Gå til innhold

Støtter du dette?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gjør jeg det? Dette er tatt fra en annen tråd og absolutt ikke min meningen. Da er det greit å gå på meg som person? 

Anonymkode: 469e9...70f

Kommentaren du fikk var tåpelig, men du kunne skrevet at du var inspirert av en annen tråd, ikke så rart om folk tror at meningen er din.

Anonymkode: 78a80...b24

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Akkurat. Samfunnet bruker mye penger på å utdanne mennesker fordi man trenger kompetansen. Da er det bortkastet å ta seg en jobb hvor man kan være ufaglært. Ikke alle kan eller vil ta høyere utdannelse, og det er supert at det finnes jobber som betaler ok for den gruppen. 

Anonymkode: 5c25c...02d

Men herregud.Det er da helt opp til hver enkelt hva man vil jobbe som.De har jo uansett utdanningen å falle tilbake på,om de ikke vil jobbe i butikk lengre.

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor kritiserer du da at det jobber folk med utdanning i butikk?

Anonymkode: d5730...acf

Når mesteparten av de ansatte har master i en butikk mener jeg at det er sløseri av utdanningsmidler. At leder har en master kan være forståelig, men at alle ‘på gulvet’ har det er i mine øyner merkelig. 

Østerdølen skrev (35 minutter siden):

Men herregud.Det er da helt opp til hver enkelt hva man vil jobbe som.De har jo uansett utdanningen å falle tilbake på,om de ikke vil jobbe i butikk lengre.

Det er ingen som sier at det ikke er opp til enhver. Min mening er at det er sløseri å studere i 5 år + for i stå bak en disk/sitte i kassa. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ingen som sier at det ikke er opp til enhver. Min mening er at det er sløseri å studere i 5 år + for i stå bak en disk/sitte i kassa. 

Men en utdanning blir jo ikke "oppbrukt" bare fordi man ikke jobber i det yrket man er utdannet i. Uansett koster det ikke samfunnet så mye, for studieplassene er jo der likevel.

Jeg vet om flere som jobber i dagligvarebutikk, med både bachelor og mastergrad innen utdanning og økonomi. De jobber der fordi det er sosialt, og fordi de trenger et bytte av beite. Kanskje om noen år går de tilbake til de andre yrkene sine, kanskje ikke.

Østerdølen skrev (33 minutter siden):

Men en utdanning blir jo ikke "oppbrukt" bare fordi man ikke jobber i det yrket man er utdannet i. Uansett koster det ikke samfunnet så mye, for studieplassene er jo der likevel.

Jeg vet om flere som jobber i dagligvarebutikk, med både bachelor og mastergrad innen utdanning og økonomi. De jobber der fordi det er sosialt, og fordi de trenger et bytte av beite. Kanskje om noen år går de tilbake til de andre yrkene sine, kanskje ikke.

For studieplassene er jo der likevel…

Jeg gir meg ende over 😂

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er vel ikke noe å støtte eller ikke. Butikkansatte har sikkert i snitt lavere utdannelse enn ansatte i en offentlig fagetat eller på et fastlegekontor eller advokatselskap. Intelligens måles på ulike måter. 
For et uintelligent spørsmål. 

Anonymkode: 684cd...e38

Er ufaglærte som jobber i renholdertjenesten offshore og, så ikke bare butikk . Og folk innad i helse, kan nesten få jobb over alt innad i helse. Så ikke alltid at utdannelse er relevant, men folk kan læres opp og kurses.

Dette er da folk som faktisk vil noe og vil lære, ikke bare sitte inne på et kontor med flexitid og fri når en vil.

Er bra folk vil jobbe på gulvet, hadde nok ikke gått rundt uten alle disse uten « skikkelig «utdannelse, så vær glad for at ikke hele verden skal gå 5 år+ på skole

Anonymkode: 5332d...df4

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Er ufaglærte som jobber i renholdertjenesten offshore og, så ikke bare butikk . Og folk innad i helse, kan nesten få jobb over alt innad i helse. Så ikke alltid at utdannelse er relevant, men folk kan læres opp og kurses.

Dette er da folk som faktisk vil noe og vil lære, ikke bare sitte inne på et kontor med flexitid og fri når en vil.

Er bra folk vil jobbe på gulvet, hadde nok ikke gått rundt uten alle disse uten « skikkelig «utdannelse, så vær glad for at ikke hele verden skal gå 5 år+ på skole

Det er kjempeviktig at ikke ‘alle’ studerer og tar master. Samfunnet trenger alle, både ufaglærte, fagarbeidere og høyere utdannede. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er kjempeviktig at ikke ‘alle’ studerer og tar master. Samfunnet trenger alle, både ufaglærte, fagarbeidere og høyere utdannede. 

Der har det skjedd noe som virkelig bør løftes frem og jobbes med, for ungdommen i dag føler selv at de "må" studere.

Har selv en sønn som akkurat har tatt fagbrev som elektriker, og han skammer seg faktisk litt over å ikke ha søkt fagskolen, for man må liksom ha litt mer utdanning. Det er ikke nok å "bare" være elektriker liksom.

Det er jo helt villt at det har blitt sånn, at alle føler de må ha en høyere utdanning for å ha en verdi. Nå roper de om mangel på folk med fagbrev. De hadde akkurat åpen dag på vgs her, og hadde invitert alle 9. og 10. klassingene til verkstedene og gav de oppgaver og lot dem leke, sage, bygge og ordne i håp om å få dem til å søke yrkesfag. Etterspørselen etter lærlinger er større enn de klarer utdanne....

Det er klart vi trenger folk med høyere utdanning, men vi trenger minst like mange med fagbrev.

Anonymkode: d5730...acf

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja absolutt! Jeg mente på ingen måte at det ene er bedre enn det andre. Jeg syntes spørsmålet var veldig dumt; det finnes statistikk på hvilke jobber folk med lang utdannelse har, og antakelig er ikke butikkansatte de med mest utdannelse. Og det har ingenting med intelligens å gjøre. 
Veldig viktig at alle samfunnsoppgaver fylles, og svært mange trenger ingen master overhode. 

Anonymkode: 684cd...e38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...