Gå til innhold

Bryr du deg om overturisme ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg skal vel ærlig innrømme at det ikke er ting jeg tar i betraktning når jeg skal finne feriedestinasjoner. Jeg velger bort Dubai, av åpenbare grunner, men tilstanden er kanskje sammenlignbar på helt vanlige «syden»-steder og så kanskje man burde tenke over det 

Anonymkode: b67c5...897

Både ja og nei. Ja, ved at jeg prøver å begrense antall reiser ig kanskje heller ta flere kortere turer. Som venninnhelg i Stockholm med tog heller enn fly til Paris. Og steder som Venezia er dessverre så preget av turister at jeg ikke har lyst til å reise dit i det hele tatt. 

Nei, ved at jeg faktisk synes at noen turiststeder må ta tak selv først. De må bygge ned kapasiteten på hotell og annen overnatting, og antall fly som kan komme. Og så kan de sette opp prisene, slik at færre folk legger turen dit sjeldnere. Og på andre måter gjøre det mindre attraktivt å komme, som feks turistskatt. Fortrinnsvis over tid, slik at alle som er økonomisk avhengige av turistene får mulighet til å omstille virksomheten. Det er litt lettvint å bygge masse hoteller, bygge ut flyplasser og legge til rette for billige flyreiser og så videre, og deretter gå ut med at man hater turister og de ødelegger stedet. 

Anonymkode: a8c46...6ef

Jeg styrer unna turistøyene ja, dette er jo et stort problem på Mallorca også. Tror det er forbudt med kortidsutleie til turister i Palma.

Bare å håndtere søppel, skaffe nok vann osv blir et problem på disse øyene. Kunne ikke falle meg inn å sitte som silt i tønne på en overbefolket turistøy.

Anonymkode: 88a0c...871

Altså - det er jo et evig dilemma, da, hvis "alle" skal reise dit "ingen" reiser, så blir jo disse stedene også turistifiserte. 

Jeg reiste en gang til en "øde" øy, det var veldig fint, men i ettertid ser jeg at jeg egentlig var med på å ødelegge den øya, for først kom det flere og flere backpackere, og så poppet det opp først ett resort, så et til... 

Nå er hele øya bygget ut. 

Kanskje hadde det vært bedre om jeg hadde reist til et sted som allerede var "ødelagt". 

Men det er klart, det handler også om mengde, hvis alle klumper seg sammen på ett sted, kan det bli for stor belastning. 

Jeg har reist masse, men liker meg ikke så godt på steder hvor alt er tilrettelagt. Jeg synes halve moroa er å planlegge turen, finne reiseruter og alt sånt. 

Men jeg har forståelse for at mange, særlig med små barn, vil gjøre det enkelt og bare hive seg på et fly, og så er alt klart. 

Jeg liker ikke sånt "jeg reiser aldri til turiststeder" - snobberi. Det er ikke nødvendigvis en bedre måte å reise på. 

Annonse

Jeg forutsett at spanske myndigheter har gjort en vurdering, både av hvilke arbeidsforhold som skal aksepteres og hvilke naturødeleggelser de kan godta.. Det er uansett bedre for naturen å fortsette å bruke de områdene som allerede er ødelagt og heller presse inn flere folk der, enn å ødelegge litt alle steder.

Anonymkode: edc00...e67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...