Gå til innhold

Hvorfor har folk så lyst at man skal kjøpe røyk/snus for dem i taxfree når man skal reise?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt, synes ikke det er så billig på taxfree.

Ofte er det søsken som gjerne spør om jeg kan kjøpe en rull med snus på taxfree eller deres samboere som røyker/snuser. Men ikke noe snakk om penger på forhånd. Så forventes at jeg skal sponse det.. eller at de «vipser» etter hvert fordi ikke har penger nå. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som spør om slike dyre ting når de ikke har penger engang får å gi på forhånd. Hvorfor skulle man bruke egne penger på å sponse får andres helseskadelige vaner? 
Nå vet jeg ikke hvor mye slikt koster men tipper oppover 400kr. 
I år skal jeg reise og da skal jeg og tenkte og ignorere slike forespørsler. Endte med å kjøpe noe lite til mitt tantebarn da og noe m&ms til søsken men ikke røyk og snus

Anonymkode: 6f7e7...71a

Fortsetter under...

En kartong sigaretter koster 600 kroner på taxfree, og 1500 hjemme. Så ikke så rart. Men de bør betale på forhånd selvsagt! Min stefar spør når han er avgårde om han skal handle for meg. Da betaler jeg når jeg henter den, men han har kjøpt det omtrent før jeg rekker å svare 

Anonymkode: 86f17...b4d

Snus og tobakk er ganske billig på taxfree, under halve prisen om jeg ikke tar feil.

Jeg kan godt kjøpe med siden jeg ikke bruker sånt selv, men har aldri opplevd at det ikke er betalt på forhånd da. Er to stykker i storfamilien min som røyker, og de vipser meg alltid før jeg drar.

Anonymkode: e4b07...e34

Om folk spør og ikke har penger sier du selvfølgelig bare nei.

Du har ikke penger til å legge ut, så enten betaler de før du drar eller du kjøper ikke. Veldig enkelt og greit.

Taxfree-katalogene ligger på nett, så det er bare å sjekke hva ting koster før du drar.

Jeg husker for mange år siden en kollega som klikket på en annen fordi hun ikke hadde informert henne om at hun skulle på utenlandstur, og dermed ikke gitt henne muligheten til å få taxfree-sigaretter. Kalte henne dårlig kollega. Det husker jeg at jeg syntes var veldig spesielt 😬

Anonymkode: 0cdfb...6f3

Annonse

Dersom de ikke vippser før du drar, ikke utlever før de har betalt.
Kan de ikke betale der og da, vel, gi dem en uke eller så selger du til en annen.
Er lett nok å finne folk som ønsker å kjøpe røyk og snus billig.

Er bare å legge ut på den lokale FB gruppen eller lignende og påstå du kjøpte feil merke

Anonymkode: 223a6...566

1. Du har to svarmuligheter:  Alt 1 - "Ja, det kan jeg gjøre" - eller

Alt. 2 -  " Dessverre det passer ikke." Du trenger ikke å komme med noen forklaring på hvorfor du ikke kan eller vil. 

2. Be dem Vippse deg før du handler eller før du leverer ut det du har kjøpt. 

Anonymkode: 6246c...c0b

Jeg kjøper ikke røyk til andre på tax-free av prinsipp. Har mistet noen pga lungekreft. 

Noen blir sure fordi jeg ikke vil kjøpe, men har nå heldigvis sluttet å spørre. 

Anonymkode: 43b1d...e32

Er det ikke slik at dersom en ikke kjøper tobakk, kan en kjøpe meir vin? Isåfall trenger jeg kvota på meg selv. 🥂🍾

Anonymkode: ffd4d...472

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Er det ikke slik at dersom en ikke kjøper tobakk, kan en kjøpe meir vin? Isåfall trenger jeg kvota på meg selv. 🥂🍾

Nei, det er feil.

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei, det er feil.

Ja, ser det nå. 😃

Nye kvotebestemmelser fra 1. januar 2022
– du kan nå ikke lenger bytte tobakk i vin.

I statsbudsjettet for 2022 ble det bestemt at den avgiftsfrie kvoten på alkohol og tobakk skal endres tilbake til slik den var før 1. juli 2014. Dette innebærer at tobakkskvoten f.o.m. 1. januar ikke lenger kan byttes i vin eller øl.

Rar familie/omgangskret du har hvis "alle" ber deg kjøpe snus og røyk på taxfree altså. Høres rart ut, hva slags gjeng er dette?

Jeg har blitt spurt om det en gang, for mange år siden. Da av en gravid storrøyker, som nå er død av lungekreft. Jeg sa nei, da jeg kjente på hele kroppen at jeg ikke vil være medskyldig i å skaffe røyk som skader babyen i magen. 

Med unntak av denne enkelthendelsen er det ingen som har spurt meg om å få "kvota" på snus eller røyk når jeg reiser. Det er da heller ingen av mine venner/familie som røyker, noen få venner snuser.

Anonymkode: 8b43e...352

Snus er litt varierende, var ikke stort å hente på en flyplass her, mens Sverige er mer gunstig ved litt kvantum. Men det krever flere på tur da. Røyk er det vel en god del å spare. Eller spare er vel en dustete beskrivelse, spare ville vært å kutte ut den elendige uvanen. 

Jeg vipser alltid i forkant hvis noen kan ta med snus (jada, jeg snuser). Spør kun de jeg kjenner godt nok til å vite at de tør å si nei, om de ikke ønsker fordi det er styrete, prinsipp eller trenger kvoten selv. Det skal være helt greit å si nei, uten forklaring eller noe. Er nå tross alt min uvane. 

Anonymkode: b037c...957

Er da fullstendig ukomplisert å handle med for famile og venner hvis jeg ikke trenger kvota selv. Jeg hjelper gjerne folk jeg er glad i med å spare penger.

Anonymkode: f76f3...1d0

Anonym bruker skrev (På 6.2.2024 den 14.19):

En kartong sigaretter koster 600 kroner på taxfree, og 1500 hjemme. Så ikke så rart. Men de bør betale på forhånd selvsagt! Min stefar spør når han er avgårde om han skal handle for meg. Da betaler jeg når jeg henter den, men han har kjøpt det omtrent før jeg rekker å svare 

Anonymkode: 86f17...b4d

Men er jo ikke lov å kjøpe en kartong på flyplass lenger, kun 5 pakker med røyk, tror jeg. Eller gjelder dette bar Norge?🤔

Anonymkode: 7c4c4...8fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...