Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Del Skrevet 8. februar 2024 Ser jo at mange får avslag på uføresøknad. Er mange av disse folk som søker før NAV veileder har åpnet for å søke? Har også inntrykk av at mange av de som får avslag tilhører ung ufør gruppa, at NAV legger lista høyere om man er under 30? Og så er det vel endel som ikke har vært så mye i jobb, som har havnet hit og dit i systemet, eller kommet til landet og ikke rukket jobbe så lenge? Som NAV ikke greier fordøye ferdig. Er det slik at om man er ca 50, norsk, har jobbet hele livet her, hatt veldig god inntekt og har vist vilje til å prøve å stå i jobb tross sykdom (delvis AAP i mange år), så har man litt større sannsynlighet for å få godkjent uføre? Leger, behandlere og avklaringstiltak sier jeg er varig syk, og helt syk, og at alt av utredning og behandling er prøvd. Er det fortsatt stor sjanse for at jeg får avslag? Anonymkode: 81419...902 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445874-avslag-uf%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Del Skrevet 8. februar 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ser jo at mange får avslag på uføresøknad. Er mange av disse folk som søker før NAV veileder har åpnet for å søke? Har også inntrykk av at mange av de som får avslag tilhører ung ufør gruppa, at NAV legger lista høyere om man er under 30? Og så er det vel endel som ikke har vært så mye i jobb, som har havnet hit og dit i systemet, eller kommet til landet og ikke rukket jobbe så lenge? Som NAV ikke greier fordøye ferdig. Er det slik at om man er ca 50, norsk, har jobbet hele livet her, hatt veldig god inntekt og har vist vilje til å prøve å stå i jobb tross sykdom (delvis AAP i mange år), så har man litt større sannsynlighet for å få godkjent uføre? Leger, behandlere og avklaringstiltak sier jeg er varig syk, og helt syk, og at alt av utredning og behandling er prøvd. Er det fortsatt stor sjanse for at jeg får avslag? Anonymkode: 81419...902 Det håper jeg da. Det skal være vanskelig. Anonymkode: fc0c7...abb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445874-avslag-uf%C3%B8re/#findComment-150067439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Del Skrevet 8. februar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ser jo at mange får avslag på uføresøknad. Er mange av disse folk som søker før NAV veileder har åpnet for å søke? Har også inntrykk av at mange av de som får avslag tilhører ung ufør gruppa, at NAV legger lista høyere om man er under 30? Og så er det vel endel som ikke har vært så mye i jobb, som har havnet hit og dit i systemet, eller kommet til landet og ikke rukket jobbe så lenge? Som NAV ikke greier fordøye ferdig. Er det slik at om man er ca 50, norsk, har jobbet hele livet her, hatt veldig god inntekt og har vist vilje til å prøve å stå i jobb tross sykdom (delvis AAP i mange år), så har man litt større sannsynlighet for å få godkjent uføre? Leger, behandlere og avklaringstiltak sier jeg er varig syk, og helt syk, og at alt av utredning og behandling er prøvd. Er det fortsatt stor sjanse for at jeg får avslag? Anonymkode: 81419...902 Ingen får søke uten at det er åpnet for det, det går ikke an, i hvert fall ikke på nett. Selv om saksbehandler og det lokale navkontoret mener at man er godkjent til å søke, at man er ferdig avklart og at det ikke er noen annen mulighet enn uføretrygd, så kan kontoret det sendes til mene noe annet. 1 av 5 får avslag sies det. Jeg syntes det var skummelt å søke, for man vet jo ikke hva de som mottar søknaden tenker, tida går seint når man venter på svaret. Men det gikk fint for min del. Anonymkode: caafb...df4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445874-avslag-uf%C3%B8re/#findComment-150067440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #4 Del Skrevet 8. februar 2024 Jeg fikk avslag første gang jeg søkte. Jeg er norsk, var i midten av 40-årene, hadde jobbet ved siden av utdanning fra jeg var 14 år, god utdanning og god stilling. Jeg hadde gått på AAP i et par år, vært på rehabilitering, Friskvernklinikk, Kysthospitalet, Ahus, mitt lokale sykehus og i flere tiltak via NAV. Mitt avslag kom fordi min kontaktperson i tiltaket løy til NAV. Alle påstandene hennes (jeg var lovet fast jobb, jeg kunne jobbe mer, det var mitt valg å avslutte tiltaket osv) motbeviste vi med dokumentasjon i klagen. Da fikk jeg innvilget ufør med en gang, men sånt tar tid. Søkte ufør i februar, fikk avslag i mai, klagde i juni og fikk det innvilget i desember. Da gikk jeg et år uten noen form for inntekt. Anonymkode: dca7d...ada Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445874-avslag-uf%C3%B8re/#findComment-150067441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Del Skrevet 8. februar 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk avslag første gang jeg søkte. Jeg er norsk, var i midten av 40-årene, hadde jobbet ved siden av utdanning fra jeg var 14 år, god utdanning og god stilling. Jeg hadde gått på AAP i et par år, vært på rehabilitering, Friskvernklinikk, Kysthospitalet, Ahus, mitt lokale sykehus og i flere tiltak via NAV. Mitt avslag kom fordi min kontaktperson i tiltaket løy til NAV. Alle påstandene hennes (jeg var lovet fast jobb, jeg kunne jobbe mer, det var mitt valg å avslutte tiltaket osv) motbeviste vi med dokumentasjon i klagen. Da fikk jeg innvilget ufør med en gang, men sånt tar tid. Søkte ufør i februar, fikk avslag i mai, klagde i juni og fikk det innvilget i desember. Da gikk jeg et år uten noen form for inntekt. Anonymkode: dca7d...ada Oi, det er skikkelig grovt. Fikk det noen følger for den kontaktpersonen i tiltaket? Anonymkode: caafb...df4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445874-avslag-uf%C3%B8re/#findComment-150067442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Del Skrevet 8. februar 2024 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Oi, det er skikkelig grovt. Fikk det noen følger for den kontaktpersonen i tiltaket? Anonymkode: caafb...df4 Ja, hun mistet jobben. Anonymkode: dca7d...ada Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445874-avslag-uf%C3%B8re/#findComment-150067447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Del Skrevet 8. februar 2024 Det går ikke an å søke uten at saksbehandler har åpnet opp for det lenger, den muligheten ble tatt bort for mange år siden. Så nav sentralt er rett og slett ikke alltid enig med nav lokalt bestandig. Jeg ble ufør i begynnelsen av 40 årene, og den gikk rett gjennom. Søkte den ene uka, godkjent den neste og gikk fra aap til uføretrygd måneden etter. Anonymkode: d5cdf...fe0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445874-avslag-uf%C3%B8re/#findComment-150067455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Del Skrevet 8. februar 2024 Jeg fikk avslag - og det var åpenbart at den som hadde skrevet avslaget (og den som signerte sammen med denne) ikke hadde sett på dokumentasjonen som forelå. De kom med påstander som var helt feil, noe de ville sett om de hadde lest legeerklæringer, andre erklæringer samt det saksbehandler hadde skrevet. Da jeg påpekte dette ble de brått veldig nervøse, og skulle vurdere saken på nytt, fikk nytt avslag, selv om det også var gjort på feil premisser. Jeg gikk så på AAP enda et år (hadde allerede gått på aap i flere år), søkte igjen. På det siste året hadde jeg hatt en time på sykehuset, ellers ingen tiltak (det var ikke anbefalt av hverken fastlege, spesialist eller Nav), ingen endringer, legeerklæringer o.l. sa akkurat det samme som forrige søknad. Da fikk jeg innvilget uføretrygd på åtte uker. Det er nok en god del synsing og tilfeldigheter som spiller inn. Det skal være nøye og riktige vedtak, men det er veldig merkelig når de avslår helt åpenbare tilfeller hvor alt av fagfolk er enige i at uføretrygd er nødvendig fordi man også er for syk til arbeidstiltak og det ikke finnes behandling. (Fysisk sykdom, høyt utdannet, år i arbeidslivet, vist stor arbeidsvilje, 50 år.) Men ikke ta noen sorger på forskudd, Hi, hver sak er forskjellig, og det er tilfeldig hvem sakene behandles av, og det er flere ulike kontorer i landet som har endelig ord om uføretrygd innvilges eller ikke. Ser ut som om du har mye dokumentasjon, så tenk positivt. Anonymkode: 9ff36...d5e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445874-avslag-uf%C3%B8re/#findComment-150067466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå