Gå til innhold

Barn foran i bilen

Anbefalte innlegg

Når kan barn sitte foran i bilen uten bilstol/pute? Hva med airbag, finnes det regler eller anbefalinger ift om denne skal være av eller på?

Her samkjøres det til trening, og jeg sier at jeg har plass til 3 barn. Da får jeg reaksjoner på hvorfor jeg ikke tar med meg 4 stk.

Barna er 8 og 9 år gamle. Vil ikke ha noen foran, og det respekterer ikke andre. Jeg har selv frontkollidert, og jeg er så utrolig glad for at jeg ikke hadde barn i forsetet den dagen. Folk sier at det er sjelden man kræsjer, og ja det er det. 

Hva gjør dere andre? Og er det lovlig å kjøre med barn foran, i så fall går det på alder? Vet noen har baby foran og kobler ut airbag. Men airbag skal være koblet til når barn sitter der med eller uten bilsete/pute?

Anonymkode: 1651e...82e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445911-barn-foran-i-bilen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Når kan barn sitte foran i bilen uten bilstol/pute? Hva med airbag, finnes det regler eller anbefalinger ift om denne skal være av eller på?

Her samkjøres det til trening, og jeg sier at jeg har plass til 3 barn. Da får jeg reaksjoner på hvorfor jeg ikke tar med meg 4 stk.

Barna er 8 og 9 år gamle. Vil ikke ha noen foran, og det respekterer ikke andre. Jeg har selv frontkollidert, og jeg er så utrolig glad for at jeg ikke hadde barn i forsetet den dagen. Folk sier at det er sjelden man kræsjer, og ja det er det. 

Hva gjør dere andre? Og er det lovlig å kjøre med barn foran, i så fall går det på alder? Vet noen har baby foran og kobler ut airbag. Men airbag skal være koblet til når barn sitter der med eller uten bilsete/pute?

Er vel 140 cm høge barn.

Anonymkode: 292fb...b28

Du kan nok ikke slå i bordet med noen lov, da det kun er to lover som spesifikt går på barn i forsetet, og det er at det er forbudt med bakovervendt bilstol i forsetet ved aktiv airbag, og at barn ikke har lov å sitte i forsetet på veteranbiler uten setebelte. Derimot er det en sterk anbefaling om at barn under 140 cm, som sitter forovervendt, ikke skal sitte foran i bilen. Uansett er det din bil, ditt ansvar og du som bestemmer. Husk at loven pålegger deg å se til at alle barn under 135 cm er sikret med bilstol eller pute, og barn mellom 135 og 150 cm er sikret med bilstol eller pute dersom det er tilgjengelig i bilen. 

Anonymkode: ae628...9cc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gutten vår er 7, blir veldig fort bilsyk, han har sittet fremme noen få ganger, det hjelper veldig, men da kobler vi ut airbagen. 

Anonymkode: 80fd3...239

Hvorfor det?

Det er vel bare når barnet sitter baklengs airbagen ikke skal være på?

Om man kræsjer er det vel bedre med airbag enn uten om barnet sitter i forovervendt beltestol?

Anonymkode: 46183...048

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor det?

Om man kræsjer er det vel bedre med airbag enn uten om barnet sitter i forovervendt beltestol?

Om noen som er kort sitter foran og airbagen er på vil man risikrere at denne personen blir halshugd av airbagen dersom den utløses. Barn under 140 bør sitte på pute dersom de sitter foran. 

Anonymkode: b2a35...14e

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor det?

Hvis barnet er under 140 høy kan airbagen treffe barnet øverst på hodet og gi nakkeskader.

Anonymkode: a2224...bcf

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du kan nok ikke slå i bordet med noen lov, da det kun er to lover som spesifikt går på barn i forsetet, og det er at det er forbudt med bakovervendt bilstol i forsetet ved aktiv airbag, og at barn ikke har lov å sitte i forsetet på veteranbiler uten setebelte. Derimot er det en sterk anbefaling om at barn under 140 cm, som sitter forovervendt, ikke skal sitte foran i bilen. Uansett er det din bil, ditt ansvar og du som bestemmer. Husk at loven pålegger deg å se til at alle barn under 135 cm er sikret med bilstol eller pute, og barn mellom 135 og 150 cm er sikret med bilstol eller pute dersom det er tilgjengelig i bilen. 

Anonymkode: ae628...9cc

Nei jeg trenger ikke noe å slå i bordet med, jeg er trygg på avgjørelsen min. Er for min egen del jeg spør om dette med lovverk, siden jeg ikke vet hva som faktisk er lov og ikke. Jeg er ikke fortrolig med å ha egne barn foran, og vil i hvert fall ikke være ansvarlig for andres barn dersom noe skulle skje 😐

Det er like trygt å ha barn foran som bak, med unntak av viltpåkjørsel. For at det skal være trygt må barnet ha riktig sete/ pute, og airbag’en må være koblet ut. 

https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/sikring-av-barn/barnesete-og-airbag/

Barn under 140 cm skal i følge loven ikke sitte foran uten at airbag er koblet fra.

Som HI sier, er sjansene for å bli kvestet i en bilulykke sinnsykt mye større foran enn bak i bilen. Å la barn sitte foran uten airbag (for de er for lave for airbag så de kan jo ikke bruke den uansett så den skal selvsagt være koblet fra fordi ellers en den farlig for dem) er uansvarlig og farlig

Anonymkode: eb894...e5a

Leverpostei skrev (6 minutter siden):

Det er like trygt å ha barn foran som bak, med unntak av viltpåkjørsel. For at det skal være trygt må barnet ha riktig sete/ pute, og airbag’en må være koblet ut. 

https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/sikring-av-barn/barnesete-og-airbag/

Kødder du nå? Du tror at et barn som sitter bak ikke er tryggere ved en frontkollisjon enn et barn som sitter foran uten airbag?!

Det er tryggere for ALLE bak. Mye tryggere. De fleste som dør i bilulykker sitter foran. Samme med alvorlig skade.

Det er gøy å sitte foran for da kan man se mer. Men mye tryggere å sitte bak. 

Kødder du nå? Du tror at et barn som sitter bak ikke er tryggere ved en frontkollisjon enn et barn som sitter foran uten airbag?!

Det er tryggere for ALLE bak. Mye tryggere. De fleste som dør i bilulykker sitter foran. Samme med alvorlig skade.

Kødder absolutt ikke, og hvis du ser hva trygg trafikk skriver så sier de det samme. Det er like trygt foran som bak. 

Annonse

Det er ikke det som står i linken fra Trygg Trafikk, men om du vet noe annet så skriv gjerne en link til det.

Anonymkode: da6be...3f8

Ok, er dette riktig oppsummert?

Barn SKAL sitte i bilstol/pute til de er 135 cm, og bør fortsette å bruke pute frem til 150 cm. Foran/bak i bilen har samme regler mtp høyde og pute.

Barn under 140 cm kan sitte foran med pute, og frakoblet airbag (jeg personlig kommer ikke til å gjøre dette).

Fra 140 cm kan barn sitte foran og airbag skal være på? Bør fortsatt bruke pute dersom man har dette, frem til 150 cm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...