Gå til innhold

Hvor mye er vanlig å gi eget barn i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Diamantring til en 15-åring? 
30 000 til en 15-åring?

Begge deler er crazy i mine øyne, men vi er forskjellige.

Om de 30 000 blir i en konto man må spare til bolig hadde jeg synes det var helt innafor. Men ikke til fjas og tull

Anonymkode: 397b0...aba

De fleste bruker vel konf pengene til sparing og ikke fjas og tull? Alle konf pengene ble satt til boligsparing. Han fikk 3500 kr på lønnskontoen til «fjas og tull». 

Datteren min fikk en nydelig ring med en liten diamant i. Ikke til 20.000 kr hvis det er det du antyder men tilsvarende summen for dress og mansjettknapper som storebror fikk. 

Jeg tror familier gjør dette litt ulikt.

I min familie er det ikke vanlig å gi voldsomt mye penger og kjempedyre gaver til konfirmasjonen. I min manns familie er det vanlig. Så våre nevøer og nieser har fått (i mine øyne) voldsomme gaver.

Jeg og mine søsken har derimot fått masse økonomisk hjelp da vi etablerte oss og skulle inn på boligmarkedet. Det er ikke vanlig på min manns side.

Våre barn har ikke fått voldsomme gaver fra oss til konfirmasjonen. Jenten fikk en bunadssølje og hodetelefoner. Gutten fikk mansjettknapper og noe elektrisk han ønsket seg. Når den tid kommer skal de få hjelp inn på boligmarkedet, men svære pengebeløp gis ikke til tenåringer.

Anonymkode: 5e8dd...2d3

Det er merkelig å inkludere summen av festen i gaven. Er det for å øke verdien i slike spørsmål? 

Det er jo både naturlig og nødvendig at foreldrene betaler for en konfirmasjon, så å inkludere det i gaven er bare rart. Gjør dere det når det gjelder bursdagsfeiringer også? 

Anonymkode: 5bc2c...f1a

Annonse

10000 i pengegave utenom selskap og dress. Liten gave fra søsken utenom , ca 600,- som var en navnegravert penn, som minne fra dagen. Fikk slipsnål og mansjettknapper på morgenen på dagen. 

Anonymkode: b0c10...eda

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er merkelig å inkludere summen av festen i gaven. Er det for å øke verdien i slike spørsmål? 

Det er jo både naturlig og nødvendig at foreldrene betaler for en konfirmasjon, så å inkludere det i gaven er bare rart. Gjør dere det når det gjelder bursdagsfeiringer også? 

Anonymkode: 5bc2c...f1a

Nå koster ikke en bursdagsfeiring så mye som en konfirmasjon, da. 

Jeg inkluderer det ikke for å "øke verdien", men hadde selskapet vært gratis (og middagen vi "måtte" ha ute på selve konfirmasjonsdagen) så hadde jeg jo kunne spytta i 20.000 kroner til i gave. 

Anonymkode: 63d7c...e91

Eldste, dress og førerkortet. 

Yngste skal konfirmeres nå, men litt usikker hva, hun sier selv hun ikke vil ta førerkortet. Mulig det blir en tilsvarende sum til boligsparing i stedet 🤔

Anonymkode: 19786...67b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...