Gå til innhold

Jeg og 2 barn gikk innom en skobutikk. Begge var ganske giret.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Med så store unger sier du bare klart fra at de skal oppføre seg skikkelig. Han på tolv bør kunne kjøpe sko uten hjelp også. 

Anonymkode: b945a...abd

Han klarer ikke en gang å gå på offentlig toalett en gang. Må følges. Han klarer ikke å ta på sokker, klarer ikke å knyte skoene. Så nei, han kan ikke kjøpe sko selv

Anonymkode: 3fc16...3a3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

7 og 12 😲

Jeg trodde du snakket om småunger!

Har du forhørt deg med helsestasjonen? Forsøkt å få henvisning til BUP? PPT? Har kommunen foreldrekurs du kan gå? Det vet jeg de har her, det er gratis og arrangeres årlig. Tror det er 7-8 kvelder.

Anonymkode: 362e2...f15

Ja, det har jeg. Har gått på kurs ❤️

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Han har forbigående tics diagnose 🤷🏻‍♀️

Er du den samme som har så problemer med barna og som bor hos foreldrene dine?

Anonymkode: 51f69...7bd

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Han klarer ikke en gang å gå på offentlig toalett en gang. Må følges. Han klarer ikke å ta på sokker, klarer ikke å knyte skoene. Så nei, han kan ikke kjøpe sko selv

Men da er det vel noen diagnoser som spiller inn?

Anonymkode: 4eaa1...37f

Noen ganger så må søren meg foreldre gidde å oppdra ungene sine, og faktisk bli streng og kreve oppmerksomheten til ungene. Klarer de ikke det så får ungene klare seg uten sko!

Anonymkode: 1126c...5f6

Annonse

Han har forbigående tics diagnose 🤷🏻‍♀️

Hvis han ikke kan knyte sko og gå på toalett selv, så må det være vesentlig mer enn det. Her hadde jeg krevd ytterligere utredning!

Anonymkode: 67b19...a82

Da er bi tilbake til diagnoser. Uten å vite hva som feiler dem er det vanskelig å gi råd.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvis han ikke kan knyte sko og gå på toalett selv, så må det være vesentlig mer enn det. Her hadde jeg krevd ytterligere utredning!

Anonymkode: 67b19...a82

Bup ønsker ikke å utrede. Så da er vi like langt. Fortvilende ja

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Be fastlegen om utredning fra et annet sted eller godta at det er oppdragelsen som har feilet. Det du beskriver er en unge som ligger på et kibå man kan forvente av en treåring, ikke en tolvåring.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Da må det søkes på ny med beinhard argumentering og grundig beskrivelse av funksjonsvansker. Det skal vel også være mulig å ta det privat og selv betale?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Be fastlegen om utredning fra et annet sted eller godta at det er oppdragelsen som har feilet. Det du beskriver er en unge som ligger på et kibå man kan forvente av en treåring, ikke en tolvåring.

Det der er helt tydelig ikke oppdragelse som har feilet

Annonse

Jeg ville gått til fastlegen og bedt om en henvisning for en second opinion. Da får dere forhåpentligvis en ny utredning et annet sted. Skjønner fortvilelsen din. Har også en med tics-diagnose hvor vi vet at det er veldig mye mer.

Anonymkode: 789f3...f2f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

På hvilken måte er det helt tydelig?

Anonymkode: 4eaa1...37f

En 12-åring som ikke klarer å ta på seg sko og sokker selv, og ikke klarer å gå på do selv? Du skjønner at ikke det handler om oppdragelse?

Winterlady skrev (1 time siden):

En 12-åring som ikke klarer å ta på seg sko og sokker selv, og ikke klarer å gå på do selv? Du skjønner at ikke det handler om oppdragelse?

Nei, det er åpenbart ikke bare oppdragelse, men det kan selvsagt også spille inn. Her tenker jeg uansett at barnehabiliteringen er riktig instans for utredning, ikke BUP. 

Anonymkode: 68998...9f1

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tusen takk for konkrete gode råd! Tusen takk. Jeg har også prøvd det med å tegne rundt foten, men det har dessverre ikke fungert med han på 7 år. Han har litt spesielle føtter.

De er 7 og 12 år. Han som løp i sklien er 7 år.

Oj! Jeg tenkte du hadde små barn! 12 og 7 år bør jo kunne klare å gå alene på butikken. Har de spesielle behov?

Anonymkode: 3177c...d8a

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De avviser ofte henvisninger hvis det er spørsmål rundt omsorgen i hjemmet. 

Anonymkode: add08...a0e

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nei. De avviser generelt første gangen. Jeg har 3 barn, alle har diagnoser, ingen har kommet inn på første forsøk. Eldste kom inn på 4. forsøk, minste på 2. forsøk, mellomste kom til inntakssamtale på 1. forsøk, men så avvist, utredning på 2. forsøk. BUP har også meldeplikt, så om de mistenker omsorgssvikt, så tar de inn og anbefaler barnevern eller melder fra sin bekymring. 

Anonymkode: 7bad3...801

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville gått til fastlegen og bedt om en henvisning for en second opinion. Da får dere forhåpentligvis en ny utredning et annet sted. Skjønner fortvilelsen din. Har også en med tics-diagnose hvor vi vet at det er veldig mye mer.

Har barnet ditt tourettes?  Hvordan fungerer barnet ditt?

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi har vært inn og ut av bup siden 2021. Utrolig slitsomt 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg har sendt klage til bup lokalt og i tillegg sendt klage til statsforvalteren på at gutten ikke får utredning og nødvendig helsehjelp.

Så akkurat nå er jeg tappet for energi jeg er så ekstremt sliten !

Anonym bruker skrev (På 3.2.2024 den 11.36):

Det var en sklie der i butikken. Ene gutten løper opp og ned sklien. Han andre begynner å gnikke seg i ansiktet, lager rare uttrykk i fjeset. Vrir seg der han sitter. Dasket til lillebror i foten. Lillebror brøler... må si jeg ble oppgitt. Kom med konkrete råd til hva jeg burde gjøre! 

Du VET jo at ungene dine ikke fungerer i slike settinger. Det har du selv skrevet innlegg etter innlegg om. 

Konkrete råd?? IKKE ta de med i slike settinger. Du BURDE skjønne at det ikke fungerer. Hvis sko må prøves, kan du bestille på nett og få det tilsendt hjem. Send i retur de som ikke passer. Kjøp en modell du vet fungerer. 

Anonymkode: 8cc89...617

Et konkret råd er å ta med kun ett barn om gangen på slike utflukter. 

Jeg har vansker med å tro på at vi får hele bildet i alle disse innleggene dine. Det er lite trolig at verken Bup, barnevern eller kommunen følger sin lovpålagte plikt til å sørge for at barna dine får en god barndom. Alt vi hører er hvor umulig alt er og hvor sliten du er. 

Anonymkode: 51f69...7bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...