Gå til innhold

Herpes (forkjølelsessår). Hjalp det med behandling?

Anbefalte innlegg

Sønnen min fått sår på overleppa og blemmer/på nesa med klare symptomer på herpes (snakket med sykepleier på legevakta) og nå er datter klart smittet med sår over hele overleppa og noen hvite blemmer.

Legevakta vil se på de i morgen tidlig. Har noen fått behandling for dette og hva fikk dere? Blir det «fortgang) med riktig krem eller hva de får?

Anonymkode: 9440c...815

Fortsetter under...

Tja, du skulle gjerne fått info om krem første gang du var på legevakt.

Finnes kremer og viktig å begynne tidlig nok. Men skal ikke brukes på barn under 12 år uten at lege gir beskjed .

Zovirax eller lignende. Kan og bruke sink eller tannkrem faktisk

Anonymkode: b83fe...9ac

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tja, du skulle gjerne fått info om krem første gang du var på legevakt.

Finnes kremer og viktig å begynne tidlig nok. Men skal ikke brukes på barn under 12 år uten at lege gir beskjed .

Zovirax eller lignende. Kan og bruke sink eller tannkrem faktisk

Legevakt i morgen tidlig, håper det er hjelp å få. Tabletter finnes ikke?

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Om det er herpes så er det virus. Har ikke hørt om tabletter

Anonymkode: ee92e...07c

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Om det er herpes så er det virus. Har ikke hørt om tabletter

Anonymkode: ee92e...07c

Det finnes tabletter, men det gis kun i tilfeller der det er stadig tilbakevendende utbrudd. Er det første gang de har det? Da kan man bli ganske syk, med feber og sånn. Les om flrstegangsutbrudd. De fleste får ikke mye problemer med dette, kun noen utbrudd i forbindelse med andre sykdomstilstander når immunforsvaret er nede. Nesten alle har herpes. Du kan forsøke å smøre med zovirax, men dersom dette har pågått noen dager vil det ikke ha noen effekt. 

Anonymkode: 41b90...58b

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jo, tabletter finnes, men du får ikke det til barna. Lokal behandling med krem brukes, er det et større utbrudd i f eks hud/underliv osv brukes tabletter

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det finnes tabletter, men det gis kun i tilfeller der det er stadig tilbakevendende utbrudd. Er det første gang de har det? Da kan man bli ganske syk, med feber og sånn. Les om flrstegangsutbrudd. De fleste får ikke mye problemer med dette, kun noen utbrudd i forbindelse med andre sykdomstilstander når immunforsvaret er nede. Nesten alle har herpes. Du kan forsøke å smøre med zovirax, men dersom dette har pågått noen dager vil det ikke ha noen effekt. 

Anonymkode: 41b90...58b

Dette er til barn, da skal lege kontaktes først!

Kjøp Zovirax på apoteket, smør med en gang blemmene kommer og gjenta ofte i begynnelsen. Det finnes også munsårplaster, men jeg bruker ikke det mye

Det finnes zoviduo som også har kortison i seg. Vet ikke om de har den i Norge, kjøper alltid flere tuber når jeg er i Sverige eller andre land.

herpes er et virus de aller fleste har i kroppen. Mange får munnsår gjentatte ganger ved stress, lavt immunforsvar, forkjølelse osv. Jeg har hatt det hele livet. Datteren min har det, men ikke min sønn og mann.

Vær veldig nøye med ikke å ta på sårene og ha god håndhygiene. Denne herpes-formen kan faktisk smitte til kjønnsorganene og forårsake herpes der nede som er smye mer smertefullt

God bedring.

Anonymkode: 8c8f7...689

Vet ikke hvor små barna dine er og om de kan klare å formidle når de kjenner det begynner, men best effekt av zovirax får du når du kjenner det begynner å prikke/klø. Da kan du i beste fall stoppe utbruddet, eller i alle fall redusere til færre blemmer og mindre hovent. Våkner de full av blemmer ville jeg fortsatt smurt, men såret vil jo være der. 

Anonymkode: be87d...cc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...