Gå til innhold

Jeg er midt i førtiåra, og tar lappen

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er helt pyton!

Jeg hadde ikke behov for det da jeg var yngre fordi jeg har bodd i storbyen med alt av kollektivtrafikk tilgjengelig. Når jeg fikk barn merket jeg behovet, men utsatte det og utsatte det. Har forsøkt og startet på kjøreskole, men har bare ikke klart å gjennomføre.

Nå SKAL jeg! Jeg vet at jeg klarer det hvis jeg bare bestemmer meg og skrur på staheten.

Sannheten er at jeg ikke føler at jeg mestrer det. Og det er ikke rasjonelt for meg å kaste meg ut i trafikken når jeg ikke kan å kjøre. Jeg føler at jeg kløner det til og er redd for å skade noen på veien.. 

Også føler jeg meg så dum som tar lappen i så høy alder. Og jeg er så sint på meg selv for de begrensningene det har skapt. 

Er vi flere? Jeg kjenner ingen andre 😩

Anonymkode: 8e620...659

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke behov for det da jeg var yngre fordi jeg har bodd i storbyen med alt av kollektivtrafikk tilgjengelig. Når jeg fikk barn merket jeg behovet, men utsatte det og utsatte det. Har forsøkt og startet på kjøreskole, men har bare ikke klart å gjennomføre.

Nå SKAL jeg! Jeg vet at jeg klarer det hvis jeg bare bestemmer meg og skrur på staheten.

Sannheten er at jeg ikke føler at jeg mestrer det. Og det er ikke rasjonelt for meg å kaste meg ut i trafikken når jeg ikke kan å kjøre. Jeg føler at jeg kløner det til og er redd for å skade noen på veien.. 

Også føler jeg meg så dum som tar lappen i så høy alder. Og jeg er så sint på meg selv for de begrensningene det har skapt. 

Mannen min kjører bil, så barna har hatt skyss. Men jeg har ikke kunnet være impulsiv i like stor grad som om hvis jeg hadde førerkort, og for mye har blitt lagt på han når det kommer til kjøring

HI

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mannen min kjører bil, så barna har hatt skyss. Men jeg har ikke kunnet være impulsiv i like stor grad som om hvis jeg hadde førerkort, og for mye har blitt lagt på han når det kommer til kjøring

HI

Å lære å kjøre bil krever mye øvelse. Det er bare å innse. Forsikringsselskapet her anbefaler minst 2000 km øvelseskjøring før man kjører alene. Det rsr yid og det kan være skummelt, men de aller  aller fleste klarer det om de bare trener nok. Du klarer det nok du også og det gir mye større frihet.

Anonymkode: a5455...219

Mamma var i begynnelsen av 40 årene når hun tok lappen. Nå er det riktig nok endel år siden, men hun slet med de sammme følelsene som du gjør, hun var redd og syntes det var skummelt, følte ikke at hun mestret det. Hun ville egentlig ikke ta den pga det, men pappa pushet på. Men hun kom gjennom det. og har kjørt plettfritt i alle år. Hun har sagt så mange ganger at hun er så glad for at pappa pushet.. Ikke så mange årene etter så ble pappa syk, og døde, og da var hun veldig glad for at hun kunne kjøre selv, og var selvstendig på det.

Ikke føl deg dum, du er tøff som gjør dette. Du kommer til å klare det, du må bare ta den tida det trennger, og du kommer til å være så glad den dagen du har sertifikatet i hånda og kjenner den friheten det gir deg.

Anonymkode: cbd31...069

Du kan det ikke enda, klart det virker både skummelt, er noe du ikke mestrer og derav føler deg klønete. Du trenger øvelse og kunnskap, enten du er 40 år eller  20 år. Nå skal du få trening og kunnskap, så de følelsene vil sakte men sikkert forsvinne litt. Selv etter at jeg fikk lappen virket det skummelt og jeg følte meg dårlig, hadde ikke selvtilliten. Men så kjørte jeg masse alene, så jeg mestret det og ble tryggere på ulike situasjoner. Slutt å snakk dritt til deg selv. SI som Pippi « dette kan jeg ikke, så det lærer jeg helt sikkert». Heia deg🇳🇴 

Anonymkode: 5ebc5...e43

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bare å kaste seg ut i det. Sånn som du gjør her når du lager et innlegg selv om du ikke kan skrive 👍

Anonymkode: a810f...035

Håper du fikk en bedre dag nå....

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Bare å kaste seg ut i det. Sånn som du gjør her når du lager et innlegg selv om du ikke kan skrive 👍

Hæ? 😂😂😂

HI

Håper du fikk en bedre dag nå....

Sånne folk finnes.. og utrolig nok kjører de sikkert rundt i trafikken. Ikke rart jeg er redd 😅

HI

Slutt å føl deg dum eller vær sint på deg selv. Det kommer ingenting godt ut av det ☺️

Tror nok du føler mest på det selv, det er få andre som bryr seg hvor gammel man er når man tar lappen. Jeg har to venninner i 40-årene som har tatt lappen de siste årene. Det er kanskje ikke så uvanlig å ta den sent når man bor sentralt i forhold til kollektiv. 
Lykke til 💪🏼

Sånne folk finnes.. og utrolig nok kjører de sikkert rundt i trafikken. Ikke rart jeg er redd 😅

HI

Skal ikke mye til for å skremme deg 🙄

En av mine besteforeldre tok lappen da han var fylt 60. Tar man lappen etter å ha levd noen år er fordelen at man kjenner trafikkbildet bedre enn det man gjør når man er 16 - 18. Man er også mer moden og tar mindre risiko. Ulempen er at man vet om sin egen dødelighet og dermed bruker mer tid på å våge seg ut i trafikken og å bli komfortabel i komplekse trafikkbilder. Man kan også føle at man trenger en større sikkerhetsmargin, noe som gjør at det tar lengre tid å lære seg rygging,  parkering og gjøre en komfortabel på smale veier. 

Et av barna våre har nettopp hatt oppkjøring. Vi øvelseskjørte mye. I starten øvelseskjørte vi på en parkeringsplass/et industriområde. Når hun var trygg på start og stopp (manuell bil) så hadde vi noen turer på veier omtrent uten trafikk. Deretter hadde hun noen timer med kjøreskole på vei, før vi øvelseskjørte mye igjen, så kjørte hun noen timer med kjøreskole, før vi øvelseskjørte mye igjen osv. Mot slutten hadde vi hyppigere timer hos kjøreskolen for å få med det obligatoriske. Føller dere et slikt mønster kan du øve til du blir trygg i hver situasjon/steg før du går videre til neste. Er du tryggere med kjøreskole, kan du ta flere kjøretimer før du tar en pause for å øvelseskjøre. 

Anonymkode: a89f2...46e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da lar du være. Det er flere som deg ute i trafikken, og de irriterer vettet av alle andre som kan kjøre. 

Anonymkode: e46f7...a48

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da lar du være. Det er flere som deg ute i trafikken, og de irriterer vettet av alle andre som kan kjøre. 

Før man kan kjøre, må man lære seg å kjøre. Det er ingen som setter seg bak rattet første gang på vei som kjører perfekt. Det er også sjelden at man øvelseskjører i rushet. Det er selvsagt skolebiler ute, da kjørelærere også ønsker seg en grei arbeidstid. I tillegg vil du ha arbeidsbiler, ambulanser, dyretransport osv. som til tider må kjøre forsiktig grunnet lasten de har med seg. 

Om du ikke klarer å irritere vettet av deg av trafikanter under opplæring så er det nok du som bør la være å være ute i trafikken :)

Artig med dere, som kaster sten i glasshus.  

Anonymkode: 00f09...bc4

Du har mye mer livserfaring enn de unge som tar lappen. Det er nok det som gjør deg usikker, men bruk det heller til din fordel. Du vet hva som kan skje på veien, bruk den kunnskapen til å bli en stabil og god fører. Også har du jo en du kan øvelseskjøre med. Jeg hadde ikke det, og måtte bruke mye penger på å kjøre med lærer. Det kostet mye da jeg var bare student. 

Anonymkode: fbd24...fae

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei. Sant. 

Nei. Det er slik at de fleste som kjører bil blir bedre jo mer de kjører. Jo mer erfaring man har, jo bedre og sikrere(forhåpentligvis)sjåfør er man. Ingen kan en ting første gang de gjør det. 

Anonymkode: 4bdcc...e57

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du får sikkert kjøre en dag du og, når du ikke bor på rommet hos mamma lenger.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Nei, det irriterer ikke vettet av meg. Du kan ikke snakke for alle. 

Det er jo flott at du ønsker å ta lappen.  Det kommer du til å klare. 

Skal ikke mye til for å skremme deg 🙄

Det er derfor jeg ikke har lappen.

Men jeg tror jeg klarer å være hyggelig mot folk da. Og jeg tror kanskje det er enklere å ta lappen enn å lære i voksen alder å behandle folk bra. Så nå ble jeg faktisk litt motivert. 

HI

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er derfor jeg ikke har lappen.

Men jeg tror jeg klarer å være hyggelig mot folk da. Og jeg tror kanskje det er enklere å ta lappen enn å lære i voksen alder å behandle folk bra. Så nå ble jeg faktisk litt motivert. 

HI

Ja, du kan jo prøve 👍

En av mine besteforeldre tok lappen da han var fylt 60. Tar man lappen etter å ha levd noen år er fordelen at man kjenner trafikkbildet bedre enn det man gjør når man er 16 - 18. Man er også mer moden og tar mindre risiko. Ulempen er at man vet om sin egen dødelighet og dermed bruker mer tid på å våge seg ut i trafikken og å bli komfortabel i komplekse trafikkbilder. Man kan også føle at man trenger en større sikkerhetsmargin, noe som gjør at det tar lengre tid å lære seg rygging,  parkering og gjøre en komfortabel på smale veier. 

Et av barna våre har nettopp hatt oppkjøring. Vi øvelseskjørte mye. I starten øvelseskjørte vi på en parkeringsplass/et industriområde. Når hun var trygg på start og stopp (manuell bil) så hadde vi noen turer på veier omtrent uten trafikk. Deretter hadde hun noen timer med kjøreskole på vei, før vi øvelseskjørte mye igjen, så kjørte hun noen timer med kjøreskole, før vi øvelseskjørte mye igjen osv. Mot slutten hadde vi hyppigere timer hos kjøreskolen for å få med det obligatoriske. Føller dere et slikt mønster kan du øve til du blir trygg i hver situasjon/steg før du går videre til neste. Er du tryggere med kjøreskole, kan du ta flere kjøretimer før du tar en pause for å øvelseskjøre. 

Veldig fin oppskrift du kom med der.. 😀

Jeg har tatt både førstehjelpsdelen, glattkjøringen og noen kjøretimer, og kjørelærer sa at det nå var mengdetrening jeg trengte. Men så stoppet det seg helt.

Nå satser jeg på sertifikat til sommeren/høsten

HI

Kira skrev (1 time siden):

Slutt å føl deg dum eller vær sint på deg selv. Det kommer ingenting godt ut av det ☺️

Tror nok du føler mest på det selv, det er få andre som bryr seg hvor gammel man er når man tar lappen. Jeg har to venninner i 40-årene som har tatt lappen de siste årene. Det er kanskje ikke så uvanlig å ta den sent når man bor sentralt i forhold til kollektiv. 
Lykke til 💪🏼

Takk for motivasjon 😀

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...