med dører og sinneutbrudd har vi selvfølgelig hatt når de var yngre.

Jeg ville satt meg ned med henne i fredstid og bedt henne forklare seg. Ikke kritisert så samtalen startet med at hun fikk alle pigger ut, men bedt henne forklare hvorfor hun, som nesten er voksen mener hun kan oppføre seg sånn. Få henne til å forklare hvorfor hun ikke respekterer deg og snakker skikkelig til deg.

Enten er hun veldig umoden eller har noen diagnoser eller problematikk av noe slag, eller hun er saftig bortskjemt så det er din egen oppdragelse som biter dere i rompa.

Anonymkode: 3f7f3...10d

Altså ja, det er uakseptabel oppførsel, men jeg synes nok også at hun får urimelig mye pes i kommentarene her.

Hun er 17 år, snart voksen. Jeg kjenner henne jo ikke, men om hun ellers er en ålreit jente, så er det liten grunn til bekymring. Hormoner og utvikling av hjerne er fortsatt ikke helt i balanse, og det er et sunnhetstegn at det ihvertfall er mor hun tar det ut mot, og ikke fremmede. De fleste tenåringer er fortsatt ganske egosentriske, selv om de også kan være både empatiske, omsorgsfulle, høflige og likanes. Men de kan i noen situasjoner ha vanskeligheter med å se andres situasjon, og ihvertfall om de selv står i en situasjon som for øyeblikket oppleves voldsom.

Jeg ville også (ihvertfall på en god dag hvor jeg følte meg noenlunde som en mor med overskudd) pratet med henne i fredstid. Både om denne situasjonen spesielt, og hva som er realistisk av henne å forvente av deg generelt.

Be henne analysere situasjonen. Hvordan vil hun beskrive den utifra sitt perspektiv? Innser hun at hun kan ha overreagert? Har hun et realistisk syn på det å være arbeidstaker i det hele tatt, eller tror hun at det er innafor å bruke arbeidsgivers tid på å kjøre ungdommer? Hadde hun glemt at du skulle jobbe? 

Har hun forslag til hvordan dere kan unngå slike konflikter i fremtiden? Hva kan hun gjøre og har hun forslag til hvordan hun helst vil møtes på sine forespørsler om de ikke lar seg innfri?

Hvis hun har opplevd tidligere at du har strukket deg langt så er det jo klart hun blir skuffet når hun opplever at du ikke vil strekke deg lenger.

Og dere som sammenligner oppførselen med barns adferd, det er ikke sammenlignbart. Selv om hormoner på tur ikke er noen unnskyldning, så er det en forklaring på at ungdommer kan ha det vanskelig.

sug lut skrev (13 timer siden):

Overfor resten av verden oppfører hun seg aldri på denne måten, tvert imot er tilbakemeldingene vi får utelukkende skryt.

Jeg kommer til å fortsette å synes at bakgrunnen for guffen oppførsel hjemme er viktig. Om det er uro i klassen, i jentegjengen, eller annet som plager henne vil jeg vite det. Min erfaring, med min jente, er at om jeg kjefter tilbake går jeg glipp av denne informasjonen. Kanskje tilsvarende for jenta til hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...