Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Del Skrevet 7. februar 2024 «Alle» klager på elevene og foreldrene, og påstår at folkeskikken og konsentrasjonen var bedre før. Sikkert mye som har forandret seg, men gud forby… Jeg fatter ikke at det sitter så vanvittig langt inne for SKOLEN å gjøre de enkle grepene de faktisk kan for å bedre konsentrasjonen, istedenfor å bare klage på late foreldre og skjermbruk. Hva med noe så enkelt som å gå tilbake til å ha 10-15 min friminutt mellom hver 45 minutters skoletime?! Som man har hatt i alle tider før 6-årsreformen. Neida… det er forventet at barn ned til 5 år skal jobbe og konsentrere seg i 90 minutter før de får røre på seg. Samtidig sier all forskning (basert på svogerforskning og mye jeg har lest som jeg ikke gidder finne kilde til nå) at ikke en gang voksne folk konsentrerer seg sammenhengende i 90 minutt. Å joda, finnes sikkert gull-lærere som forstår det selv. Men resten av røkla har nesa så langt ned i læremål at de faktisk tror at verden går under om de ikke kommer gjennom krle-pensumet for 3.klasse. Foreldrene var kanskje bedre før, men det var kanskje skole 3 dager i uka frem til 4.klasse og skolestart for 7 åringer også. Barna har iallefall ikke blitt så mye smartere. Anonymkode: c11db...bd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Del Skrevet 7. februar 2024 Det er ingen førsteklassinger som må konsentrere seg i 90 minutter uten å røre på seg foreldrene har ansvar for at ungene blir vettuge folk som hører på reglene også burde lærere få lov å være autoritære uten at de skal måtte stå til rette for hvorfor Ola fikk kjeft for å ha kasta stolen gjennom klasserommet Anonymkode: 210bf...745 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Del Skrevet 7. februar 2024 Hvis ungene fikk oppdragelse og lærte å ha respekt for lærerene sine, i stedet for å lære at de er senter i universet og kan gjøre hva de vil, så ville mye av problemene bli borte. Skulle likt å se deg være lærer en måned. Anonymkode: f0166...fa5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Del Skrevet 7. februar 2024 Når før snakker du om? Må tilbake til min bestefar sin generasjon før man hadde skole 3 dager i uken vinterhalvåret. Han ville blitt 104 år i år om han levde… Men hadde det ikke vært for at han måtte dele sko med broren sin, så hadde han gått på skolen 6 dager i uken. Inkludert lørdag også i vinterhalvåret. Mamma gikk5 dager hele året, det samme gjorde jeg. Foreldre i dag forventer tilrettelegging for alt. De vil at skolen skal dulle like mye som de selv gjør. De vil at skolen skal ta hensyn til alt som skjer i barnets liv fra skilsmisse og døde familiemedlemmer til små skrubbsår og «kan ikke ha gym». Det er sutrete. Og barna tvinges ikke til å konsentrere seg i 90 min. De har ofte forskjellige aktiviteter i de 90 minuttene. Her hadde de stasjonsundervisnkng frem til 4. klasse. Og så har de friminutt som varer lenger enn den tiden det tar å kle på seg. Husker vi satt med dressbuksene på inne for å rekke å komme oss ut i friminuttene som kun varte i 10 min. Anonymkode: 7485c...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Del Skrevet 7. februar 2024 Men hallo, hvor sier jeg at ikke foreldre skal gjøre jobben sin? Lærere gjør ikke jobben sin noe bedre ved å nekte å se hva de faktisk har av handlingsrom i skolen og ved å klage på foreldrene. Det er så enkelt som at dersom man har som utgangspunkt at foreldre er en byrde og ikke en ressurs så kan man bare pakke sekken sin og slutte først som sist. Det er et elendig menneskesyn og passer ikke med å være lærer. Det handler ikke om oppdragelse. Det handler om et samfunn som er endret til det ugjennkjenlige på bare noen tiår. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis ungene fikk oppdragelse og lærte å ha respekt for lærerene sine, i stedet for å lære at de er senter i universet og kan gjøre hva de vil, så ville mye av problemene bli borte. Skulle likt å se deg være lærer en måned. Anonymkode: f0166...fa5for k Anonymkode: c11db...bd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Del Skrevet 7. februar 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Når før snakker du om? Må tilbake til min bestefar sin generasjon før man hadde skole 3 dager i uken vinterhalvåret. Han ville blitt 104 år i år om han levde… Men hadde det ikke vært for at han måtte dele sko med broren sin, så hadde han gått på skolen 6 dager i uken. Inkludert lørdag også i vinterhalvåret. Mamma gikk5 dager hele året, det samme gjorde jeg. Foreldre i dag forventer tilrettelegging for alt. De vil at skolen skal dulle like mye som de selv gjør. De vil at skolen skal ta hensyn til alt som skjer i barnets liv fra skilsmisse og døde familiemedlemmer til små skrubbsår og «kan ikke ha gym». Det er sutrete. Og barna tvinges ikke til å konsentrere seg i 90 min. De har ofte forskjellige aktiviteter i de 90 minuttene. Her hadde de stasjonsundervisnkng frem til 4. klasse. Og så har de friminutt som varer lenger enn den tiden det tar å kle på seg. Husker vi satt med dressbuksene på inne for å rekke å komme oss ut i friminuttene som kun varte i 10 min. Anonymkode: 7485c...4d7 For noe tull. Jeg er født på 80-tallet og hadde skole mandag, onsdag og fredag. Anonymkode: c11db...bd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Del Skrevet 7. februar 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er ingen førsteklassinger som må konsentrere seg i 90 minutter uten å røre på seg foreldrene har ansvar for at ungene blir vettuge folk som hører på reglene også burde lærere få lov å være autoritære uten at de skal måtte stå til rette for hvorfor Ola fikk kjeft for å ha kasta stolen gjennom klasserommet Anonymkode: 210bf...745 Jo det er det. Det kan jeg garantere. Og barna mangler FRI lek idag. Styrt lek og aktivitet er noe annet. Anonymkode: c11db...bd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Del Skrevet 7. februar 2024 Herregud.. Anonymkode: be349...e19 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Del Skrevet 7. februar 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): For noe tull. Jeg er født på 80-tallet og hadde skole mandag, onsdag og fredag. Anonymkode: c11db...bd2 Jeg er og født på 80-tallet og gikk på skolen 5 dager i uka. Det var store forskjeller etter hvor man bodde. Anonymkode: f0166...fa5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Del Skrevet 7. februar 2024 Barn har nesten to hele skoleår ekstra i skoletimer enn vi hadde før midten av 90-tallet, mesteparten før 5.klasse. Ikke er de så mye smartere heller. Hvorfor skal man ikke også snakke om hva som kan gjøres annerledes i skolen? Anonymkode: c11db...bd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Del Skrevet 7. februar 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er og født på 80-tallet og gikk på skolen 5 dager i uka. Det var store forskjeller etter hvor man bodde. Anonymkode: f0166...fa5 Du hadde vel kortere dager og «SFO» el.l ordning da. Skoletimene var like mange av på 80- og 90-tallet også, uansett hvor du bodde. Anonymkode: c11db...bd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Del Skrevet 7. februar 2024 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): For noe tull. Jeg er født på 80-tallet og hadde skole mandag, onsdag og fredag. Anonymkode: c11db...bd2 Jeg er også født på 80-tallet og hadde skole 5 dager i uken. Riktignok bare 3 timer om dagen første skoleår, men5 dager. Mamma er født på 50-tallet og hadde skole 5 dager i uken. Da er det jo ikke tull, men antakelig stedsavhengig? Anonymkode: 7485c...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Del Skrevet 7. februar 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg er også født på 80-tallet og hadde skole 5 dager i uken. Riktignok bare 3 timer om dagen første skoleår, men5 dager. Mamma er født på 50-tallet og hadde skole 5 dager i uken. Da er det jo ikke tull, men antakelig stedsavhengig? Anonymkode: 7485c...4d7 Du misforstår hele poenget. Poenget er tid totalt brukt bak en pult. Alle hadde garantert likt antall skoletimer over feks barnetrinnet- mellomtrinnet etc. uansett hvor du bodde. Så når du hadde 3 timer fem dager i uka , hadde jeg 6 timer 3 dager i uka de første årene. POENGET er at IDAG har barna hatt nesten 2 år mer med skoletimer bak pulten sammenlignet med hva vi hadde. Og hvorfor? Ikke for å lære mer totalt, for det gjør de ikke! Og ikke trives barna i skolen og ikke trives lærerene. Poenget med de ekstra timene på skolen nå er først og fremst oppbevaring så begge foreldrene kan være i full jobb. Så POENGET mitt er at lærerene må slippe opp jag og mas etter læreplanen og gi barna mer FRI lek uten styrt aktivitet og baselæring. Det har jo uansett ikke noe poenget annet enn å lage barn og voksne som mistrives! Anonymkode: c11db...bd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Del Skrevet 7. februar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): For noe tull. Jeg er født på 80-tallet og hadde skole mandag, onsdag og fredag. Anonymkode: c11db...bd2 Født på 80 tallet og hadde skole 5 dager i uka. Anonymkode: 0df82...80f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Del Skrevet 7. februar 2024 Både foreldre og lærere må bli flinkere å gå litt tilbake til hva som var før av enkelte ting. Det gjelder å snakke til barnet, KONSEKVENSER!!! Og ikke minst vær lærere/foreldre ikke bestevenn. Autoriteten er til å le av og er ikke rart at de ikke får respekt lengre. Man skal behandle barn som porselen og forteller mer var rettigheter de har osv enn å vise konsekvens over oppførsel osv. Dritt oppførsel blir ikke gjort noe med for de har rett på læring de også på samme måte som barna som sitter i ro og prøver å få med seg noe lærdom. Nei da bruker man heller en ekstra lærer på drittungen mens andre foreldre som trenger hjelp til barnet pga vanskelig læring og forståelse ikke får noe hjelp.. Dere har lagt det helt selv og lærere kan faktisk gjør noe med det de også. Å bli sendt til rektor er vell ikke noe elever blir lengre idag, men blir sendt til helsesøster for å sitte å snakke om følelser og om hvorfor han/hun hadde så mye følelser osv. Slik blir det når unger blir satt i makts og voksne går rundt og skal leke bestevenn isdedenfor en voksen person som veileder. For en pysette generasjon som har såvidt startet i arbeidslivet. Mannen jobber med en som ikke kan bli snakket til for da blir han sur og går til ledelsen og klager på at de er stygge med han… altså.. wake the fuck up!! Anonymkode: 12c17...b6c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #16 Del Skrevet 8. februar 2024 Det blir feil å si at lærerene må gjøre en endring. Det er mange lærere som ønsker endring og mange som flykter fra yrket pga alle kravene som stilles. Skal det en endring til, må det gjøres lengre oppe. Noe kan tas med rektor, men resten må tas på kommunalt og nasjonalt nivå. Anonymkode: cc4ee...8e9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #17 Del Skrevet 8. februar 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Du misforstår hele poenget. Poenget er tid totalt brukt bak en pult. Alle hadde garantert likt antall skoletimer over feks barnetrinnet- mellomtrinnet etc. uansett hvor du bodde. Så når du hadde 3 timer fem dager i uka , hadde jeg 6 timer 3 dager i uka de første årene. POENGET er at IDAG har barna hatt nesten 2 år mer med skoletimer bak pulten sammenlignet med hva vi hadde. Og hvorfor? Ikke for å lære mer totalt, for det gjør de ikke! Og ikke trives barna i skolen og ikke trives lærerene. Poenget med de ekstra timene på skolen nå er først og fremst oppbevaring så begge foreldrene kan være i full jobb. Så POENGET mitt er at lærerene må slippe opp jag og mas etter læreplanen og gi barna mer FRI lek uten styrt aktivitet og baselæring. Det har jo uansett ikke noe poenget annet enn å lage barn og voksne som mistrives! Anonymkode: c11db...bd2 Var bare første året jeg hadde 3 timer 5 sager i uken altså. Etter det hadde jeg flere timer. 5 eller 6. og så trengte ikke vi så mye utdannelse heller. Vi kunne fint får jobber uten mye utdannelse. Foreldrene våre trengte enda mindre. Faren min fikk jobb på sprengstoffabrikk uten utdannelse. Han var egentlig arkitekt, men jobbet med nitroglyserin. Ingen utdannelse. Heldigvis var han ikke på jobb da fabrikken hadde en eksplosjon og han mistet 8 kollegaer. Besteforeldrene mine hadde skole i 7 år og så fikk de seg jobb fra de var 14-15. men de hadde skole på lørdager også. Det var ikke noe krav til hvor mange dager de skulle komme eller hva de skulle kunne når de var ferdige. Ut i jobb skulle alle. Skulle likt å se en 14-15 åring av dagens barn jobbe for å få penger. Og ta den jobben de får selv om den er kjip. Plukke poteter for hånd, hugge tømmer i skogen eller jobbe i en stall. For å følge med i tiden og hvilken kunnskap barna må ha når de er ferdig med å studere, så trenger de opplæringen. Eleven mistrives ikke fordi de er på skolen. De mistrives fordi de tvinges til å gjøre noe de ikke vil. Og det har de lært at ikke er lov. Lærerne mistrives ikke fordi de må lære bort så mye, men fordi de bruker mer tid på foreldre som sutrer og elever som tror de er verdens navle enn undervisning. Og i tillegg må de bare tåle hets og vold. Dagens ungdommer er elendig oppdratt Anonymkode: 7485c...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #18 Del Skrevet 8. februar 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det blir feil å si at lærerene må gjøre en endring. Det er mange lærere som ønsker endring og mange som flykter fra yrket pga alle kravene som stilles. Skal det en endring til, må det gjøres lengre oppe. Noe kan tas med rektor, men resten må tas på kommunalt og nasjonalt nivå. Anonymkode: cc4ee...8e9 Jeg tror du er inne på noe der. Leste en artikkel om skolereformer. Det er kanskje litt typisk norsk å innføre en reform, så skal den være akkurat sånn. Men en reform kan være dynamisk, med erfaring kan en se behov for endring i praksis. Vedkommende tok opp nettopp det, at det man så ikke fungerte, ikke ble fulgt opp og endret underveis. Så kan en spørre seg om de urolige elevene i dag ikke eksisterte i like stor grad før, eller om rett og slett de elevene ikke var like merkbare som før. Var det en god ide å legge ned sideskolene eller inndeling etter nivå? Må alle være like? Jeg kan se utfordringen for en lærer å undervise en såpass stor gruppe hvor bakgrunn, nivå og modenhet spriker enormt til tider. Hvorfor er det feil å dele inn grupper etter nivå? Blir en ikke like mye, om ikke mer, bevisst egen utilstrekkelighet i ett fag når en skal følge timer med noen som er milevis foran deg? Eller delta i timer hvor en må vente, repetere og kjede seg fordi resten er langt bak og man ikke blir utfordret? Anonymkode: f6a2a...281 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #19 Del Skrevet 8. februar 2024 Jeg gikk på skolen på 80-tallet, og selv om vi hadde skole fem dager i uka (jeg tror det bare var i områder med veldig lange skoleveier de hadde tre dagers uker) hadde vi korte dager, bare tre timer i starten og ingen SFO. Det var fint for oss, men systemet var avhengig av at det nabolagene var fulle av hjemmeværende mødre. (Min mor jobbet deltid, og jeg hadde avtale om at jeg kunne ringe på hos "fru Hansen" rett over gata om det skulle være noe mens jeg var alene hjemme.) Når det er sagt så var det mye bråk og uro i den klassen jeg gikk også. På ungdomsskolen ble det bedre, vi hadde et par svært strenge lærere som kunne slå i bordet (bokstavelig). I tillegg var vi avhengig av gode karakterer for å komme inn på den linja vi ville på videregående (og for å komme inn i det hele tatt) og det virket nok motiverende. Jeg har barn i småtrinnet på barneskolen, og så langt tror jeg ikke de henger etter oss. Dessverre har jeg inntrykk av at det blir verre på høyere trinn. Der vi opplevde at skolen ble mer og mer krevende jo eldre vi ble er det mange som opplever det motsatte nå. Jeg har ingen gode tips til hva man kan gjøre med det, det virker ganske håpløst, egentlig. Anonymkode: 31561...fac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #20 Del Skrevet 8. februar 2024 Det er 6 år mellom mine 2 barn, og ser store forskjeller mellom deres skolegang. Da eldste startet i 1. klasse, var det 50% lek, og 50% læring, og hun elsket skolen, og de første årene av barneskolen, tok de seg tid til lek. Så startet yngste på skolen, han gråt hver eneste dag de 2 første månedene, og ville ikke på skolen. For her var det 100% læring, overhodet ikke noe tid til lek, eller sosialt. Så min sønn hadde ingen venner, og gikk helt alene i starten. Jeg kontaktet lærer gang på gang, men nei tid til det sosiale hadde de ikke. Så er min sønn, veldig stille, forsiktig, sjenert og redd for å gjøre noe galt. Han hater å få kjeft, og liker heller ikke at andre får kjeft. Men hva gjør de med han, setter han alltid sammen med de mest bråkete barna. Da sitter min sønn stressa og redd hele tiden. Og jeg gir beskjed på beskjed at dette ikke er greit. Men de bryr seg ikke, for de gjør bare det som er enkelt for de. Så 9 år gammel starter han å få skolevegring. Da de var 10 år, var det 6 elever på trinnet med skolevegring. Da bør kanskje skolen tenke at de har gjort noe feil. Men nei, det var bare foreldrene sin feil. Og jeg har bedt om så mange møter med skolen, og de vil ikke tilrettelegge noe for å få han tilbake på skolen. Var jo først etter lang tid da jeg hadde både BUP og PPT på laget mitt, at vi fikk tilrettelegging. Anonymkode: c2619...a42 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #21 Del Skrevet 8. februar 2024 Anonym bruker skrev (21 timer siden): For noe tull. Jeg er født på 80-tallet og hadde skole mandag, onsdag og fredag. Anonymkode: c11db...bd2 Jeg er født på 60-tallet. Jeg hadde også skole mandag ønsdag og fredag, men så hadde jeg jo skole tirsdag og torsdag også. Det samme hadde moren min. Anonymkode: b0094...6da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2024 #22 Del Skrevet 8. februar 2024 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Var bare første året jeg hadde 3 timer 5 sager i uken altså. Etter det hadde jeg flere timer. 5 eller 6. og så trengte ikke vi så mye utdannelse heller. Vi kunne fint får jobber uten mye utdannelse. Foreldrene våre trengte enda mindre. Faren min fikk jobb på sprengstoffabrikk uten utdannelse. Han var egentlig arkitekt, men jobbet med nitroglyserin. Ingen utdannelse. Heldigvis var han ikke på jobb da fabrikken hadde en eksplosjon og han mistet 8 kollegaer. Besteforeldrene mine hadde skole i 7 år og så fikk de seg jobb fra de var 14-15. men de hadde skole på lørdager også. Det var ikke noe krav til hvor mange dager de skulle komme eller hva de skulle kunne når de var ferdige. Ut i jobb skulle alle. Skulle likt å se en 14-15 åring av dagens barn jobbe for å få penger. Og ta den jobben de får selv om den er kjip. Plukke poteter for hånd, hugge tømmer i skogen eller jobbe i en stall. For å følge med i tiden og hvilken kunnskap barna må ha når de er ferdig med å studere, så trenger de opplæringen. Eleven mistrives ikke fordi de er på skolen. De mistrives fordi de tvinges til å gjøre noe de ikke vil. Og det har de lært at ikke er lov. Lærerne mistrives ikke fordi de må lære bort så mye, men fordi de bruker mer tid på foreldre som sutrer og elever som tror de er verdens navle enn undervisning. Og i tillegg må de bare tåle hets og vold. Dagens ungdommer er elendig oppdratt Anonymkode: 7485c...4d7 Men de kan ikke mer når de er ferdige etter 10 år enn det vi kunne, det er faktisk opplest og vedtatt. Og de ekstra timene barn har i dag er puttet inn på småtrinnet. Det er ikke noe jeg finner på, det er fakta. 2 år mer med skoletimer før man er 9-10 år. Det er ikke de timene som gjør deg til dataingeniør altså. Det gjør at flere barn mistrives. Jeg ser at noen mener det er systemet som må endres - helt enig. Men dersom skoleeiere og rektorer og lærere faktisk brukte det handlingsrommet de har så kan man faktisk få gjort ganske så mye allerede før systemet blir endret (som tar åresvis) Anonymkode: c11db...bd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445867-skolen-idag-vs-tidligere/#findComment-150067510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå