GĂ„ til innhold

Lage budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst Ä skrive budsjett for Ä fÄ bedre kontroll over Þkonomien. Hvordan gÄr jeg i gang? Finnes det gode apper Ä bruke?

Anonymkode: 8a6ef...375

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har lyst Ä skrive budsjett for Ä fÄ bedre kontroll over Þkonomien. Hvordan gÄr jeg i gang? Finnes det gode apper Ä bruke?

Anonymkode: 8a6ef...375

Man kan ta kontakt med en rĂ„dgiver i banken hvis man trenger hjelp â˜ș

ellers er det Ä gjerne google litt pÄ hvor mye mat man bruker penger pÄ antall familiemedlemmer, men regner med at dette ikke stemmer helt nÄ nÄr det er sÄ Þkt pris pÄ varene. Noe det er pÄ alt egentlig nÄ, lÄn og strÞm osv.  du mÄ nesten se litt hva du bruker pengene pÄ og om det gÄr ann Ä redusere litt pÄ de postene:) 

Skrevet

Sjekk sifo og juster litt hva som passer ditt 😊

Anonymkode: ffbb7...f35

Skrevet

Tror ogsĂ„ det finnes en budsjettmal i excel 😊 gĂ„ gjennom kontoene dine og se hva du har brukt pĂ„ ting de siste mnd, det gjorde jeg đŸ˜”

Anonymkode: 20b5f...a16

Skrevet

Jeg setter opp alle mÄneder, Deretter faste utgifter. SÄ legger jeg sammen alle faste utgifter og deler pÄ tolv, sÄ ser jeg hvor mye faste utgifter vi har i lÞpet av et Är og hvor mye vi mÄ sette inn pÄ regningskonto hver mÄned. Legger alltid 1000-2000 mer til regningskonto. 

Da vet jeg hvor mye jeg har igjen pĂ„ lĂžnnskonto. ÅssĂ„ kan jeg derfra regne pĂ„ mine faste utgifter( studielĂ„n feks) 

Anonymkode: d24ac...665

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg setter opp alle mÄneder, Deretter faste utgifter. SÄ legger jeg sammen alle faste utgifter og deler pÄ tolv, sÄ ser jeg hvor mye faste utgifter vi har i lÞpet av et Är og hvor mye vi mÄ sette inn pÄ regningskonto hver mÄned. Legger alltid 1000-2000 mer til regningskonto. 

Da vet jeg hvor mye jeg har igjen pĂ„ lĂžnnskonto. ÅssĂ„ kan jeg derfra regne pĂ„ mine faste utgifter( studielĂ„n feks) 

Anonymkode: d24ac...665

Dette. Verre er det faktisk ikke. Det er ikke rakettforskning.

Hvor mye fĂ„r du inn, hvor mye MÅ ut (dvs kutt ned pĂ„ det du kan og betal kun pĂ„ ting du MÅ betale pĂ„. Alt annet mĂ„ elimineres.)

Alle faste utgifter, inkludert de som kommer bare iblant (vann/avlÞp etc) legges sammen og deles pÄ 12. Sett av den summen hver mnd, i stedet for Ä bli satt ut av en vannregning pÄ 2500 kr eller Þkt strÞmregning om vinteren.

Det man har igjen fordeler man fornuftig pÄ ulike poster. Du treffer ikke 100% med én gang eller hver mnd, men lag et budsjett som er reelt, og juster neste mnd hvis du mÄ, sÄ finner du din lÞsning.

Lykke til. Fornuftig Ă„ ta grep om Ăžkonomien👍

Anonymkode: c2cfa...7b6

Skrevet

GÄ i nettbanken og se pÄ noen av de siste mÄneders forbruk der. Du kan gjerne prine ut noen ogsÄ. og streke over/under hvor mye som er brukt i matbutikk, kiosk, bensinstasjon osv.

Vi har gÄtt gjennom og regnet ut hvor mye vi pÄ et Är bruker pÄ faste utgifter og lÄn, altsÄ alle regninger som er nÞdvendige. Mobil, strÞm, forsikring, internett, strÞmmetjenester vi Þnsker osv. SÄ har vi delt summen pÄ 12 sÄ vi vet den mÄnedlige utgiften. Vi har opprettet en regningskonto som vi da setter inn det belÞpet pluss litt ekstra hver mÄned. Det lille ekstra spares jo opp til en buffer som dekker alt fra Þdelagt vaskemaskin til en litt dyr tannlegeregning. Ved Ä ha en regningskonto har vi alltid dekning for faste utgifter.

SÄ har vi en egen konto med to kort som er matkontoen vÄr. Igjen gikk vi gjennom kontoutskriftene og sÄ hvor mye vi brukte i matbutikken og satte det inn pÄ denne kontoen. Noen mÄneder bruker vi litt mindre og noen litt mer (bursdager o.l.), men vi klarer oss stort sett med denne kontoen til mat og ting fra matbutikk.

Tilbake pÄ hver vÄr personkonto har vi penger til drivstoff pÄ hver vÄr bil, klÊr, frisÞr, lommepenger o.l.

Det fungerer veldig fint for oss, anbefaler Ä ha flere kontoer for da har man oversikt. Vi har ogsÄ en felles sparekonto med fast trekk pÄ lÞnningsdagen vÄr begge to.

Anonymkode: 9ae82...9d2

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...