Gå til innhold

Dør av pappa sine maneter og hygiene !!!

Anbefalte innlegg

Okey, min far er besøk (han er 65år) og bodd meste parten av livet alene. En utrolig smart mann, målt i iq/ arbeidssituasjon, men skikkelig dårlig på sosiale situasjoner. 
Dette bare eskalerer med alderen. I den grad at mine barn nå på 14 og 12 ikke ønsker å være alene med han på offentlige plasser🙈. Jeg har gitt beskjed, men da blir han lei seg og ser ikke ut til å klare å endre mønsteret sitt. 

Denne helgen er helt ekstrem! Han er veldig forkjølet om hoster hele tiden, uten å holde seg for munn, for så og f.eks legge hele hånden på hvitosten, ta fra chips skål o.l. Han promper masse og nyser overtalt😂!! Pusser ikke tennene sine så godt, så ved frokost bordet ba jeg tenåringen pusse fordi det luktet då dårlig ånde over bordet. Da svarte han med at han hadde pusset 😂 Det var fra min far! 
Min mann klarer ikke å skjule avsky, og vil at jeg skal gi tydelig beskjed.. 

Jeg prøver små grep, jeg gir kollektive beskjeder som - gå å vask henda deres før middag. Serverer på fatene og har laget egne små godt skåler i kveld. 

I skrivende stund sitter nå yngste mann med nesen gjemt inn under t skjorten, og lurer på om kloakken er tett😂 (det er bare morfar som har plumpet!)

Lite problem, men forferdelig uhygienisk !

kreative tips taes i mot med takk😂

Anonymkode: 49a36...9cf

Fortsetter under...

ja, jeg har tenkt tanken! Og faktisk nevnt det for han, men da ler han det bort. 

Når det er sagt, har jeg akseptert at «han er sånn», men jeg trenger likevel noen strategier for at vi skal «tåle» han uten å bli ufine..

Han bor et godt stykke borte fra oss (fly 1,5 tine) så ser han ikke over så lang tid om gangen til at jeg klarer å observerer det over tid.

Hi

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

ja, jeg har tenkt tanken! Og faktisk nevnt det for han, men da ler han det bort. 

Når det er sagt, har jeg akseptert at «han er sånn», men jeg trenger likevel noen strategier for at vi skal «tåle» han uten å bli ufine..

Han bor et godt stykke borte fra oss (fly 1,5 tine) så ser han ikke over så lang tid om gangen til at jeg klarer å observerer det over tid.

Hi

Det at du ikke ser han så ofte er kanskje akkurat derfor du er den personen som vil merke en eventuell demens best.
Endringer kommer sakte, det er ikke sikkert de som ser han på daglig basis vil merke det like godt.
Noe av problemet med demens er at personen selv ikke merker det, og selv vil benekte det.

Anonymkode: 56f6b...afb

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det at du ikke ser han så ofte er kanskje akkurat derfor du er den personen som vil merke en eventuell demens best.
Endringer kommer sakte, det er ikke sikkert de som ser han på daglig basis vil merke det like godt.
Noe av problemet med demens er at personen selv ikke merker det, og selv vil benekte det.

Der postet jeg for fort.

Det er en grunn til at det alltid oppdages flest tilfeller av demens rett etter ferier

Har han alltid vært uhygienisk, eller er det du beskriver en forverring? 

Jeg ville bedt han hoste/nyse i papir eller i albukroken, og vaske hendene ofte, spesielt før kontakt med mat. Si at dere ikke har overskudd til at han smitter hele familien med forkjølelse og hoste. Minn ham på det hver gang han ikke gjør det. 

Si rett ut at i vår familie promper vi på toalettet, av hensyn til dem man har rundt seg. 

Gi ham direkte beskjeder i en hyggelig tone, vet han ikke bedre er det virkelig på tide at han lærer. 

Skyldes det begynnende demens eller annen svekking av kognitiv fungering ville jeg søkt hjelp hos hans fastlege. 

Anonymkode: 00618...3d8

Ikke uvanlig oppførsel av en mann som har levd stort sett alene, vil jeg si. Har han lite venner/litt sære og spesielle venner? Har hatt få kjærester? Mest opptatt av sine egne interesser? De er ikke blitt vant til å ta hensyn til andre, eller de omgås folk som overser manerer fordi de er mer opptatt av og fordyper seg i fag//interesse. Det er ikke viktig for dem å se seg selv og sine manerer utenfra, og de har aldri trengt å ta hensyn til andre over lengre tid. Ser for meg at faren din kan være en sånn type? 

Anonymkode: 0fbd7...a25

Du MÅ si fra til han. Konkret, om de tingene han gjør som er til plage for dere. Og så gjenta ved bordet om det er nødvendig.

Er så lei av sånn «sånn er menn»-prat.

Mannen min har alltid vært mye mer renslig, hygienisk og hatt bedre manerer enn meg. Menn kan de også. 

Anonymkode: 0a888...fc4

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du MÅ si fra til han. Konkret, om de tingene han gjør som er til plage for dere. Og så gjenta ved bordet om det er nødvendig.

Mannen min har alltid vært mye mer renslig, hygienisk og hatt bedre manerer enn meg. Menn kan de også. 

Selvsagt kan menn. Hva er din forklaring på dårlig/manglende hygiene, maneter og renslighet ?

Anonymkode: 708e5...814

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Er vel ingen som sier at menn ikke kan?  🤔

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er vel ingen som sier at menn ikke kan?  🤔

Jeg har ikke lest alle kommentarene her, men så en om at det er vanlig blant menn som bor alene.

Har opp gjennom, både i forumet her men også i virkelig liv hørt MANGE mene at menn er noen grisete rotekopper av natur og sånn er det bare en gang. «Så lenge han skifter dekk er jeg fornøyd med å ordne alt hjemme» skrev vel noen her for bare dager siden.

Snakk om å uansvarliggjøre menn. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har ikke lest alle kommentarene her, men så en om at det er vanlig blant menn som bor alene.

Har opp gjennom, både i forumet her men også i virkelig liv hørt MANGE mene at menn er noen grisete rotekopper av natur og sånn er det bare en gang. «Så lenge han skifter dekk er jeg fornøyd med å ordne alt hjemme» skrev vel noen her for bare dager siden.

Snakk om å uansvarliggjøre menn. 

Ja jeg skrev det. At det ikke er helt uvanlig. Tror det er lettere å prøve å få dem til å forstå hvor ekkel oppførselen deres er for de rundt, hvis man først er klar over HVORFOR de er sånn. Da kan man jo vinkle kommunikasjonen litt. Noen har feks aldri tenkt over det - de har aldri trengt det fordi de har vært alene. De trenger kanskje hjelp til å se problemet, og lære bedre manerer. Noen driter i andre, og da må man bare forholde seg til det og velge hvor mye man vil ha med den personen å gjøre. Det gjelder jo både kvinner og menn og hen, men tror det er en overvekt av menn. Det betyr ikke at menn ikke KAN. 

Han har samboer, men har hatt relativt hyppige bytter (sammen noen år), før nye. Han har venner, men jeg opplever han strever med tette relasjoner over tid. Han velger ofte samboere med store psykiske utfordringer, som jeg tror har en sammenheng med at han ofte føler at han hjelper de på mange områder (både støtte økonomisk og sosialt…). 

Endring av hygiene er det siste året. Han er administrerende direktør og har flere millioner i året, så er en smart mann!

Jeg gir tydelige klare beskjeder hele tiden, men det er som en 2åring😂 (hører første gangen, også er det nett som en ikke har lært noe😂). 

Hi 

Anonym bruker skrev (På 11.2.2024 den 21.31):

Han har samboer, men har hatt relativt hyppige bytter (sammen noen år), før nye. Han har venner, men jeg opplever han strever med tette relasjoner over tid. Han velger ofte samboere med store psykiske utfordringer, som jeg tror har en sammenheng med at han ofte føler at han hjelper de på mange områder (både støtte økonomisk og sosialt…). 

Endring av hygiene er det siste året. Han er administrerende direktør og har flere millioner i året, så er en smart mann!

Jeg gir tydelige klare beskjeder hele tiden, men det er som en 2åring😂 (hører første gangen, også er det nett som en ikke har lært noe😂). 

Hi 

Da gjetter jeg at han mangler forståelse av hvor viktige beskjedene du gir ham er for deg? 
Fortell hvor ubehagelig det oppleves for hele familien din med promping i nærheten av andre og dårlig ånde som ødelegger appetitten.

Fortell hvordan han hoster/nyser og tar på maten. Fortell hvor krevende det er i en travel hverdag når barna og/eller dere voksne blir syke, og hvor viktig det er for dere med god håndhygiene og smittevern. 

Be ham instendig om å overholde samme hygieneregler som dere andre i huset forholder dere til, og forklar hvordan det oppleves når han ikke gjør det. Si at du veldig gjerne vil ha besøk av ham, men at du trenger at han forstår viktigheten av det du sier, og tar det på alvor. 

Anonymkode: 00618...3d8

Anonym bruker skrev (På 11.2.2024 den 21.31):

Jeg ville absolutt tatt kontakt med fastlegen om bekymring for begynnende demens. En slik markant endring er bekymringsverdig, og selv om han fungerer på jobb nå, kan det være at han har begynt å flyte på erfaringen og slite med å ta til seg nye rutiner. 

Du skriver at du gir tydelige beskjeder han overser hele tiden, men eksemplene dine i HI er bare hint gitt litt vagt til alle. Har du prøvd å ha en skikkelig samtale om det med ham? Der det kommer tydelig frem at det gjelder ham og hvilken oppførsel det er snakk om?

Anonymkode: e47aa...e15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...