Gå til innhold

Er det vanlig at uteområdet i barnehager ikke brøytes eller måkes?

Anbefalte innlegg

For noen uker siden kom det veldig mye snø. Barnehagen holdt da barna inne hele dagen. Det var ok, det var veldig kaldt med over 20 kuldegrader. Dette varte ca to uker og så kom mildværet. Barnehagen var da full av snø, når den smeltet ble hele barnehagen en skøytebane og nå går de ikke ut fordi det er for glatt. Det er 5-10 cm med tjukk is. I går for eksempel var det 5 grader og sol, men de var fortsatt inne. Nå har sønnen min fått helt forskrudd døgnrytme. Sovner ikke før kl 23. Kanskje fordi han ikke er ute i dagslys? Satt litt på spissen, altså😅 Er selvfølgelig ute i helgene og da sovner han til vanlig tid. 

Anonymkode: 97000...09d

Fortsetter under...

Det er vanlig å måke gangveiene, snø er jo så morsomt å leke i. 

Ved værskifte som dette bør de jo både måke og strø. Å holde barn inne fordi vi har vær i Norge hadde jeg ikke godtatt. Den enste gangen vår barnehage holder barna inne er når det er overvann på isen og det faktisk er fare for at små barn kan drukne i pyttene. Jeg hadde tatt en telefon til styrer og hørt tanken bak å ikke la barna leke ute. 

Anonymkode: 6fe86...3ea

Det går jo ikke å brøyte hele uteområdet? Og barn holder seg som regel aldri på stier som er måkt eller strødd.. for hver foreldre som er sur for at vi holder barna inne er det minst to som blir sure hvis vi tar dem ut når det er glatt og de kan skade seg.  Det er umulig å gjøre alle fornøyde.

Som ansatt i barnehage kan jeg love deg at vi aldri holder barna inne mer enn vi må, for det er veldig mye mer krevende enn å slippe dem løs ute😅

litt spesielt å skylde på barnehagen for at barnet ditt ikke sovner før kl 23.

Anonymkode: 7c9bc...139

Mine barn gikk i kommunal barnehage. Tidligere hadde de en vaktmestertjeneste de kunne ringe til som utførte slike tjenester. Så ble det nedbemanning der og de fikk kun lov til å bruke tjenesten på store ting. Det å måke snøen gikk ikke inn under det. Jeg mener de i tillegg ville bli fakturert for det og at det var ganske dyrt. Det førte til at de ansatte selv måtte måke samtidig som de hadde andre oppgaver. Om de da ikke prioriterte å måke mens det var snø hendte det at de holdt barna inne etterpå fordi det var holke (som er mye vanskeligere å gjøre noe med). Måking og slike ting ble da veldig personavhengig. Kom det mye snø samtidig som de fysisk sterkeste var syke, ble mindre gjort enn om de var fullt bemannet. 

Anonymkode: 03b57...06f

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du tenker å kjøre en brøytebil inn i uteområdet, som ødelegger alt som er under snøen?

Anonymkode: 23706...2de

Ja. Det er nok det hun tenker 🙄

Anonymkode: 6fe86...3ea

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er sånn brøyting fungerer

Tror du seriøst at brøytebilene som brøyter veier er det eneste verktøyet som kan og blir brukt for å flytte snø?😳

Barnehagen vår blir brøyet delvis. Det er plass til å tumle rundt, men også nye snø igjen til å lage akebakke, gå på ski og ellers leke med. Den er kommunal.

Hvem tenker du skal måke der? Før hadde vi vaktmester som kom med skyffel og snøfreser og lagde gangveier og ordnet opp. Så ble det nedskjæringer. Nå har vi to snøskuffer og må måke selv. Vi hadde ikke ressurser til å sende voksne alene ut når det lå nesten en meter snø og måke hele uteplassen. Det var ingen foreldre som meldte seg frivillig heller. Så her har det smeltet ned og er nå hålke. Kommunen sparer penger og har kuttet på mange tjenester de mente var lite brukt. Vaktmestertjenester må vi nå bestille og faktureres for og måking av uteplass er ikke en av de tjenestene. Om det var det hadde vi neppe hatt et budsjett som kunne dekke det. På samme måte som matlaging og deler av renhold er måking og strøing en oppgave som er "lagt over til" personalet. 

Anonymkode: d99ee...3e0

Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 minutter siden):

Tror du seriøst at brøytebilene som brøyter veier er det eneste verktøyet som kan og blir brukt for å flytte snø?😳

Barnehagen vår blir brøyet delvis. Det er plass til å tumle rundt, men også nye snø igjen til å lage akebakke, gå på ski og ellers leke med. Den er kommunal.

Vet du seriøst ikke at brøyting og måking ikke er det samme? 😱

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vet du seriøst ikke at brøyting og måking ikke er det samme? 😱

Nå står det vel til og med i overskriften at det er brøyting eller måking som etterlyses? 

Bsrnehagen måket aldri og ibsnlsneltingen var uteomrpdet for glatt til å brukes. MEN, de var da ikke ikne av den grunn. De dagene gikk de tur. Enten til biblioteket eller til museet eller andre steder. En gang gikk de til politistasjonen, fikk hver sin refleks og gikk tilbake. Hvor døllt det enn er, ungene var kjempefornøyd. De hadde til og med sett en politimann. 

Dagslys er nødvendig.

Anonymkode: 5473c...676

Annonse

Be bhg be alle foreldre sende med store nok ullsokker til å tre utenpå skoene. Da kan barna være ute på isen. Også må de selvfølgelig strø og koste bort overvann selv, det må de aller fleste bhg. Noen har private avtaler, men det er stort sett private barnehager. 

Anonymkode: 57f24...1a0

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Mine barn gikk i kommunal barnehage. Tidligere hadde de en vaktmestertjeneste de kunne ringe til som utførte slike tjenester. Så ble det nedbemanning der og de fikk kun lov til å bruke tjenesten på store ting. Det å måke snøen gikk ikke inn under det. Jeg mener de i tillegg ville bli fakturert for det og at det var ganske dyrt. Det førte til at de ansatte selv måtte måke samtidig som de hadde andre oppgaver. Om de da ikke prioriterte å måke mens det var snø hendte det at de holdt barna inne etterpå fordi det var holke (som er mye vanskeligere å gjøre noe med). Måking og slike ting ble da veldig personavhengig. Kom det mye snø samtidig som de fysisk sterkeste var syke, ble mindre gjort enn om de var fullt bemannet. 

Anonymkode: 03b57...06f

Det gjorde de i vår kommune også for noen år siden. Vaktmestere var ikke i fast stilling ved en skole/barnehage. Først splittet de stillingen ved flere skoler, så ble tjenesten lagt under ett eget selskap og vaktmester sendt rundt etter såkalt behov. Det er skikkelig uheldig, mange steder er det litt spesielle anlegg for Brann, kanskje basseng som krever vannprøver. Med stadig nye folk inn går det mye tid bare for å finne ut hvor og hvordan. Ikke minst mister de eierskap til arbeidsplassen. Min pappa er nok blant de siste vaktmestere fra den tiden. Den gang da urokråka i klassen fikk være med for å hente materialer eller vaktmesteren svingte innom på vei fra butikken i helgen fordi han så ett vindu som ikke var lukket, eller stakk innom katta tidlig for å strø når det er mye is. 

Det er ikke alle endringer som er til det positive. 

Anonymkode: 9881b...2bb

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det gjorde de i vår kommune også for noen år siden. Vaktmestere var ikke i fast stilling ved en skole/barnehage. Først splittet de stillingen ved flere skoler, så ble tjenesten lagt under ett eget selskap og vaktmester sendt rundt etter såkalt behov. Det er skikkelig uheldig, mange steder er det litt spesielle anlegg for Brann, kanskje basseng som krever vannprøver. Med stadig nye folk inn går det mye tid bare for å finne ut hvor og hvordan. Ikke minst mister de eierskap til arbeidsplassen. Min pappa er nok blant de siste vaktmestere fra den tiden. Den gang da urokråka i klassen fikk være med for å hente materialer eller vaktmesteren svingte innom på vei fra butikken i helgen fordi han så ett vindu som ikke var lukket, eller stakk innom katta tidlig for å strø når det er mye is. 

Det er ikke alle endringer som er til det positive. 

Katta tidlig 🤭 Det var ikke ett uttrykk, men en skrivefeil 🙈

Da er det vel enda værre i den barnehagen jeg gikk i: ungene måka. Ja, du hørte riktig ungene måka. 
Vaktmesteren måkte frem til inngangsdører og nødutganger, resten koste barnehagen seg med. De måka frem bålplassen så de kunne grille, lage kakao på bålet osv. Ungene syns dette var kjempe gøy, for det var stas å lage benker av snø. Ingen tvang for noen, men barnehagen brukte snøen for å få ut energi hos ungene og ikke minst lære de ting. Jeg hadde barn som laget hoppbakke hjemme, det hadde de lært i barnehagen så ingen vits å hjelpe de. Mannen dro frem miniskia og kunne konstantere at ette kunne de. 

Nå skal det vel sies det var en stor andel menn som jobbet i barnehagen som syns det var kjempe gøy å være ute, så at de fikk med seg ungene på slike ting er ikke så overraskende. Men mamma som jobba i en barnehage med bare damer gjorde også slikt med ungene, men der var hun nesten alene om å synes snø var hyggelig for de andre klaget overr at ingen måkte, at det var for liten plass, for mye snø, ditten og datten. 

Anonymkode: fe2e5...4ab

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da er det vel enda værre i den barnehagen jeg gikk i: ungene måka. Ja, du hørte riktig ungene måka. 
Vaktmesteren måkte frem til inngangsdører og nødutganger, resten koste barnehagen seg med. De måka frem bålplassen så de kunne grille, lage kakao på bålet osv. Ungene syns dette var kjempe gøy, for det var stas å lage benker av snø. Ingen tvang for noen, men barnehagen brukte snøen for å få ut energi hos ungene og ikke minst lære de ting. Jeg hadde barn som laget hoppbakke hjemme, det hadde de lært i barnehagen så ingen vits å hjelpe de. Mannen dro frem miniskia og kunne konstantere at ette kunne de. 

Nå skal det vel sies det var en stor andel menn som jobbet i barnehagen som syns det var kjempe gøy å være ute, så at de fikk med seg ungene på slike ting er ikke så overraskende. Men mamma som jobba i en barnehage med bare damer gjorde også slikt med ungene, men der var hun nesten alene om å synes snø var hyggelig for de andre klaget overr at ingen måkte, at det var for liten plass, for mye snø, ditten og datten. 

Anonymkode: fe2e5...4ab

Ja, det er akkurat sånn jeg mener de burde gjøre det. Ta med de eldste barna og lage sittebenker, snølykter og alt som hører med og kanskje samtidig måke frem et område som de minste kan være på. Alle trenger dagslys. Til dere som reagerer på ordet brøyting. I vår barnehage hadde det gått fint å brøyte med en liten traktor. Nå gruer jeg meg til levering og henting fordi det er så utrolig glatt og vi snubler i store ishull. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det er akkurat sånn jeg mener de burde gjøre det. Ta med de eldste barna og lage sittebenker, snølykter og alt som hører med og kanskje samtidig måke frem et område som de minste kan være på. Alle trenger dagslys. Til dere som reagerer på ordet brøyting. I vår barnehage hadde det gått fint å brøyte med en liten traktor. Nå gruer jeg meg til levering og henting fordi det er så utrolig glatt og vi snubler i store ishull. 

Uansett om de ikke har brøya eller måkt, så er det jo ufattelig sløvt å ikke strø, det er jo livsfarlig, folk skal jo uansett inn og ut av barnehagen. Jeg hadde klagd til styrer, er de virkelig villig til å risikere at folk detter og skader seg utenfor.

Anonymkode: 734f9...e2a

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Uansett om de ikke har brøya eller måkt, så er det jo ufattelig sløvt å ikke strø, det er jo livsfarlig, folk skal jo uansett inn og ut av barnehagen. Jeg hadde klagd til styrer, er de virkelig villig til å risikere at folk detter og skader seg utenfor.

Anonymkode: 734f9...e2a

Ja, jeg har sendt mail. Ikke lett å holde seg på beina, spesielt ikke når man bærer et barn. 

Alt dette over er jo ting vi pleier å gjøre i barnehagen, og lage hyggelige plasser og rom for lek i snøen. Det som har vært spesielt og som har skapt mer innetid denne vinteren er uke etter uke med alt fra tjue minus og lavere temperatur, rett over til mildvær som gjør at alt fryser til is, for så å bli sprengkulde igjen. Vi har ansvar for barna, og nå er selv snøen så hard sat det ikke er trygt å leke der, så nå er det vanskelig de siste ukene før glatta forsvinner. Klart vi strør, men noen begrensinger blir det på hva barna syns er morsomt å leke ute.  Også kjedelig å sende unger som sklir på isen og slår panna i strøgrus, ikke så pene kutt av det. Og ja det har hendt.
Og tur er umulig, kommunen strør ikke fortau her. 
Vi fryser islykter, tar snø inn, hakker og graver i snø og is. Om du mener frisk lift er så viktig så får du skli rundt på glatta med barnet selv. Hadde en mamma i fjor som sklei hjemme med barnet sitt på hofta og falt oppå det. Men klart jeg skal gå ut med ettåringene som ikke kan gå enda fordi det gleder mamma. Sikker på om det er det beste for barnet slik det er nå tror jeg ikke. 
Og jeg skal ta i mot barn, lage frokost til alle OG ha strødd barnehagen før du kommer.

Så et spørsmål: pleier du å strø arbeidsplassen din før du begynner på jobb? Måker du før du starter arbeidsdagen? Hvorfor skal vi pedagoger gjøre det? Om dere foreldre syns det er så fælt med isen i barnehagen, ta med en spade i strøkassa og gjør noe for barnehagen som gjør at vi kanskje har bedre tid til barna. 

Anonymkode: d2c86...3fa

Artig at foreldrene har så mye meninger om hva de bør gjøre i bhg. 

For det første har vi 15 forskjellige meninger. Et barn skal ut, et bar må være inne fordi det er glatt, et barn hoster en del, så bør helst være inne, et barn kan gå ut om det bare leker der det er måkt, et barn har glemt regntøy, men hun kan vel leke uten å bli våt?  

Vi er fem voksne som skal ta hensyn til alle disse forventingene. 

En annen ting er at det er absolutt ikke moro for små barn å leke ute på isen. De faller, klarer ikke å reise seg opp selv, vottene blir våte og kalde. Igjen er vi fem voksne som løper rundt og reiser opp barn, trøster og løper til neste som har falt.

Så ja vi har vært mye inne denne uken. Men jeg har jo forklart til foreldrene hvorfor vi tar det valget.  

Barna har en bedre hverdag når de får lekt og brukt kroppen inne. 

At barnet ditt sovner sent har ikke noe med at de er inne. 

Anonymkode: 659f0...a21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...