Gå til innhold

Hvorfor blir samer kalt for urfolk?

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt hvordan samer kan bli kalt urfolk.

I forhold til istiden så gikk det lang tid før isen i nord trakk seg tilbake. Da var kyststrøkene lengre sør befolket.

Har de fått tittelen fordi de har blitt behandlet så ekstremt dårlig eller at de er en minioritet?

Anonymkode: 19cd2...d97

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445876-hvorfor-blir-samer-kalt-for-urfolk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvordan samer kan bli kalt urfolk.

I forhold til istiden så gikk det lang tid før isen i nord trakk seg tilbake. Da var kyststrøkene lengre sør befolket.

Har de fått tittelen fordi de har blitt behandlet så ekstremt dårlig eller at de er en minioritet?

De kom fra øst over isen lenge før de andre kom sørfra. 

Anonymkode: 93b53...d48

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men når jeg leser og ser på tilbaketrekkingen av de eurasiske isdekkene så forstår jeg ikke hvordan det er mulig. 
Jeg forstår ikke hvordan en har kunne overleve og livnære seg når området er dekket av is.

Anonne skrev (3 minutter siden):

Hvorfor orker du og bruke så mye energi på dette? Dette er jo som jeg har fått med meg trå nummer to om dette temaet. 
aksepter det og gå videre i livet. 

Var egentlig litt tilfeldig. 
Jeg studerer og har nå om istid.

Satt og leste og så på kart. Samtidig kom jeg på samer, sikkert grunnet dagen i går.

Jeg spurte av ren nysgjerrighet, ikke for å være slem.

hi

Annonse

Anonne skrev (1 time siden):

Hvorfor orker du og bruke så mye energi på dette? Dette er jo som jeg har fått med meg trå nummer to om dette temaet. 

Herlighet, hun kan spør om hva hun vil. Du trenger ikke å leke forumpoliti.

Anonymkode: 6dc65...b98

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke.
De kom østfra rundt år 5-600.
Man har funnet rester etter samer het ned til Trøndelag på den tiden, men våre stamfedre var der før dem.

Lurer fremdeles hvorfor samene skal har rett på områder der ned fordi de kaller seg urbefolkning, nå de ikke var der først.
Hvorfor man må ta mer hensyn til dem enn muligheten til å produsere grønn energi som for eksempel Fosen utbygningen.

Hilsen HI i den andre tråden

Anonymkode: 5edb0...658

Anonne skrev (1 time siden):

De to trådene har ikke samme HI

Hilsen HI i den andre tråden

Anonymkode: 5edb0...658

Svaret er fremdeles det samme som i den andre tråden, de menneskene som befolket Norge (og resten av Europa) rett etter istiden er ikke våre (eller noens) forfedre.

Forfedrene til dagens nordmenn kom hit mye senere, det er ingen grunn til å tro at de kom hit før samene (eller samenes forfedre).

Anonymkode: fdfdc...700

Som hun over skriver, de første som kom hit er ikke forfedrene våre heller, de døde ut. Urfolk er en politisk definisjon normalt definert som en minoritet som bodde på et geografisk område før dagens statsgrenser ble fastsatt, og dermed faller samer inn under denne definisjonen. Vikingene hadde et fredelig forhold til samene, og Harald Hårfagre skal ha vært gift med en samisk kvinne. 

Anonymkode: 8e778...ffb

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Som hun over skriver, de første som kom hit er ikke forfedrene våre heller, de døde ut. Urfolk er en politisk definisjon normalt definert som en minoritet som bodde på et geografisk område før dagens statsgrenser ble fastsatt, og dermed faller samer inn under denne definisjonen. Vikingene hadde et fredelig forhold til samene, og Harald Hårfagre skal ha vært gift med en samisk kvinne. 

Anonymkode: 8e778...ffb

Merkelig navn egentlig. "Harald Vakkerthår"

Anonymkode: f5a4a...63f

Annonse

"Urfolk" trenger ikke å ha vært der først. I følge SNL er det "et folk med tilhold i en region fra før denne ble kolonisert av eller innlemmet i en stat dominert av andre folkegrupper." Hele diskusjonen om hvem som kom først er derfor helt uinteressant i  denne diskusjonen.

Anonymkode: fa02c...164

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

"Urfolk" trenger ikke å ha vært der først. I følge SNL er det "et folk med tilhold i en region fra før denne ble kolonisert av eller innlemmet i en stat dominert av andre folkegrupper." Hele diskusjonen om hvem som kom først er derfor helt uinteressant i  denne diskusjonen.

Så hvis hvite hadde tilhold først i en region i Sør-Afrika så er de urfolk i Sør-Afrika?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis hvite hadde tilhold først i en region i Sør-Afrika så er de urfolk i Sør-Afrika?

Hudfarge har ikke betydning for om noen regnes som urfolk hvis det er det du lurer på, heller ikke om de var der først.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hudfarge har ikke betydning for om noen regnes som urfolk hvis det er det du lurer på, heller ikke om de var der først.

Så de hvite er urfolk i Sør-Afrika altså? Jaha. Det hadde jeg aldri trodd!

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Så de hvite er urfolk i Sør-Afrika altså? Jaha. Det hadde jeg aldri trodd!

Hvordan kommer du frem til det? Holdt det til et folk med hvit hud i Sør-Afrika før koloniseringen av Afrika?

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan kommer du frem til det? Holdt det til et folk med hvit hud i Sør-Afrika før koloniseringen av Afrika?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anonym bruker skrev (1 time siden):

"et folk med tilhold i en region fra før denne ble kolonisert av eller innlemmet i en stat dominert av andre folkegrupper."

Jeg kom frem til det ut fra din tekst. "et folk med tilhold i EN REGION fra før denne ble kolonisert ELLER INNLEMMET i en stat dominert av andre folkegrupper". Så så lenge hvite hadde tilhold i en region i Sør-Afrika før den regionen ble innlemmet i Sør-Afrika så er de urfolk i hele landet. Ut fra dine premisser.

Sånn kom jeg frem til det.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg kom frem til det ut fra din tekst. "et folk med tilhold i EN REGION fra før denne ble kolonisert ELLER INNLEMMET i en stat dominert av andre folkegrupper". Så så lenge hvite hadde tilhold i en region i Sør-Afrika før den regionen ble innlemmet i Sør-Afrika så er de urfolk i hele landet. Ut fra dine premisser.

Sånn kom jeg frem til det.

"Hvite" er ikke et "folk" i denne sammenhengen. "Hvite" kan tilhøre mange ulike folkegrupper. Hvilken folkegruppe snakker du om og hvor holdt de til på hvilket tidspunkt?

Anonne skrev (På 8.2.2024 den 19.08):

Spør deg selv hvorfor DU gidder å bruke energi på noen som bruker energi på dette. Der mange som synes det er interessant å lære seg nye ting. Aksepter det.

Anonymkode: a8f86...f39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...