Gå til innhold

Har du god økonomi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Men jeg eier en bolig som er verdt 3 mill mer enn jeg har i lån. Jeg har noe tullegjeld som hadde vært greit å bli kvitt. Vi har råd til mat, regninger og tull og fjas (kino, slalom, etc) men jeg kan ikke ukritisk bruke penger på absolutt alt. Jeg bruker veldig mye penger på behandling for kroppen (ikke kosmetisk, skal sies)

Anonymkode: 4c416...e3a

Ja, men jeg gjør det ikke. Det er sunt å nekte seg ting og å tenke økonomi når man handler. 
Men det er veldig befriende å aldri måtte bekymre meg, eller å måtte velge bort gaver, aktiviteter, ferier o.l pga trang økonomi. Jeg har vært begge steder. 

Anonymkode: b47fb...6af

Nei, det har jeg ikke.

Er ufør og har litt ca 350.000 i året i inntekt, det kjennes når det er dyr-tid i landet.

Jeg ble akutt syk midt i 30 årene og endte som ufør. Det er mye man tar for gitt og egentlig ikke tenker over når man har penger til det. Som å kjøpe nye joggesko, bestille en frisørtime osv, man savner det veldig når det plutselig må planlegges over flere måneder, spares til og finnes på salg, alltid.

Anonymkode: eb83f...374

Annonse

Jeg vil vel kanskje si det, men litt av cluet er vel kanskje å ikke kjøpe ting man har lyst på sånn umiddelbart likevel. Det er fornuftig å ønske seg ting, og lurt å droppe spontanhandling. Jeg ser også verdien (bokstavelig talt) av å ha tilgjengelige penger i tilfelle det er noe jeg skulle ønske meg enda mer.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så absolutt ikke, og vi har samlet inntekt på 1.3 mill. men har hus, hytte, bil og båt. Unner meg ikke dyre merkevarer og er veldig prisbevist. Kan ikke kjøpe alt jeg vil ha NEI ... 

Anonymkode: 58a4e...cda

Du har jo kjøpt deg det du har lyst på når du eier både hus, hytte, bil og båt…

Anonymkode: e6168...dd4

Annonse

I utgangspunktet har vi gode inntekter. Jeg 650 000 og han 750 000. Men vi betaler 30 000 i lån inkl renter (det meste av det er renter), og så kommer fellesutgifter og masse andre utgifter i tillegg så vi har ikke mye penger igjen. Har sluttet å spise ute (vi spiste ikke ute på fancy steder før heller, men tok med barna på Peppes eller lignende 2-3 ganger i mnd. Men det er alt for dyrt nå.)

Anonymkode: 42134...81a

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

I utgangspunktet har vi gode inntekter. Jeg 650 000 og han 750 000. Men vi betaler 30 000 i lån inkl renter (det meste av det er renter), og så kommer fellesutgifter og masse andre utgifter i tillegg så vi har ikke mye penger igjen. Har sluttet å spise ute (vi spiste ikke ute på fancy steder før heller, men tok med barna på Peppes eller lignende 2-3 ganger i mnd. Men det er alt for dyrt nå.)

Anonymkode: 42134...81a

Hvor mye lån har dere når dere betaler 30 000 i måneden…?

Anonymkode: 36b2d...0c1

Ja, vi har god råd. Kan kjøpe meg det jeg vil uten å tenke meg om. Vi er veldig heldige! Men utrolig nok, jeg var mye mer glad for ting tidligere da jeg hadde vanlig økonomi. Nå er jeg ikke glad når jeg kjøper ting. Derfor bruker jeg mye penger på de rundt meg! Vi spanderer reiser, jeg har kjøpt ny bunad til flere i familien, og Vippser ofte ungdommene i familien penger. Det gir meg noe.

Anonymkode: 2a73e...354

Ja, vi har god økonomi. Vi har vel ca 110.000,- utbetalt i måneden. Vi har bare litt studielån. Har ikke hytte eller båt. Eier stor enebolig og to nyere biler.

Likevel kan vi ikke kjøpe hva som helst hele tiden. Vi har generelt et ganske nøkternt forbruk.

Anonymkode: 47c4e...24c

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kan du kjøpe stortsett det du ønsker/vil ha? 

Anonymkode: 081ba...258

Vi har god økonomi fordi vi ikke løper og kjøper det vi ønsker/vil ha.

Men kan helt fint tjene 10 mill. i året og en dårlig økonomi dersom man bare sløser bort alt

Anonymkode: 0c891...989

Ja. Jeg/vi kan kjøpe det vi trenger når vi trenger. Vi sløser nok litt i hverdagen men ellers er vi ikke noen luksusdyr. Vi har gamle biler, kjøper ikke dyre klær eller ferier. 
Vi er glade i hjemmeferie og turer i marka eller stranda. 
Men vi kjøper ofte middag på restaurant og det vi trenger av klær og sportsutstyr kjøper vi når vi trenger. 

Anonymkode: 858d4...28a

Ja, vi har god økonomi. Vi er gjeldfrie, har et par millioner i banken, en del i fond og tjener mer i måneden enn vi bruker. Vi kan kjøpe oss det vi vil når vi har lyst, men vi har egentlig ikke lyst til å kjøpe så mye. Vi kjøper ikke dyre klær, vi har en bil som er 7 år gammel og vi reiser sjelden. Vi bruker penger på kulturopplevelser. Det er vel det eneste området vi ikke er så nøkterne på. De millionene i banken datt jo ikke ned i hodet på oss. De er jo spart opp over mange år. Hadde vi vært råflotte og kjøpt dyre saker og ting og brukt masse penger hadde vi ikke hatt den økonomiske tryggheten vi har nå. 

Anonymkode: 2d9b0...162

Jeg personlig sitter igjen med 15k i pluss hver mnd etter alt er betalt.  Når lønn kommer inn, så setter jeg de 15 på sparekonto og sløsekonto. 

Samlet inntekt er ca 1.5 , lån 3, to biler, hytte ved sjøen og reiser til sydligere breddegrader 2 til 3 ganger i året. Kjøper det vi har lyst på, men sløser ikke. 

Anonymkode: 832c3...545

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...