Gå til innhold

Er vi flere som har det trangt i dagene før lønn?

Anbefalte innlegg

Det snakkes i media om at mange opplever at de har dårlig råd, men det er ofte ikke et tema venner imellom.

Så jeg lurer på om det er flere som oss som opplever at det er trangt økonomisk. Vi har en inntekt som vi burde kunne leve romslig på, men det siste året så har vi faktisk måttet være kreative dagene før lønn. 

Jeg skammer meg, særlig når jeg ser folk som tjener langt mindre klarer seg nesten bedre enn vi gjør. Det er jo låneutgifter som har ballet på seg etter renteøkningen, og andre kostnader har også økt.

Vi er nå igang med en gjennomgang av økonomien for å se hvilke utgifter vi ikke er bevisst på. Vi har nok ikke klart å justere forbruk etter økte kostnader.. 

Anonymkode: 9e84a...65c

Fortsetter under...

Ja sånn er det ofte nå når jeg står uten jobb men vi har alltid klart oss. Akkurat denne måneden er jeg veldig stresset for har bare 2000 kr til 19.februar,å før den datoen må jeg ha kjøpt hvertfall to superundertøy og 2 luer siden barnet skal på tur i 5 dager å være mye ute. Hjelper jo ikke at jeg får penger akkurat den dagen de reiser,for får jo ikke kjøpt noe så tidlig på morgenen. Har prøvd å spurt på hjelpesider om noen har superundertøy og lue å gi bort men har ikke fått noe respons.

Anonymkode: 81dc3...ad9

Ja, nå er det minimalt på konto, får lønn i morgen. Må handle brød og melk til frokost og skolemat, men da er det skrapet. 
Er helt selvforskyldt da, så klager ikke, er ikke slik hver mnd, har sløst veldig nå i det siste.

Anonymkode: 9ff87...1f2

Sånn tror jeg alle har det innimellom. Vi hadde egentlig veldig romslig økonomi, kunne spare 20.000 i mnd før rentene begynte å stige. Nå er det ikke noe til overs til sparing, og vi må være bevisste på en helt annen måte enn tidligere. Vi betaler både renter og avdrag på hus og hytte foreløpig, men vurderer om vi skal be om noen avdragsfrie måneder for å opparbeide oss en buffer igjen. Denne mnd var bilen på verksted for en del tusen, og det tømte den lille sparekontoen vi hadde.

Vi får lønn 1. og 12. i mnd, og har på det verste vært tomme på konto både før hans og min lønn. Flaut når vi begge har lederjobber og tjener godt. Du har helt rett i at vi ikke diskuterer det med venner. Burde kanskje være litt mer åpen om stram økonomi alle sammen, så det blir noe vi er vant til å snakke om.

Anonymkode: 75544...294

Ja litt.. 300 kroner igjen og får lønn i morgen. Men har jo penger på sparekontoen jeg kan ta av i verste fall, men jeg pleier ikke ta av dem. Det går alltid på et vis.

Merker at det er 23 000 kr i renter i mnd 😒

For min egen helse sin skyld og for å være mer tilstedet i barna mine sin liv skulle jeg ønske jeg kunne jobbe 80 % for eksempel. Men vi er helt avhengige av at begge vi voksne jobber 100% med de sinnsyke rentenivåene. Så får heller våre to barn ha to slitne foreldre i ukedagene, og svært enkle middager.

Gleder meg til enklere tider en gang i fremtida 😊

Anonymkode: a794d...656

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja litt.. 300 kroner igjen og får lønn i morgen. Men har jo penger på sparekontoen jeg kan ta av i verste fall, men jeg pleier ikke ta av dem. Det går alltid på et vis.

For min egen helse sin skyld og for å være mer tilstedet i barna mine sin liv skulle jeg ønske jeg kunne jobbe 80 % for eksempel. Men vi er helt avhengige av at begge vi voksne jobber 100% med de sinnsyke rentenivåene. Så får heller våre to barn ha to slitne foreldre i ukedagene, og svært enkle middager.

Sinnsyke rentenivåer har vi pr dato ikke, men relativt høye renter, det har vi. De fleste av oss merker at økonomien er trangere, men de fleste av oss har neppe vondt av å både skjære ned på forbruket og å kjenne litt på at vi må tenke oss bedre om og gå for enklere og rimeligere løsninger enn tidligere. 

Anonymkode: 404d5...22a

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ja sånn er det ofte nå når jeg står uten jobb men vi har alltid klart oss. Akkurat denne måneden er jeg veldig stresset for har bare 2000 kr til 19.februar,å før den datoen må jeg ha kjøpt hvertfall to superundertøy og 2 luer siden barnet skal på tur i 5 dager å være mye ute. Hjelper jo ikke at jeg får penger akkurat den dagen de reiser,for får jo ikke kjøpt noe så tidlig på morgenen. Har prøvd å spurt på hjelpesider om noen har superundertøy og lue å gi bort men har ikke fått noe respons.

Anonymkode: 81dc3...ad9

Bestill på nett, da får du faktura. 

Og bli flinkere til å planlegge, denne turen har du visst om lenge. 

Anonymkode: f5a20...52a

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det snakkes i media om at mange opplever at de har dårlig råd, men det er ofte ikke et tema venner imellom.

Så jeg lurer på om det er flere som oss som opplever at det er trangt økonomisk. Vi har en inntekt som vi burde kunne leve romslig på, men det siste året så har vi faktisk måttet være kreative dagene før lønn. 

Jeg skammer meg, særlig når jeg ser folk som tjener langt mindre klarer seg nesten bedre enn vi gjør. Det er jo låneutgifter som har ballet på seg etter renteøkningen, og andre kostnader har også økt.

Vi er nå igang med en gjennomgang av økonomien for å se hvilke utgifter vi ikke er bevisst på. Vi har nok ikke klart å justere forbruk etter økte kostnader.. 

Anonymkode: 9e84a...65c

Oh yes. Har 80% jobb og må som regel låne rett før lønning. De får tilbake med ett lønnen er inne. Håper det ordner seg med tiden! 

Anonymkode: a3fcf...064

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Oh yes. Har 80% jobb og må som regel låne rett før lønning. De får tilbake med ett lønnen er inne. Håper det ordner seg med tiden! 

Anonymkode: a3fcf...064

Hvis du må låne for eksempel 2000 hver måned trenger du bare 2000 ekstra en gang for å komme ajour og slippe låningen. 

Anonymkode: 3610b...6dc

Jeg er alltid blakk før lønn, men det handler om at jeg er veldig flink til å bruke det jeg har og veldig flink på å leve på null🤷🏼‍♀️😅 ikke verdens beste strategi, men er usikker på hvor mye jeg må tjene for å unngå det😂 er dog flink til å planlegge og er aldri tom for mat eller uten klær til et arrangement. 

Anonymkode: fe694...954

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Sinnsyke renter? Vi har et helt normalt rentenivå.

Problemet er prisstigningen.

Anonymkode: dfdc8...e34

Jeg tjener ganske greit, mer er alltid, uten unntak, helt skrapa før lønn. 
Jeg sparer litt hver måned, og har høye utgifter. Men det det er ingen unnskyldning, fordi noen måneder har jeg også høye inntekter. Likevel er det tomt på brukskonto, så det er min egen feil. Jeg er bare ikke flink nok å disponere pengene. 

Anonymkode: 5615c...751

Annonse

Det er veldig lurt å ta den gjennomgangen når dere i utgangspunktet har rom i økonomien. 

Jeg har levd på slikk og ingenting, men alltid klart meg, det skyldes at jeg setter av til en regnværsdag i de periodene det er mer romslig. Tro meg, det kan se lyst ut i dag, men livet kan snu fort. De siste årene har tært på kapitalen her, da kom det godt med at vi i oppgangstid valgte å leve som i nedgangstid. Det er valg underveis, vi har råd til to biler, men velger en fordi vi kan. Vi hadde råd til ett større og dyrere hus, men valgte det som ga oss mest for kronene og minst uforutsigbart ut på sikt. De valgene er viktig, ikke ta valg som setter deg i en situasjon hvor du må, med mindre du absolutt må. 

Anonymkode: 831bc...8bf

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Strengt tatt betaler nordmenn fortsatt en mindre andel av lønna si til mat og bolig, enn andre i Europa. Men er enig i at overgangen har vært stor. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Strengt tatt betaler nordmenn fortsatt en mindre andel av lønna si til mat og bolig, enn andre i Europa. Men er enig i at overgangen har vært stor. 

Hvor står det? Kan du gi en link? Jeg betaler 50% av min lønn kun på boliglån og felles utgifter. Ca 20% på mat. Helt alminnelig lønn rundt 700 k

Anonymkode: 57504...04a

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hvor står det? Kan du gi en link? Jeg betaler 50% av min lønn kun på boliglån og felles utgifter. Ca 20% på mat. Helt alminnelig lønn rundt 700 k

Snittet i Norge for 2023 er 26,44 % av inntekt til bolig. 

Men, det viktig å ha med ett par elementer i dette regnestykket. Utgifter til bolig er da rente etter skatt. Ingen presisering at inntekt er netto, må da anta det er brutto. Det har stor betydning. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men, det viktig å ha med ett par elementer i dette regnestykket. Utgifter til bolig er da rente etter skatt. Ingen presisering at inntekt er netto, må da anta det er brutto. Det har stor betydning. 

Et par elementer 😂 det er meningsløst å vise til prosent fra bruttolønn til faktiske utbetalinger til bolig i prosent av inntekt 🤦‍♀️ en sånn utregning gir ingen mening 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hvor har du de tallene fra? Ble litt nysgjerrig for hva var poenget til de som regnet ut dette på bakgrunn av bruttoinntekt …

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Problemet er totalen.
Dyr strøm, inflasjon over hele linja, som gjør at alle varer og tjenester har blitt veldig mye dyrere, samtidig som det er flere år uten reallønnsvekst, store økninger i boligpriser år etter år, og store økninger i rentekostnader, ikke minst for dem av oss som har en del millioner i lån. 

Hadde et par av disse f.eks. Matpriser og strømpriser ligget stille eller økt Max 2% i året hadde totalen vært en helt annen🤷🏻‍♀️

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Problemet er totalen.
Dyr strøm, inflasjon over hele linja, som gjør at alle varer og tjenester har blitt veldig mye dyrere, samtidig som det er flere år uten reallønnsvekst, store økninger i boligpriser år etter år, og store økninger i rentekostnader, ikke minst for dem av oss som har en del millioner i lån. 

Hadde et par av disse f.eks. Matpriser og strømpriser ligget stille eller økt Max 2% i året hadde totalen vært en helt annen🤷🏻‍♀️

Altfor mange av oss har for store boliglån, og for høy gjeld totalt sett. Vi lånte for mye da renta var uvanlig lav, eller nærmest lik 0. Vi tok ikke god nok høyde for å kunne klare 5-6 % rente, vi trodde rundt 3 % var "høyt" rentenivå. 

I tillegg kommer det du nevner, med inflasjon og høye strømpriser (og  ja, de ER høye!). Reallønnsnedgang kommer på toppen av regnestykket, men det som har gjort hverdagen vanskeligst, er altså at vi har for høy belåningsgrad, at vi har lagt oss til dyre vaner og generelt høyt forbruk. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Altfor mange av oss har for store boliglån, og for høy gjeld totalt sett. Vi lånte for mye da renta var uvanlig lav, eller nærmest lik 0. Vi tok ikke god nok høyde for å kunne klare 5-6 % rente, vi trodde rundt 3 % var "høyt" rentenivå. 

I tillegg kommer det du nevner, med inflasjon og høye strømpriser (og  ja, de ER høye!). Reallønnsnedgang kommer på toppen av regnestykket, men det som har gjort hverdagen vanskeligst, er altså at vi har for høy belåningsgrad, at vi har lagt oss til dyre vaner og generelt høyt forbruk. 

Dette. Ikke minst fordi nordmenn flest, med helt gjennomsnittlige inntekter, absolutt skulle ha veldig høy standard på boligen sin. Oppå et allerede høyt lån for kjøp av bolig kjørte man på med enda mer lån for oppussing og oppgradering.

Det er ingenting som tyder på at nordmenn flest har dårlig råd. Forbruket er skyhøyt. Reisebyråene melder om at like mange reiser på utelansferie som før. Det hele er opphausa.

Anonymkode: 5b796...ac0

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette. Ikke minst fordi nordmenn flest, med helt gjennomsnittlige inntekter, absolutt skulle ha veldig høy standard på boligen sin. Oppå et allerede høyt lån for kjøp av bolig kjørte man på med enda mer lån for oppussing og oppgradering.

Det er ingenting som tyder på at nordmenn flest har dårlig råd. Forbruket er skyhøyt. Reisebyråene melder om at like mange reiser på utelansferie som før. Det hele er opphausa.

Anonymkode: 5b796...ac0

De som virkelig har det stramt, svarer ikke en sånn tråd som dette. Her er det folk med miliioninntekt som "har det stramt", klart det virker opphausa da. Man har det ikke trangt bare fordi man ikke kan spise ute når man vil lenger, reise på utenlandsturer når man vil, eller kjøpe all den maten man vi ha når man vil ha den. Folk  flest har vel neppe så dårlig råd, men de har en forbruksmentalitet som har fått seg en smell, de har dyre vaner som de ikke "kan være foruten", de hat lagt seg til en livvstil som koster. At det er sånne folk som står frem som at de sliter, gjør at de som virkelig sliter dømmes. De som bruker så lite strøm som mulig fordi de ikke har råd til annet, de som hopper over måltider selv så ungene kan spise seg mette, de sliter. De som må gå fra å spise ute/kjøpe hentemat 2 dager i uka til en gang i måneden, det er ikke de som sliter.

Anonymkode: f4bcf...025

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Problemet er totalen.

Problemet er at dere har kjøpt for dyr bolig.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Problemet er at dere har kjøpt for dyr bolig.

Problemet er at boligprisene har vært for høye.

Jeg tviler ikke på at det eksisterer folk som har kjøpt større eller finere bolig enn de egentlig trenger, men det er ikke disse som virkelig sliter nå. De har som regel rom for å kutte andre dyre vaner og kan dessuten selge seg ned om de må. De som har alvorlige problemer er de som har følt seg tvunget til å kjøpe en (nøktern) bolig til en oppblåst pris, fordi det, til tross for blodprisen, ble billigere enn å leie med de lave rentene som var. Nå som rentene har gått opp igjen sitter de i saksa.

Anonymkode: 797f7...5f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...