Gå til innhold

Kafégjester som ikke går.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det var det hun fortalte meg. Det er lite lønnsomt å drive kafé når kundene kjøper én kopp kaffe og blir sittende i timesvis, det sier vel seg selv? 

Anonymkode: c1a29...b38

Det er det jo ikke. Men hun kan jo ikke være særlig god kafe-eier, dersom hun ikke har ideer om hvordan hun kan snu dette. Jeg har vondt for å tro at kun var kaffe-kjøperne som veltet driften hennes. 

Anonymkode: 5d909...d87

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jo ikke. Men hun kan jo ikke være særlig god kafe-eier, dersom hun ikke har ideer om hvordan hun kan snu dette. Jeg har vondt for å tro at kun var kaffe-kjøperne som veltet driften hennes. 

Om hun var en god eller dårlig kaféeier har jeg ikke nok detaljkunnskap til å si noe om, det har heller ikke du. Det er heller ikke så veldig relevant. Som sagt nevnte jeg hennes eksempel for å påpeke at JO, det finnes kafégjester som kun kjøper en kaffe og blir sittende i timesvis. Intet mer, intet mindre.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Om hun var en god eller dårlig kaféeier har jeg ikke nok detaljkunnskap til å si noe om, det har heller ikke du. Det er heller ikke så veldig relevant. Som sagt nevnte jeg hennes eksempel for å påpeke at JO, det finnes kafégjester som kun kjøper en kaffe og blir sittende i timesvis. Intet mer, intet mindre.

jo hun har jo vært en dårlig kafeeier dersom det kun var pensjonister som veltet driften hennes. Det er det overhodet ingen tvil om!

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

jo hun har jo vært en dårlig kafeeier dersom det kun var pensjonister som veltet driften hennes. Det er det overhodet ingen tvil om!

If you say so.

Det var i hvert fall et eksempel på pensjonister som kjøper én kaffe og blir sittende i timesvis. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg driver egen bedrift og har gjort det i alle år derfor kan jeg se at du ikke har spesielt greie på det du snakker om. Å forandre forbrukere/kunders handlemønster er et fag i seg selv. Om venninnen hadde en negativ spiral av kunder som kjøpte lite og satt lenge er det ofte vanskelig å snu uten å oppskake kundemassen såpass at hun kanskje mister veldig mange faste. Et spisested er en lavmarging bedrift og det skal ikke lang tid til før kroken er på døra om du ikke klarer å være profitabel. 

Anonymkode: 249ef...ab7

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg driver egen bedrift og har gjort det i alle år derfor kan jeg se at du ikke har spesielt greie på det du snakker om. Å forandre forbrukere/kunders handlemønster er et fag i seg selv. Om venninnen hadde en negativ spiral av kunder som kjøpte lite og satt lenge er det ofte vanskelig å snu uten å oppskake kundemassen såpass at hun kanskje mister veldig mange faste. Et spisested er en lavmarging bedrift og det skal ikke lang tid til før kroken er på døra om du ikke klarer å være profitabel. 

Anonymkode: 249ef...ab7

men hvis gjestene hun hadde satt i timesvis med kun en kopp kaffe hver, og kafe-eier måtte avvise mange andre gjester, så er det jo et dårlig valg å ta. Det bør ikke være en big deal å innføre en regel om spiseplikt. Dersom gjester blir fornærmet for sånt, og finner et annet sted å drikke kaffen sin så er vel sånn sett ikke det et problem. For da er det jo plass til andre gjester som vil spise? Det er jo en måte å være profitabel på 

Sommerkroppen 2029 skrev (3 timer siden):

De finnes sikkert, men de er nok i mindretall. Jeg vil tro de fleste kjøper litt mat og drikke når de først har et treff med vennene sine. Jeg har for øvrig sett at noen plasser opplyser om at det er spiseplikt dersom gjestene skal bruke bord og stoler. Det er jo også en indikasjon på hvordan man kan gjøre det, dersom man merker at bedriften sliter økonomisk. 

Det er bok mer vanlig enn du tror, og absolutt en utfordring endel steder. 

Som driver vil man nødig kaste ut noen - det kan gi er dårlig omdømme. Samtidig ønsker man at folk handler og at det er en viss sirkulering på gjestene slik at nye, betalende gjester får plass.

Så samme måte er det ofte en begrensning på x antall timer når man bestiller bord på restauranter. Man ønsker ikke gjester som sitter hele kvelden uten å handle noe særlig. Det gjør at en restaurant mister omsetning fra nye kunder som ønsker å spise. 

Anonymkode: 6a588...432

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er bok mer vanlig enn du tror, og absolutt en utfordring endel steder. 

Som driver vil man nødig kaste ut noen - det kan gi er dårlig omdømme. Samtidig ønsker man at folk handler og at det er en viss sirkulering på gjestene slik at nye, betalende gjester får plass.

Så samme måte er det ofte en begrensning på x antall timer når man bestiller bord på restauranter. Man ønsker ikke gjester som sitter hele kvelden uten å handle noe særlig. Det gjør at en restaurant mister omsetning fra nye kunder som ønsker å spise. 

Anonymkode: 6a588...432

Det kan godt være at det er en utfordring noe steder. Men man kan som andre også skriver her, begynne å ta litt grep som å innføre spiseplikt eller sette en tidsbegrensning hvis det er en kafe som er veldig populær med mye pågang. Man kaster jo selvsagt ikke ut gjestene sine sånn uten videre. 

Jeg jobber på en kafé, og de som kanskje ikke kjøper så mye men siter en stund er de som kommer tilbake. Gjerne hver dag. Her sitter en pensjonistklubb på kafeen fra 9-12/13 hver dag. De legger igjen en 200-lapp hver hver dag. De tar en del plass, men de er trofaste og kommer hver eneste dag, hele uken. Vi er bedre tjent med dem enn de som kommer innom en gang i blant. De legger igjen mer penger per uke enn alle andre som kommer innom. Og de forteller andre hvor hyggelig og flott det er her. Uten dem, så hadde vi hatt maks 4 kunder i de timene de sitter her. Kafeen er deres møteplass i bygda, og de har ikke noe annet om bi ikle er her. Vi tjener akkurat nok til innkjøp og lønn, og det er akkurat det vi trenger.

Anonymkode: e1a10...cc7

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, det var det hun fortalte meg. Det er lite lønnsomt å drive kafé når kundene kjøper én kopp kaffe og blir sittende i timesvis, det sier vel seg selv? 

Ikke hvis det ikke er andre kunder som ikke får plass pga de.

Anonymkode: d1df3...15a

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke hvis det ikke er andre kunder som ikke får plass pga de.

Anonymkode: d1df3...15a

Nei, det er jo opplag…

Dette utviklet seg til å bli en veldig rar tråd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...