Gå til innhold

Utdanningsdirektoratet anbefaler forbud mot mobiltelefoner i skolen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her har det alltid vært mobil hotell. Så elevene legger telefon i på starten av dagen så får de den på slutten av dagen. Mange har buss billett o.l på telefon. Å bruke den i skolestiden sier seg selv at bør være forbudt

Anonymkode: 9d4ec...887

Mobilbruk i skoletiden har vært forbudt hele tiden her, de får anmerkning om den brukes. Helt greit.

Mer enn det får de neppe gjort, de kan ikke ransake for telefoner om morgenen. Det finnes det ikke lovhjemmel til, så å levere den inn kan de bare oppfordre til, ikke kreve.

Anonymkode: f3ca4...0cd

Helt for ett forbud!

Jeg har en jobb hvor jeg i noen møter må være tilgjengelig på mail/sms og i de sekundene det tar har jeg ikke sjans til å få med meg det som blir sagt rundt meg. 
Og det er en uting for lærere at ikke elevene følger med

Anonymkode: 2e57e...593

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her har det alltid vært mobil hotell. Så elevene legger telefon i på starten av dagen så får de den på slutten av dagen. Mange har buss billett o.l på telefon. Å bruke den i skolestiden sier seg selv at bør være forbudt

Anonymkode: 9d4ec...887

Mobilhotell har de her også, og veldig mange leverer inn en gammel telefon uten simkort. 

De kjøper et nytt deksel, lader den opp så den virker, og legger den lydig i mobilhotellet om morgenen.

Det læreren ikke vet er at det er den forrige mobilen deres, ikke lenger i bruk til annet enn hotellet på skolen.

I lomma har de mobilen de bruker, på lydløs....

Ungdomsskole. 

Annonse

Helt for. Men det er faktisk ganske mye vi foreldre kan gjøre og, alt skal ikke være skolens ansvar. Vi har 2 på ungdomsskolen og der har vi lagt inn sperre, så de får ikke brukt telefonen i det hele tatt. Dette gjør mannen min fra sin telefon. De kan hvis de må nå meg eller far. Så hadde foreldre bare giddi å gjort noe selv og, så hadde det ikke vært noe problem.

Anonymkode: 829d7...c4b

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Mobilhotell har de her også, og veldig mange leverer inn en gammel telefon uten simkort. 

De kjøper et nytt deksel, lader den opp så den virker, og legger den lydig i mobilhotellet om morgenen.

Det læreren ikke vet er at det er den forrige mobilen deres, ikke lenger i bruk til annet enn hotellet på skolen.

Ungdomsskole. 

Man må jo bli imponert over kreativiteten 😂

Anonymkode: 78158...471

Ja, takk! Jeg jobber i VGS og gleder meg til at dette forhåpentligvis betyr at vi omsider kan få mobilhotell i klasserommene. Her må nok elevene ha dem i friminuttene da de gjerne bytter klasserom da, går på butikken i storefri og bruker den til betaling osv., men det blir veldig greit i timene. De fleste er greie og holder seg unna når de får beskjed, mens andre tar den opp i samme sekund som en snur ryggen til og driter i om de får anmerkninger. 

Anonymkode: 0a14e...f5b

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ungdomsskole. 

"Det læreren ikke vet" ?😄 Selvsagt vet vi det. Men hva skal vi gjøre da? Om vi ser den egentlige mobilen i bruk, eller i lomma på elevene, så melder vi hjem. Mer får vi ikke gjort. Så da er det opp til de hjemme hva slags konsekvenser brudd på ordensreglene ev skal få. 

Anonymkode: 87fb0...04b

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Ungdomsskole. 

For noen utspekulerte unger. Kan jo lure på hvor de får holdningene sine fra.

Anonymkode: efd01...070

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For noen utspekulerte unger. Kan jo lure på hvor de får holdningene sine fra.

Ja, for ungdom har ikke funnet utveier i alle tider😂jeg syns man skal berømme kreativiteten. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Helt for. Men det er faktisk ganske mye vi foreldre kan gjøre og, alt skal ikke være skolens ansvar. Vi har 2 på ungdomsskolen og der har vi lagt inn sperre, så de får ikke brukt telefonen i det hele tatt. Dette gjør mannen min fra sin telefon. De kan hvis de må nå meg eller far. Så hadde foreldre bare giddi å gjort noe selv og, så hadde det ikke vært noe problem.

👏🏼👏🏼👏🏼 Fantastiske foreldre😍 Hadde bare en brøkdel vært som dere, hadde verden vært finere.

Anonymkode: 55792...f1e

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja, for ungdom har ikke funnet utveier i alle tider😂jeg syns man skal berømme kreativiteten. 

berømme? wow🙄

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Nei, det er ikke noe å berømme.

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

👏🏼👏🏼👏🏼 Fantastiske foreldre😍 Hadde bare en brøkdel vært som dere, hadde verden vært finere.

Tusen takk, det var veldig fine ord😊har snakket om dette på foreldremøtene, noen blir overrasket over at det går ann, mens andre bare later som ingenting. Hadde foreldre giddi å tatt den kampen så hadde det vært lettere. Jeg syns det vi foreldre som har det ansvaret egentlig, og ikke skolen.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk, det var veldig fine ord😊har snakket om dette på foreldremøtene, noen blir overrasket over at det går ann, mens andre bare later som ingenting. Hadde foreldre giddi å tatt den kampen så hadde det vært lettere. Jeg syns det vi foreldre som har det ansvaret egentlig, og ikke skolen.

Bare hyggelig :) 

Jeg synes utifra det du skriver at dere gjør det riktig og dette var faktisk overraskende lesing, for min del. Derfor jeg måtte gi 👏🏼, fordi dere gjør det riktig og burde være stolt av dere selv. At andre foreldre ikke gidder å ta den kampen, det sier vel mest om dem og at denne generasjonen med unge ikke er noe å skryte av, nettopp pga foreldrene og ikke minst sosiale medier.

Jeg er absolutt for er forbud. Problemer er å håndheve det. 

Alle mine har gått på ungdomsskole med mobilhotell. Problemet er at mange lever defekte/gamle telefoner. Dermed funker ikke forbudet. Og lærerne har ingen myndighet til å håndheve det. 

Personlig synes jeg elevorganisasjonen bommer kraftig når de mener skolen må lære elevene å håndtere mobilen framfor å innføre forbud. Men ærlig talt - hvor mye skal egentlig være skolens ansvar? Hva med foreldreansvaret? 

Anonymkode: bc031...8e3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det må skje noe med hvordan mobilene blir brukt på skolen også. Her bruker elevene egne mobiler i flere timer, f.eks mat og helse. Når de nå planlegger hjemmedag og setter meny, regner ut næringsinnhold osv bruker de egne mobiler.

Så det må også skje noe med rutinene for mobilbruk på skolen.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det må skje noe med hvordan mobilene blir brukt på skolen også. Her bruker elevene egne mobiler i flere timer, f.eks mat og helse. Når de nå planlegger hjemmedag og setter meny, regner ut næringsinnhold osv bruker de egne mobiler.

Så det må også skje noe med rutinene for mobilbruk på skolen.

Men hvorfor kan de ikke bruke pc eller ipad som de får på skolen til dette da? Vi hadde ikke mobil på skolen og klarte oss helt fint uten det, vi klarte å regne ut diverse ting og lage menyer uten mobil. Ja, jeg veit, mobilen er kommet for å bli, men man trenger den ikke i skoletiden. Veldig mange av dagens ungdom kommer til å slite i arbeidslivet da de kanskje ikke kan sitte på mobilen så mye i løpet av en arbeidsdag.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor kan de ikke bruke pc eller ipad som de får på skolen til dette da? Vi hadde ikke mobil på skolen og klarte oss helt fint uten det, vi klarte å regne ut diverse ting og lage menyer uten mobil. Ja, jeg veit, mobilen er kommet for å bli, men man trenger den ikke i skoletiden. Veldig mange av dagens ungdom kommer til å slite i arbeidslivet da de kanskje ikke kan sitte på mobilen så mye i løpet av en arbeidsdag.

De får helt sjokk når de kommer ut i yrker som ikke tillater at de bruker telefonen i arbeidstida.

På barneskole helt ok. På ungdomsskole og vgs er jeg litt i tvil. På et eller annet tidspunkt må jo ungdommene lære seg å regulere bruken av mobil uten at det skal være voksenstyrt slik de må led alt annet. Komme seg opp om morgenen, gjøre lekser, komme seg på treninger, møte venner til avtalt tid osv. Alle ting man skal gjøre får man mer og mer ansvar for selv, og det gjelder også mobilen.

Anonymkode: d558e...e98

Jeg tenker det er greit. Ikke fordi det skal være straff, men fordi barn og unge trenger trening i direkte kommunikasjon. Det å kunne se folk i øynene, prate direkte til hverandre og være tilstede er viktig i forberedelse til voksenliv. Tror trening på direkteprat er godt for psyken i tillegg. Forundrer meg ikke om det kan føre til mindre psykiske problemer blant unge på litt sikt. Uansett. Et fullstendig ufarlig eksperiment.

Det er helt uproblematisk, har vært mobilhotell på ungdomstrinnet her i mange år, det fører blant annet til bedre skolemiljø fordi elevene er sammen i friminuttene. De snakker sammen ansikt til ansikt og ikke bare via skjerm. 
Det er virkelig ikke noe å bruke krefter på.

Endret av amandine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...