Gå til innhold

De som hører det de vil høre

Anbefalte innlegg

Hører de faktisk ikke det som blir sagt eller hører de det men dikter det om i eget hode? Jeg har noen slike mennesker jeg må forholde meg til og jeg lurer oppriktig på hvordan det er mulig at det blir misforståelse. Jeg kjenner jo disse personene godt gjennom mange år og er derfor veldig tydelig og lar det ikke være noen rom for tolkning når vi gjør avtaler, men allikevel blir det tull. Et eksempel: En slektning, la oss kalle henne Marte, ringer og lurer på om hun kan komme på besøk en helg. Jeg sier at det hadde vært hyggelig. Hun spør om hun kan komme helg A. Jeg sier at helg A er vi bortreist så det går ikke, men at hun godt kan komme helg B. Vi avtaler helg B og jeg bekrefter det siden på melding med datoer. Allikevel fikk jeg snap på torsdagen før helg A om at hun pakker og gleder seg til å se meg. Jeg ringer og gjentar at vi ikke skal møtes i helg A men i helg B og da blir hun skuffet og sur for hun har gledet seg sånn. 

Hadde dette bare vært et enkelt tilfelle så hadde det kunnet vært en liten forglemmelse, men det skjer stadig. Hun spør om jeg vil bli med på teater. Jeg sier nei, det passer ikke. Hun hører ja og kjøper billett. Hun spør hva jeg synes om en ting. Jeg sier at jeg er enig med henne. Hun fortsetter å argumentere som om jeg sa at jeg var uenig. 

Den andre jeg har som er sånn er en kollega. Der har det blitt slik at jeg bekrefter alt på Teams slik at jeg kan vise henne at i chatten står det at jeg ikke kan bytte vakt med deg den 10. osv. For hun også hører det svaret hun helst vil høre og det har skapt mye krøll for oss andre.

Noen som vet hvordan slike hoder fungerer? Er det bevist eller ubevist? Kan de noe for det? Handler det om konsentrasjon og det å faktisk høre etter de svarene de får? Jeg skulle gjerne ha vist for jeg blir så lei.

Anonymkode: a78c4...fde

Fortsetter under...

Kan svare for min del. Selv om det ikke blir helt samme situasjoner. 

Jeg hører ofte feil, noen ganger er jeg ikke engang i nærheten av å høre det som faktisk blir sagt. Er jo ikke med vilje eller fordi jeg VIL høre noe annet, men hjernen min kobler sammen ordene på en helt annen måte enn det som er meningen.  

Jeg har havnet i utrolig mange ubehagelige situasjoner på grunn av dette og noen tror nok at jeg er litt dum også. 

Ungene synes det er kjempemorsomt når jeg tydelig svarer i hytt og gever på ting som blir sagt, mens gubben blir sint og forbanna.  

Jeg synes selv det er ekstremt slitsomt.  Jeg svarer jo ut fra det jeg selv hører og man tror jo det er rett.  Er jo ikke bestandig jeg hører feil heller, så aldri godt å vite... 

Har hatt det slik siden jeg hadde slag for endel år siden.  

Anonymkode: 5e6a2...2f5

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kan svare for min del. Selv om det ikke blir helt samme situasjoner. 

Jeg hører ofte feil, noen ganger er jeg ikke engang i nærheten av å høre det som faktisk blir sagt. Er jo ikke med vilje eller fordi jeg VIL høre noe annet, men hjernen min kobler sammen ordene på en helt annen måte enn det som er meningen.  

Jeg har havnet i utrolig mange ubehagelige situasjoner på grunn av dette og noen tror nok at jeg er litt dum også. 

Ungene synes det er kjempemorsomt når jeg tydelig svarer i hytt og gever på ting som blir sagt, mens gubben blir sint og forbanna.  

Jeg synes selv det er ekstremt slitsomt.  Jeg svarer jo ut fra det jeg selv hører og man tror jo det er rett.  Er jo ikke bestandig jeg hører feil heller, så aldri godt å vite... 

Har hatt det slik siden jeg hadde slag for endel år siden.  

Anonymkode: 5e6a2...2f5

Takk for svar. Det må være utrolig frustrerende for deg. Det har ikke vært noe slag hos noen av de jeg snakker om, men det er jo nyttig å vite at det faktisk kan være slik at noen hører "høyre" når jeg sier "venstre". 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De jeg kjenner som sier som deg, der er det faktisk de!

Anonymkode: be7e7...dae

Godt forsøk, men feil. Jeg bekrefter alltid det vi har avtalt skriftlig så det er ganske lett å finne ut at det ikke er meg. Kanskje det er deg?

Jeg er ikke i nærheten av så ille som det du beskriver her, men jeg oppfatter innimellom feil og har selv lurt på hvorfor. I mitt tilfelle viste det seg å være adhd, altså jeg er så uoppmerksom at jeg ikke alltid får med meg det folk faktisk sier, og har i tillegg nedsatt arbeidsminne/kortidshukommelse, sånn at hvis jeg da f.eks. selv har tenkt mandag klokken 12, og noen sier tirsdag klokken 13, så kan det glippe litt for meg fordi jeg husker best det jeg selv har tenkt i utgangspunktet, eller at jeg faktisk ikke hørte skikkelig etter når de snakket til meg fordi jeg er distrahert av egne tanker. 

Nå er som sagt jeg ikke like ille som du beskriver, og i tillegg veldig klar over at dette er noe jeg kan streve litt med, så jeg bruker kalender, påminnelser ol. med nesten religiøs dedikasjon, og spør eventuelt en ekstra gang hvis jeg er usikker. Altså, det kan være jeg ikke hører godt nok og det oppstår misforståelser, men hadde du sendt det skriftlig, ville jeg umiddelbart lagt det du sendte inn rett i min kalender slik at jeg ikke kom feil helg, dag el.

Anonymkode: bd3c4...527

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...