Gå til innhold

Kan jeg få oppskriften på din favorittostekake?

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av å bake den samme om og om igjen, og har derfor bladd gjennom en haug med ostekakeoppskrifter uten å bli spesielt inspirert. Hvilken ostekake er din favoritt? Spiller ingen rolle om det er med eller uten steking. Den må bare være knallgod. 

Fortsetter under...

Godt mulig vi baker den samme, men denne fikk jeg av naboen for mange år siden. 
Bunn: 

1 pk Bixit kjeks og 150 gram smeltet meierismør. Knus kjeksen og bland inn smøret. Settes kaldt i kjøleskap til smøret har stivnet.

150 gr Philadelphiaost 

120 gr melis

1 ts vaniljesukker

2,5 dl rømme

Blandes sammen. Deretter koker jeg opp en pakke sitrongele med 2,5 dl vann. Når denne er nesten stivnet blander jeg den med 1,5 dl pisket kremfløte. Blandes med resten og helles over bunnen. Når dette er stivt lager jeg gelelokk med bringebærgele, og pyntet med frukt/bær.

Ganske standard ostekake med andre ord, men det som er fint er at den enkelt kan gjøres glutenfri ved behov.

Kira skrev (9 minutter siden):

Godt mulig vi baker den samme, men denne fikk jeg av naboen for mange år siden. 
Bunn: 

1 pk Bixit kjeks og 150 gram smeltet meierismør. Knus kjeksen og bland inn smøret. Settes kaldt i kjøleskap til smøret har stivnet.

150 gr Philadelphiaost 

120 gr melis

1 ts vaniljesukker

2,5 dl rømme

Blandes sammen. Deretter koker jeg opp en pakke sitrongele med 2,5 dl vann. Når denne er nesten stivnet blander jeg den med 1,5 dl pisket kremfløte. Blandes med resten og helles over bunnen. Når dette er stivt lager jeg gelelokk med bringebærgele, og pyntet med frukt/bær.

Ganske standard ostekake med andre ord, men det som er fint er at den enkelt kan gjøres glutenfri ved behov.

Lager ca samme, men legger ofte inn litt annen smak. F.eks litt revet limeskall eller litt bringebær eller blåbærcoulis i osteblandingen. 

Jeg bruker pepperkaker i stedet for kjeks i bunnen. Lager ikke ostekake med oppskrift, så vanskelig å gi en. Men pepperkaker og smør i bunnen. Så tar jeg hjemmelaget syltetøy og gelatin, blander med rømme og Philadelphiaost. Bær i gelé på toppen. Pleier å bli suksess. Kan tenke meg ca dette:

bunn:

100g smør

5-6dl knuste pepperkaker

Ost:

1 glass jordbær/blåbær/bringebær/annetsyltetøy 

2pl gelatin i vann

1 beger rømme/kesam/creme fraîche

1 pakke Philadelphiaost

la stivne

topp: gelé etter smak- varm opp og avkjøl. Gjerne med mitt mindre vann enn på pakken. Hell over kaken, legg på bær. I og med at det er brukt mindre vann enn i oppskriften? Kan bærene være frosne. 

Anonymkode: fcefa...40b

Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Jeg er lei av å bake den samme om og om igjen, og har derfor bladd gjennom en haug med ostekakeoppskrifter uten å bli spesielt inspirert. Hvilken ostekake er din favoritt? Spiller ingen rolle om det er med eller uten steking. Den må bare være knallgod. 

Summertime cheese cake på det søte liv.

Anonymkode: 8dbbf...c1a

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...