Gå til innhold

Kafégjester som ikke går.

Anbefalte innlegg

I formiddag var jeg innom en liten kafé her jeg bor for å bestille noe. Da satt det fire damer ved et av de få bordene og koste seg med kaffe og kake. To timer senere var jeg innom igjen for å hente det jeg hadde bestilt. Det var ikke helt ferdig, så jeg satte meg på en sto ved vinduet med en kaffe og litt å spise. De samme fire damene satt fortsatt ved det samme bordet med de samme tallerkenene foran seg. Det var også fullt ved de andre bordene. På de 20 minuttene jeg satt der kom det to par innom som hadde tenkt å sette seg ned og spise, men som ikke fikk plass, og så gikk igjen uten å kjøpe noe. De fire damene hørte også at disse personene sa at det var synd at det var fullt og at de heller fikk dra et annet sted, men de gjorde ingen mine til å reise seg. Da jeg dro hadde de sittet der i minst 2,5 time og hadde sikkert kostet driverne av kafeen en liten formue i tapte inntekter. Som kafégjest, hvor lenge tenker du at det er greit å sitte på en full kafé og ta opp plass etter at du er ferdig med å spise og drikke? 

Anonymkode: b4f62...3fc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445877-kaf%C3%A9gjester-som-ikke-g%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I godt selskap er det ingen problem å sitte mer en 2 timer, så lenge en kjøper noe. Når jeg var yngre kunne vi sitte på samme sted i flere timer. Startet kanskje med lunsj, så kaffe og kake, så ble det plutselig kveld så vi kjøpte noen drinker, og kanskje noen småretter hvis vi var sultne igjen. 

Anonymkode: 7c5ca...f68

Det er da ingen maxtid for hvor lenge man kan sitte på kafe. Jeg ville nok kjøpt drikke et par ganger i løpet av et så langt kafebesøk, men det er da helt vanlig å sitte lenge og prate om man møter venner det er lenge siden man har sett f.eks.

At man mister omsetning når kafeen er full? Trolig har de mye dårligere omsetning om mange av bordene står tomme. At en kafe er så full at man ikke får bord der er jo også et kompliment til maten. Hadde jeg opplevd å ikke få plass hadde jeg tenkt at de sikkert har veldig god mat, og gått tilbake en annen dag.

Og dere som sier at dere sitter max to timer på restaurant, det kommer da vitterlig an på hvor mange retter, og hva slags restaurant. Jeg har tilbrakt fem timer på michelin-restaurant med mange retter og fantastisk drikke, service og omgivelser, og en halvtime på å spise sushi rett nede i gata. Og mange andre restaurantbesøk i som har tatt mer enn to timer totalt. Det er jo ikke slik at alle restaurantbesøk er like hverandre.

Anonymkode: 3c714...8c0

Annonse

Akkurat dette irriterer meg faktisk🙈

Jeg bor i en by og der okkuperer studenter cafe’ene mange mange timer. De kjøper gjerne en kaffe.. 

Kjipt når jeg og mannen min skal på formiddagsdate og spise Munch, og bordene er fulle av studenter som sitter med laptop..

Anonymkode: edbc6...a97

Anonym bruker skrev (1 time siden):

At man mister omsetning når kafeen er full? Trolig har de mye dårligere omsetning om mange av bordene står tomme. At en kafe er så full at man ikke får bord der er jo også et kompliment til maten. Hadde jeg opplevd å ikke få plass hadde jeg tenkt at de sikkert har veldig god mat, og gått tilbake en annen dag.

Anonymkode: 3c714...8c0

Det er klart man mister omsetning når det er en populær kafé og noen sitter i mange timer uten å kjøpe mer enn en kaffe. Om de hadde gått etter f. eks. en time så kunne andre sittet der med maten de kjøpte. På to-tre timer kunne det vært utskifting på bordet flere ganger. 

Jeg vil tro at disse damene kjøper mer enn en kopp kaffe altså. Min mor er pensjonist og har treff med sine jevngamle venninner på kafe. De kan nok gjerne sitte i både to og tre timer. Men de spiser og drikker jo der. Nå er dette en lokal kafe så det er nok ikke trangt om plassen, men jeg synes det må være hyggelig med slike gjester. De er stabile kunder som handler mat og drikke og kan oppføre seg. Bedre det enn ungdoms-gjenger som kjøper en cola på deling og henger der for å ha et sted å være. 

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Jeg vil tro at disse damene kjøper mer enn en kopp kaffe altså. Min mor er pensjonist og har treff med sine jevngamle venninner på kafe. De kan nok gjerne sitte i både to og tre timer. Men de spiser og drikker jo der. Nå er dette en lokal kafe så det er nok ikke trangt om plassen, men jeg synes det må være hyggelig med slike gjester. De er stabile kunder som handler mat og drikke og kan oppføre seg. Bedre det enn ungdoms-gjenger som kjøper en cola på deling og henger der for å ha et sted å være. 

Det er ofte ikke tilfelle. Pensjonister som kjøper en kaffe og ett kakestykke og deretter sitter tre timer er både vanlig og bad for business. 

Kafeene her frykter å bli den nye hangouten til pensjonistene etter at de har kjørt nok en kafe konkurs.

Anonymkode: cce50...8e6

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ofte ikke tilfelle. Pensjonister som kjøper en kaffe og ett kakestykke og deretter sitter tre timer er både vanlig og bad for business. 

Kafeene her frykter å bli den nye hangouten til pensjonistene etter at de har kjørt nok en kafe konkurs.

Vet du dette med sikkerhet? For hvis det er tilfelle at kundene kjører kafeene konkurs, så må de jo ha vett til å sette en tidsfrist på hvor lenge kundene kan sitte der av gangen. 

Her hvor jeg bor, så tror jeg det er motsatt. Dersom ikke pensjonistene kommer, så går de konkurs. For ellers er det glissent med gjester. Men som sagt, det kommer jo litt an på hvor man bor og hvor stor pågangen er. Og så er det stor forskjell på helg og hverdag. I helgene tror jeg ikke det er så mange pensjonister som okkuperer bordene. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo en uting å måtte kaste gjester ut, for å få plass til nye. Hvis jeg en sjelden gang er på kafe eller restaurant, så vil jeg selv bestemme hvor lenge jeg vil sitte. Ofte er man der i selskap med flere. Og hvis vi i forkant vet at vi kun kan sitte en liten stund, så ville jeg snudd i døra. 

Når det er sagt, hvor mange utenom pensjonister og mødre i permisjon, går på kafe på dagtid i ukedagene? Det kan ikke være så fryktelig mange. 

Anonymkode: 5d909...d87

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er jo en uting å måtte kaste gjester ut, for å få plass til nye. Hvis jeg en sjelden gang er på kafe eller restaurant, så vil jeg selv bestemme hvor lenge jeg vil sitte. Ofte er man der i selskap med flere. Og hvis vi i forkant vet at vi kun kan sitte en liten stund, så ville jeg snudd i døra. 

Når det er sagt, hvor mange utenom pensjonister og mødre i permisjon, går på kafe på dagtid i ukedagene? Det kan ikke være så fryktelig mange. 

Anonymkode: 5d909...d87

Det er ganske mange folk ute på kafe på dagtid.

Anonymkode: d1df3...15a

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (51 minutter siden):

Vet du dette med sikkerhet? For hvis det er tilfelle at kundene kjører kafeene konkurs, så må de jo ha vett til å sette en tidsfrist på hvor lenge kundene kan sitte der av gangen. 

Her hvor jeg bor, så tror jeg det er motsatt. Dersom ikke pensjonistene kommer, så går de konkurs. For ellers er det glissent med gjester. Men som sagt, det kommer jo litt an på hvor man bor og hvor stor pågangen er. Og så er det stor forskjell på helg og hverdag. I helgene tror jeg ikke det er så mange pensjonister som okkuperer bordene. 

Venninna mi drev kafé i bygda her, og måtte legge ned pga pensjonister som opptok kafeen halve dagen. De kjøpte seg en kaffekopp da de kom, og ble sittende i timesvis uten å kjøpe noe mer.

Anonymkode: c1a29...b38

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Venninna mi drev kafé i bygda her, og måtte legge ned pga pensjonister som opptok kafeen halve dagen. De kjøpte seg en kaffekopp da de kom, og ble sittende i timesvis uten å kjøpe noe mer.

Da burde hun jo ha informert om at det var en tidsbegrensning på hvor lenge de kunne sitte. 

Sommerkroppen 2029 skrev (17 minutter siden):

Da burde hun jo ha informert om at det var en tidsbegrensning på hvor lenge de kunne sitte. 

Det burde hun sikkert. Poenget mitt med å fortelle dette var for å understreke at JO, det finnes pensjonister som kjøper én kopp kaffe og blir sittende i timesvis uten å kjøpe noe mer.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det burde hun sikkert. Poenget mitt med å fortelle dette var for å understreke at JO, det finnes pensjonister som kjøper én kopp kaffe og blir sittende i timesvis uten å kjøpe noe mer.

De finnes sikkert, men de er nok i mindretall. Jeg vil tro de fleste kjøper litt mat og drikke når de først har et treff med vennene sine. Jeg har for øvrig sett at noen plasser opplyser om at det er spiseplikt dersom gjestene skal bruke bord og stoler. Det er jo også en indikasjon på hvordan man kan gjøre det, dersom man merker at bedriften sliter økonomisk. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Var det så mange som ikke fikk gå på kafe pga pensjonistene?

Sommerkroppen 2029 skrev (4 minutter siden):

De finnes sikkert, men de er nok i mindretall. Jeg vil tro de fleste kjøper litt mat og drikke når de først har et treff med vennene sine. Jeg har for øvrig sett at noen plasser opplyser om at det er spiseplikt dersom gjestene skal bruke bord og stoler. Det er jo også en indikasjon på hvordan man kan gjøre det, dersom man merker at bedriften sliter økonomisk. 

Hva baserer du det at de er i mindretall på? De jeg så i går kjøpte ikke noe mer på den tiden jeg var der og tallerkenen var like tom da jeg kom for andre gang som den var første gang. Det er en kafé på det lokale minisenteret her også. Der sitter de samme pensjonistene flere ganger i uka med en kaffekopp og en vaffel. Der er det flere bord så der gjør det sikkert ikke noe at de sitter i timevis flere ganger i uka. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva baserer du det at de er i mindretall på? De jeg så i går kjøpte ikke noe mer på den tiden jeg var der og tallerkenen var like tom da jeg kom for andre gang som den var første gang. Det er en kafé på det lokale minisenteret her også. Der sitter de samme pensjonistene flere ganger i uka med en kaffekopp og en vaffel. Der er det flere bord så der gjør det sikkert ikke noe at de sitter i timevis flere ganger i uka. 

Jeg vil tro at de fleste pensjonister som har slike treff som min mor f.eks, som sitter i flere timer, at de spiser mat og kjøper opptil flere kopper kaffe eller andre drikker. De spiser et måltid der liksom, for hun har ikke middag når hun kommer hjem vet jeg. 

Det er litt spesielt å påstå at du vet at de ikke kjøpte noe mer enn en kaffekopp en en vaffel, når du ikke var der hele tiden. Hva vet du om det var samme tallerken? Og samme kaffekopp? Og hvordan kan du vite akkurat hvor mye alle sammen kjøpte og spiste? 

Sommerkroppen 2029 skrev (14 minutter siden):

Jeg vil tro at de fleste pensjonister som har slike treff som min mor f.eks, som sitter i flere timer, at de spiser mat og kjøper opptil flere kopper kaffe eller andre drikker. De spiser et måltid der liksom, for hun har ikke middag når hun kommer hjem vet jeg. 

Det er litt spesielt å påstå at du vet at de ikke kjøpte noe mer enn en kaffekopp en en vaffel, når du ikke var der hele tiden. Hva vet du om det var samme tallerken? Og samme kaffekopp? Og hvordan kan du vite akkurat hvor mye alle sammen kjøpte og spiste? 

Jeg så hva som sto på bordet deres da jeg var der første gang. Jeg har god visuell hukommelse. Jeg så også at koppene og asjettene sto stablet på samme måte da jeg kom tilbake to timer senere. Jeg satt jo også selv der i en halvtime og så at ingen av dem var ved disken og kjøpte påfyll av kaffe eller noe å spise. Så det jeg med stor sikkerhet kan si er at på 2,5 time kjøpte de ingen ting. Siden de alle bare hadde en liten asjett så tviler jeg sterkt på at de fikk servert mye mat på den. Kafeen bruker boller til salatene og tallerkener til baguetter og annen mat. De kan ha kjøpt flere stykker med napoleonskake hver. Det er selvsagt mulig. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Men du vet at hun gikk konkurs pga pensjonistene satt der halve dagen....

Ja, det var det hun fortalte meg. Det er lite lønnsomt å drive kafé når kundene kjøper én kopp kaffe og blir sittende i timesvis, det sier vel seg selv? 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg så hva som sto på bordet deres da jeg var der første gang. Jeg har god visuell hukommelse. Jeg så også at koppene og asjettene sto stablet på samme måte da jeg kom tilbake to timer senere. Jeg satt jo også selv der i en halvtime og så at ingen av dem var ved disken og kjøpte påfyll av kaffe eller noe å spise. Så det jeg med stor sikkerhet kan si er at på 2,5 time kjøpte de ingen ting. Siden de alle bare hadde en liten asjett så tviler jeg sterkt på at de fikk servert mye mat på den. Kafeen bruker boller til salatene og tallerkener til baguetter og annen mat. De kan ha kjøpt flere stykker med napoleonskake hver. Det er selvsagt mulig. 

Poenget her var bare at man i dette tilfellet ikke visste med sikkerhet hvor mye eller hva de kjøpte. Så i teorien kunne de fire damene ha lagt igjen flere penger på disse timene enn på andre gjester som kun ville kjøpe en drikke og sitte der lenge av diverse årsaker. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...