Gå til innhold

Utdanningsdirektoratet anbefaler forbud mot mobiltelefoner i skolen

Anbefalte innlegg

Som flere sier, helt uproblematisk. Elevene trenger også å øve på utholdenhet til at alt ikke skjer i Tiktok-tempo. De har ingen mulighet til å få inn dybdelæring med tiktok-tempo. Du skummer knapt overflaten. Det å lese en lengre tekst, bruke tid til å forstå innholdet. Snakke aniskt til ansikt, følge med uten at det er en airpod limt fast i øret. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Enig eller uenig? Og bør det være forskjell på barnetrinnet, ungdomstrinnet og videregående?

Anonymkode: 78158...471

Enig på barnetrinnet, men helt uenig på ungdomsskole og vgs. 

Anonymkode: ff49b...334

Helt ok. Som andre sier her, de trenger å være sammen uten mobilen i hånda, og at ikke alt dreier seg om den.

I tillegg er det mye mobbing på nett, og mange er redde for å bli filmet i kjipe situasjoner, garderober osv. Uten mobil er ikke dette et alternativ. 

Her (barne- og ungdomsskole) har det alltid vært slik at mobilen skal leveres inn på mobilhotell, alternativt ligge avslått i sekken. Oppdages noe annet vil den bli konfiskert, og foreldrene må komme og hente den- elevene kan ikke få den ut selv. Dette har bidratt til å redusere snikbruk kraftig. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Enig på barnetrinnet, men helt uenig på ungdomsskole og vgs. 

Anonymkode: ff49b...334

Der av alle steder burde det være. Mobbingen foregår nesten utelukkende på digitale medier i den alderen, og det er ingenting de trenger telefonen til i skolehverdagen. 

Jeg synes debatten var interessant. Lederen for skolene i Oslo svarte godt for seg, etter min mening, jeg må si jeg heier på den fremgangsmåten.

For hva er målet med skolegang i Norge? I mitt yrke er KI på full fart inn, innen mine barn har fullført sin utdanning, er det nok kun vi som tar den i bruk som overlever den endringen. Ja til å lære hvordan, det gjør en ikke ved forbud. Nå blir dette litt på sidelinjen, for mobilforbud og bruk av KI må ikke nødvendigvis være det samme. 

Da jeg gikk på skolen, var evnen til å gjengi informasjon viktig. I dag er det nok evnen til å benytte verktøyene fornuftig og hensiktsmessig. KI er riktignok tidvis «tett i pappen», men forskere spår (ja, ta det med en klype salt) at forelesning og eksamen kan være historie om fem år. Ett studie viser at medarbeidere ved kundeservice jobbet 30-40 % mer effektivt uavhengig erfaring ved bruk av KI. Nå tas det i bruk, sykehus i Viken benytter KI ved røntgen, det har spart sykehuset over 115 døgn til nå. 

Men ja, selve mobilen, den må vi lære oss å bruke riktig. Vi er ikke 112, vi må ikke være tilgjengelig og pålogget 24/7. Det må læres, gjennom kunnskap, holdning og bevissthet. Kanskje det er helt riktig å tidvis implementere mobilfrie soner og tider. Det kan være ett særs forstyrrende element. Men det gjelder ikke bare de under 13. 50 + som nettopp oppdaget sosiale medier og tiktok er jo helt på viddene. Er det en generasjon som gjør meg svett, så er det den. Enkelte tror jo på alt de «ser». 

Anonymkode: c8a14...81a

Helt enig for ungdomsskolen i alle fall.

I vår datters tilfelle var det et virkelig dårlig miljø på trinnet i 8. klasse på grunn av mobilbruk. Spredning av bilder, sladder, avtalte slosskamper. Elevene var direkte redde og det var mye knuffing og krangling og lav konsentrasjon 

De innførte mobiltilbud og så en neste umiddelbar forbedring. 

Anonymkode: f817e...c6d

Annonse

Liten skole og har aldri hatt mobilforbud. Uvettig mobilbruk har aldri vært et tema alle de år jeg har, og har hatt, ungene på skolen. 
Bør være opp til hver enkelt skole å vurdere og sette regler. En liten skole med 60 elever og storskoler med flere hundre unger har neppe samme behov 

Anonymkode: f60ad...993

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...