Gå til innhold

Lage budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å skrive budsjett for å få bedre kontroll over økonomien. Hvordan går jeg i gang? Finnes det gode apper å bruke?

Anonymkode: 8a6ef...375

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har lyst å skrive budsjett for å få bedre kontroll over økonomien. Hvordan går jeg i gang? Finnes det gode apper å bruke?

Anonymkode: 8a6ef...375

Man kan ta kontakt med en rådgiver i banken hvis man trenger hjelp ☺️

ellers er det å gjerne google litt på hvor mye mat man bruker penger på antall familiemedlemmer, men regner med at dette ikke stemmer helt nå når det er så økt pris på varene. Noe det er på alt egentlig nå, lån og strøm osv.  du må nesten se litt hva du bruker pengene på og om det går ann å redusere litt på de postene:) 

Skrevet

Sjekk sifo og juster litt hva som passer ditt 😊

Anonymkode: ffbb7...f35

Skrevet

Tror også det finnes en budsjettmal i excel 😊 gå gjennom kontoene dine og se hva du har brukt på ting de siste mnd, det gjorde jeg 😵

Anonymkode: 20b5f...a16

Skrevet

Jeg setter opp alle måneder, Deretter faste utgifter. Så legger jeg sammen alle faste utgifter og deler på tolv, så ser jeg hvor mye faste utgifter vi har i løpet av et år og hvor mye vi må sette inn på regningskonto hver måned. Legger alltid 1000-2000 mer til regningskonto. 

Da vet jeg hvor mye jeg har igjen på lønnskonto. Åsså kan jeg derfra regne på mine faste utgifter( studielån feks) 

Anonymkode: d24ac...665

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg setter opp alle måneder, Deretter faste utgifter. Så legger jeg sammen alle faste utgifter og deler på tolv, så ser jeg hvor mye faste utgifter vi har i løpet av et år og hvor mye vi må sette inn på regningskonto hver måned. Legger alltid 1000-2000 mer til regningskonto. 

Da vet jeg hvor mye jeg har igjen på lønnskonto. Åsså kan jeg derfra regne på mine faste utgifter( studielån feks) 

Anonymkode: d24ac...665

Dette. Verre er det faktisk ikke. Det er ikke rakettforskning.

Hvor mye får du inn, hvor mye MÅ ut (dvs kutt ned på det du kan og betal kun på ting du MÅ betale på. Alt annet må elimineres.)

Alle faste utgifter, inkludert de som kommer bare iblant (vann/avløp etc) legges sammen og deles på 12. Sett av den summen hver mnd, i stedet for å bli satt ut av en vannregning på 2500 kr eller økt strømregning om vinteren.

Det man har igjen fordeler man fornuftig på ulike poster. Du treffer ikke 100% med én gang eller hver mnd, men lag et budsjett som er reelt, og juster neste mnd hvis du må, så finner du din løsning.

Lykke til. Fornuftig å ta grep om økonomien👍

Anonymkode: c2cfa...7b6

Skrevet

Gå i nettbanken og se på noen av de siste måneders forbruk der. Du kan gjerne prine ut noen også. og streke over/under hvor mye som er brukt i matbutikk, kiosk, bensinstasjon osv.

Vi har gått gjennom og regnet ut hvor mye vi på et år bruker på faste utgifter og lån, altså alle regninger som er nødvendige. Mobil, strøm, forsikring, internett, strømmetjenester vi ønsker osv. Så har vi delt summen på 12 så vi vet den månedlige utgiften. Vi har opprettet en regningskonto som vi da setter inn det beløpet pluss litt ekstra hver måned. Det lille ekstra spares jo opp til en buffer som dekker alt fra ødelagt vaskemaskin til en litt dyr tannlegeregning. Ved å ha en regningskonto har vi alltid dekning for faste utgifter.

Så har vi en egen konto med to kort som er matkontoen vår. Igjen gikk vi gjennom kontoutskriftene og så hvor mye vi brukte i matbutikken og satte det inn på denne kontoen. Noen måneder bruker vi litt mindre og noen litt mer (bursdager o.l.), men vi klarer oss stort sett med denne kontoen til mat og ting fra matbutikk.

Tilbake på hver vår personkonto har vi penger til drivstoff på hver vår bil, klær, frisør, lommepenger o.l.

Det fungerer veldig fint for oss, anbefaler å ha flere kontoer for da har man oversikt. Vi har også en felles sparekonto med fast trekk på lønningsdagen vår begge to.

Anonymkode: 9ae82...9d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...