Gå til innhold

Min sjef forstår ikke hvor viktig jeg er for jobben

Anbefalte innlegg

Dette føles merkelig. Jeg sitter på viktig kompetanse og hvis jeg blir borte noen dager så vil det bli krise.

Jeg fikser og håndterer mye og uten dette vil ikke ting gå rundt.  Og det ser ikke sjefen.  

Bør jeg levere oppsigelse og se om han innser og prøver å beholde meg?  

Det er en som leverte oppsigelse og ting er ikke avhengig av henne i like stor grad, men så sa sjefen at vi skal beholde henne og hun fikk mottilbud.

Men jeg blir ikke satt pris på selv jeg er veldig viktig for at ting skal gå rundt. Jeg blir sett som en vanlig medarbeider.

Anonymkode: e70fc...d77

Fortsetter under...

Sorry men INGEN er uerstattelig i en jobb. Jo da, ting vil kanskje bli kaotisk en stund men du er ikke uerstattelig. 
Hvis du ikke trives og sjefen ikke behandler deg bra så sier du selvsagt opp. Fortrinnsvis finn deg en ny jobb først. 
Å si opp og håpe/tro sjefen skal få panikk og trygle deg om å bli er en tåpelig plan. Siden han behandler deg som en «vanlig medarbeider» (hva nå det i himmelens navn betyr) så vil han trolig ikke ta affære om du sier opp. 
Jeg skjønner ikke hva slags jobb bakgrunn du har som gjør at oppgavene kun kan utføres av deg egentlig. 

Anonymkode: 8eb00...b19

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir sett som en vanlig medarbeider.

Hva er en vanlig medarbeider, og hva ved din stilling er det som tilsier at du ikke er en vanlig medarbeider? Er du ikke ansatt?

Anonymkode: de8f7...b4e

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dette føles merkelig. Jeg sitter på viktig kompetanse og hvis jeg blir borte noen dager så vil det bli krise.

Jeg fikser og håndterer mye og uten dette vil ikke ting gå rundt.  Og det ser ikke sjefen.  

Det er en som leverte oppsigelse og ting er ikke avhengig av henne i like stor grad, men så sa sjefen at vi skal beholde henne og hun fikk mottilbud.

Men jeg blir ikke satt pris på selv jeg er veldig viktig for at ting skal gå rundt. Jeg blir sett som en vanlig medarbeider.

De aller fleste føler at de er uerstattelige og har unik kompetanse, mens de færreste er det i virkeligheten.

Hvis sjefen ikke ser det du mener at du kan, og tilfører, som er unikt, så er det ikke sikkert han vil savne deg før du har sluttet. 

Mye bedre å be om en lønnssamtale og legge det frem der.

Endret av Winterlady

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sa da er du rett og slett langt ifra så viktig som du selv tror. Håper du blir sagt opp så du får litt bakkekontakt igjen.

Anonymkode: 9ff51...135

Det kan naturligvis tenkes at hun er det. Et sted jeg jobbet hadde visst en kvinne sluttet noen år før, og først da hun var borte hadde de funnet ut at hun hadde gjort like mye arbeid som to ansatte.

Anonymkode: 798e3...975

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kan naturligvis tenkes at hun er det. Et sted jeg jobbet hadde visst en kvinne sluttet noen år før, og først da hun var borte hadde de funnet ut at hun hadde gjort like mye arbeid som to ansatte.

Anonymkode: 798e3...975

Ikke meningen å trykke på anonymknappen

Endret av Winterlady
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Sa da er du rett og slett langt ifra så viktig som du selv tror. Håper du blir sagt opp så du får litt bakkekontakt igjen.

Hvorfor i all verden håper du det??

Hi, ta heller en samtale med lederen din enn å leke et skittent spill hvor utfallet kan bli noe helt annet enn du håper. 

Anonymkode: 38902...1fd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sorry men INGEN er uerstattelig i en jobb. Jo da, ting vil kanskje bli kaotisk en stund men du er ikke uerstattelig. 
Hvis du ikke trives og sjefen ikke behandler deg bra så sier du selvsagt opp. Fortrinnsvis finn deg en ny jobb først. 
Å si opp og håpe/tro sjefen skal få panikk og trygle deg om å bli er en tåpelig plan. Siden han behandler deg som en «vanlig medarbeider» (hva nå det i himmelens navn betyr) så vil han trolig ikke ta affære om du sier opp. 
Jeg skjønner ikke hva slags jobb bakgrunn du har som gjør at oppgavene kun kan utføres av deg egentlig. 

Anonymkode: 8eb00...b19

En kan faktisk være uerstattelig for selskapet, avhengig av hvor lett det er å erstatte stillingen. Kundeflukt på 20 % og konkursbegjæring, vil jeg si er ganske dramatisk konsekvens av at noen slutter. Verden går videre, men ikke selskapet. 

Om det gjelder HI vet jeg ikke, men blir du ikke verdsatt etter innsats, søk andre jobber der du blir det. 

Anonymkode: 421d6...f27

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hyggelig.

HI; vi vet ikke om din opplevelse er reell men den er relaterbar for meg. Jeg har opplevd flere ganger at ledere har behov for å signalisere at jeg ikke må tro at jeg er noe mer enn en vanlig ansatt. Jeg har ikke spesielt høy selvtillit og et skjørt selvbilde, så selv om det har skurret har jeg tenkt at det nok er slik de ser meg.

Etter mange år i bransjen har jeg også fått mange bekreftelser på at jeg er mer kompetent og bringer langt mer til bordet på mitt kompetansefelt enn mine kolleger og ledere. Det er der problemet ser ut til å ligge, jeg tror mine nåværende ledere ville latt meg gå (og jublet i det stille), da opplevd trygghet i egen stilling ser ut til å være viktigere. Jeg gjør nok det om muligheten byr seg lokalt, men det er lite sannsynlig. Med merittlisten jeg kan skilte med hadde det vært null problem i mer sentrale strøk. 

Anonymkode: a4eff...f42

Jeg får ikke helt tak på hva du er misfornøyd med. Hvordan ønsker du å bli verdsatt? Det virker som du ønsker å bli verdsatt mer enn de andre ettersom du mener at det å bli sett på som "en vanlig medarbeider" er feil. 
Mener du at du skal ha høyere lønn og/eller høyere tittel? Ønsker du anerkjennelse i plenum? Er det slik hos dere at noen trekkes frem og/eller får fordeler og at du føler deg forbigått? 

Jeg jobber i en veldig kunnskapstung organisasjon. Her er vi mange eksperterter på forskjellige områder.  Noen av de som jobber der er mer sentrale enn andre. De kan mye om mye og er gjerne de man velger å gå til om man sitter i en veldig kompleks problemstilling. Hadde vi mistet en av disse hadde det vært et større tap for organisasjonen. Likevel er vi alle "en vanlig medarbeider".  Jeg setter stor pris på at vi har flat struktur. At jeg kan snakke med alle ansatte på lik måte. Vi har et miljø som er veldig åpent og ærlig og alle kan snakke med alle om alt og slik får man raskt ordnet opp i utfordringer på arbeidsplassen. Vi behandles likt med tanke på goder. Kommer det inn en ny ansatt med mye kunnskap er det ingen hierarki dette forrykker og det utløser ingen maktkamp. Den nye ansatte blir tatt i mot på samme måte som en ny ansatt med mindre erfaring. Klart noen får anerkjennelse om de har fått et vanskelig prosjekt i havn. Da blir det en fin tale for teamet og eventuelt den som har utmerket seg og så blir det kake på alle :)

Er det høyere lønn eller annen tittel du ønsker deg hadde jeg nok heller gått i lønnssamtaler enn å si opp og håpe på at man skal bli bedt om å bli. Blir du forbigått internt kan du også ta dette opp. Spesielt om det er slik at andre får f.eks. dra på kurs, mens du får nei. Da er det greit å ha forberedt seg på forhånd å ha en viss oversikt over hvor mye kursing dere har hatt og vise til at det var lenge siden du fikk dra. 

Om følelsen av at du ikke verdsettes forstyrrer arbeidshverdagen din og forringer ditt arbeidsforhold, kan det være greit å se etter noe nytt. Da kan det være du kan finne deg en stilling som innehar det du mangler nå.  Det er også lurt å ha vært realistisk med henhold til egen kompetanse og rolle i bedriften(e) for ellers kan du ende opp med  å skifte jobb i søken på en annerkjennelse det kanskje ikke er mulig å få. 

Anonymkode: ea3e0...470

Annonse

Enig med de over, hva skal du oppnå? Vil du ha mer lønn lå du da ta det opp. Vil du ha ny tittel må også det tas opp. Si opp er passivaggressivt og teit. Og du er kanskje viktig, men kirkegården er full av uunnværlige mennesker. 

Anonymkode: 7374c...a6d

Er det lederstilling du ønsker deg? Da går du i dialog med sjefen din. Og hvis du ikke får gehør hos vedkommende, søker du andre jobber. Du sitter på viktig kompetanse, da vil du også være attraktiv hos andre arbeidsgivere.

Anonymkode: d4847...ecb

Jeg er også litt usikker på hva du ønsker av anerkjennelse. Er du misunnelig på henne som sa opp, men ble hentet tilbake? Fikk hun bedre betingelser, og så føler du at du egentlig er mye mer viktig enn henne, og derfor ønsker du at det var deg? Hva hvis du sier opp og ikke blir hentet tilbake? De bare lar deg gå? Hva skal du gjøre da? Hvorfor er det viktig for deg å være viktig og anerkjennes for det?

Ingen er uerstattelig. Alle kan erstattes av andre. Du er ikke annerledes. 

Anonymkode: 77f1d...6c0

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Alle tror de er uerstattelige. Si opp, og bedriften går fint videre. Lykke til.

Anonymkode: 8038e...8cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...