Gå til innhold

Sutring fra barnehageansatt

Anbefalte innlegg

Hvilke barnehager er det dere jobber i? Har sendt unger hjem i alle år, også del som krangler. Det er allmenntilstanden til barnet som er avgjørende, ikke om det har feber! Har alltid fått full støtte av mine styrere, de har full tillit til meg som pedagog. Mitt fokus er barnets beste, og etter en natt uten søvn, nedsatt allmentilstand osv har de det best hjemme. Har stor medfølelse med foreldre som nok en gang må ringe arbeidsgiver, men barnet kommer først!

Mine barnehager har vært kommunale barnehager. Vi er selvsagt opptatt av godt foreldresamarbeid og gode resultat på foreldreundersøkelsen, men pleaser ikke foreldrene for enhver pris! Vi er opptatt av kvalitet for barna og ikke konkurranse og markedsføring på tvers av barns beste, som dessverre en av de lokale kjedene her er mest opptatt av. Vi ser ikke på foreldre som kunder, men som brukere.

Anonymkode: dc659...cf5

Fortsetter under...

Jeg har kun hatt praksis i barnehage, men har hatt barn i barnehage i mange mange år, og har nå venner med små barn (jeg begynte tidlig). Det er utelukkende de som ikke jobber fullt som bruker barnehagen mest når barna er syke. «Ja men jeg er også syk». 
Ja, man blir syk. Ungene blir syke. Hold de hjemme!!! Fra oppstart i august til februar hadde vi brukt 62 sykt barn dager! Ikke én hel uke i barnehage før mars. Vi var fortvila, ungen var fortvila og de ansatte var fortvila. Verdens lengste «innkjøring». Men det ble alltid levert syke barn. Alltid!! 

Anonymkode: 592c1...f47

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da mine barn gikk i barnehagen hadde vi også slike foreldre. Spesielt ett foreldrepar var ganske ekstreme. Litt usikker på om mor spilte dum eller om hun rett var litt redusert. Blant annet gikk hun ofte inn på avdelingene og rundt der inne med skitne utesko der småbarn skulle krype og leke (f.eks. med slaps og grus under om vinteren). Hun fikk gang på gang beskjed og ble like forundret hver gang "å er det ikke lov??? Skal vi ta av skolene????" og lovet å ikke gå inn med sko igjen. Så kom neste dag.... Hun kunne parkere utenfor porten, i bilveien, og blokkere hele veien mens hun leverte.

Var barna syke ble de levert i barnehagen fulle av Paracet med beskjed om å IKKE si at de nettopp hadde kastet opp hjemme. Ringte barnehagen etter dem når barna var syk så kom de etter mange timer. De måtte bare xxx først (f.eks. gjøre unna møtene på jobb og handle). Jeg vet bare om én gang de sendte det ene barnet hjem. Da hadde de ring etter foreldrene dagen før, og ventet mange timer på at det ene barnet som var sykt skulle bli hentet. Barnet hadde kastet opp flere ganger og hadde høy feber. Så kom moren dagen etter og ville levere begge barna, den ene tydelig syk og full i feber til tross for Paracet. Da ble barnet og mor ble sendt hjem (men ikke uten protester fra mor). For hun hadde jo ikke tid til å være hjemme. 

Når foreldre oppførte seg slik som ble jo andre barn oftere syke.  Jeg som forelder hadde helst sett at barnehagen ble strengere når reglene tydelig ikke ble overholdt. Både av hensyn til barnet som var sykt, men også av hensyn til de andre barna og de ansatte. 

Anonymkode: 87614...53b

Da håper jeg barnevernet ble koblet inn 🙏🙏

Jeg er ufør og i dårlig form selv, men holder barnet hjemme når det er sykt. Ja, det kan være slitsomt, men man har da respekt for barnet, barnehagepersonalet, de andre barna og familiene deres. 

Har skjønt at det er mange der ute som bare tenker på seg selv. 😔

Husker noen dager før sommerferien en mor dro med seg gutten sin inn i garderoben der vi var mange. Flekka av ungen genserne og spurte om hva alle disse røde prikkene over hele kroppen var? 🤔 Ungen var full av vannkopper! ALLE skjønner at det er vannkopper. Jeg var høygravid, barnet vårt på 4 hadde ikke hatt vannkopper enda. Bryter ut ca 14 dager etter, akkurat da vi skulle på vår siste ferie som bare oss 3.  Stress å lure på om man blir smitta. Ble ikke det heldighvis.Jeg hoppet unna, de sto helt oppi oss. De som jobbet der bare eh... Jeg skal hente sjefen. Gå hjem!

Og de med barn som spyr og er drit kvalme og helt grønn i fjeset.. Hold barnet hjemme. Arg. Jeg sto ved siden av ei mor til en i klassen, ungen var helt grønn i fleisen! De snakket på morsmålet sitt, ungen sto å skalv. Mora dro. Dagen etter var hun hjemme fra skolen, noen dager etterpå spør ingen mkn og flere andre. Come on!

Anonymkode: ca9a9...483

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Vi prøver, men blir ofte møtt med, vi var hos legen i går, legen sier at barnet kan gå i barnehagen selv om de hoster. Vi prøver, men vi blir møtt med så mye protester at vi gir opp. Har mange ganger diskutert med foreldre om barnet kan være i barnehagen eller ikke. Blir ofte til at vi sier at vi kan prøve, så ser vi hvordan det går. Samme med barn som har diaré, får alltid beskjed om at barnet har spist noe, får tenner eller noe sånt, så vi må diskutere for å få de til å komme å hente. Gjelder ikke alle selfølgelig, men mange. Foreldrene skal på jobb, trening, ut å handle, lage middag, eller annet husarbeid, eller ha egentid. 

Anonymkode: 2646b...dae

Barn skal ikke avvises i barnehagen selv om de hoster,  snørrer eller kastet opp en gang dagen før. De skal tas imot om de holdt de voksne våkne om natta også. Hvis almentilstanden er ok og de ikke er spesielt smittsome må ungene få komme i barnehagen uten at de ansatte skal legge seg borti hva foreldrene skal bruke dagen på.

Det gjelder foresten i feriene også. Så lenge ungene får de feriedager de skal ha etter vedtektene har dere ingenting med hva foreldrene bruker tiden på. Gjør jobben deres og slutt å klage til kundene deres. 

Og en ting til. Om en unge skader seg i barnehagen og må på legevakta så er  det deres oppgave å ordne. Dere skal ikke vente på foreldre som kanskje er langt unna.

Anonymkode: 43a28...0b5

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Barn skal ikke avvises i barnehagen selv om de hoster,  snørrer eller kastet opp en gang dagen før. De skal tas imot om de holdt de voksne våkne om natta også. Hvis almentilstanden er ok og de ikke er spesielt smittsome må ungene få komme i barnehagen uten at de ansatte skal legge seg borti hva foreldrene skal bruke dagen på.

Det gjelder foresten i feriene også. Så lenge ungene får de feriedager de skal ha etter vedtektene har dere ingenting med hva foreldrene bruker tiden på. Gjør jobben deres og slutt å klage til kundene deres. 

Og en ting til. Om en unge skader seg i barnehagen og må på legevakta så er  det deres oppgave å ordne. Dere skal ikke vente på foreldre som kanskje er langt unna.

Klart de sksl det Om de kastet opp en gang dagen før 

Anonymkode: a63a1...430

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Dette er helt riktig opplevelse fra barnehage. Jobber selv med småbarn, og de blir levert samma hvor mye de snørrer og hoster, for de har jo ikke feber. Har ikke sovet i natt , vil ikke spise og så videre er gjengangere. Og så skjønner de ikke at selv om vi som voksne opparbeider oss et godt immunforsvar blir vi smittet til slutt når vi bader i disse virusene, og barna trenger enda mer nærkontakt enn vanlig. Mens foreldrene selv tar en rolig dag hjemme for å hente seg inn. 
Dette har blitt mye verre de siste årene i vår barnehage, og det spesielt de yngste barna som blir levert til barnehagen selv om de er syke. Får så vondt av dem. 

Anonymkode: 2de14...348

Heldigvis får vi levere barn som har holdt oss våkne om natten, ellers hadde vi ikke trengt barnehageplass de første årene. Min yngste er bare to, men sover ikke rundt, storebror var rundt tre da det begynte å hjelpe. Hvor skal barna være mens jeg er på jobb hvis ikke i barnehagen? Man har ikke krav på fri bare fordi barna oppfører seg som barn?

Men hvis forelderen sier «bare å ringe, jeg er hjemme», så ringer dere vel i stedet for å beholde et sykt barn i barnehagen? Det gjør man jo uansett når barn er syke. Om de er på jobb eller hjemme? Jeg fikk i hvertfall stadig telefoner om å hente sønnen min. Spesielt på fredager når tidligvakten hadde gått. Mellom 14.30 og 15.00 fikk jeg telefon hver fredag i en periode på 4 uker. «Sønnen din har 38 i temperatur. Allmenntilstanden er fin altså, men vi kan ikke ha barn med forhøyet temp i barnehagen». De visste at jeg var hjemme, så da var det bare å ringe. De visste også at grunnen til at jeg var hjemme var at jeg nettopp hadde vært innlagt litt over en uke og var sykmeldt fordi jeg stadig kollapset uten at noen visste hvorfor. Men jeg var hjemme, så da burde jeg gi sønnen min korte dager.  

Anonymkode: 5795b...087

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Går utifra at dette er et dårlig forsøk på å trolle, om ikke burde du nok ikke fått barn. Barna er foreldrene sitt ansvar, og smittsomme og unger med dårlig allmentilstand har ingenting i barnehagen å gjøre. Og har ungen latet opp dagen før er de smittsom. Har de vært våken å hoster seg gjennom hele natten har de ikke allmentilstand til å være i barnehagen.

Heldigvis plikter barnehagen å melde til barnevernet der foreldrene ikke evner å gi adekvat omsorg til ungene sine! Foreldrene er ikke kunder. De betaler en liten egenandel for er velferdsgode og er brukere.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Klart de sksl det Om de kastet opp en gang dagen før 

Anonymkode: a63a1...430

Det kommer jo litt an på årsaken til oppkast, da, men der regner jeg jo med at foreldre og ansatte har grei dialog. Jeg har en med cøliaki som kaster opp om han får i seg gluten, men han er jo ikke syk da og kommer seg som regel i løpet av noen timer. Nå skjer det heldigvis ikke ofte, men noen uhell i barnehagen har det blitt. Ved sykdom skal man selvsagt holde barnet hjemme en ekstra dag. 

Anonymkode: bb279...8b9

ulenissen skrev (16 minutter siden):

Går utifra at dette er et dårlig forsøk på å trolle, om ikke burde du nok ikke fått barn. Barna er foreldrene sitt ansvar, og smittsomme og unger med dårlig allmentilstand har ingenting i barnehagen å gjøre. Og har ungen latet opp dagen før er de smittsom. Har de vært våken å hoster seg gjennom hele natten har de ikke allmentilstand til å være i barnehagen.

Heldigvis plikter barnehagen å melde til barnevernet der foreldrene ikke evner å gi adekvat omsorg til ungene sine! Foreldrene er ikke kunder. De betaler en liten egenandel for er velferdsgode og er brukere.

Du leste st jeg forutsatte at allmenntilstanden var bra og at de ikke var spesielt smittsomme?

Foreldrene er kunder, selv om plassene er subsidiert. Barnehageansatte er ikke ansatt for å vurdere hvem som er verdige til å ha barna i barnehagen. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du leste st jeg forutsatte at allmenntilstanden var bra og at de ikke var spesielt smittsomme?

Foreldrene er kunder, selv om plassene er subsidiert. Barnehageansatte er ikke ansatt for å vurdere hvem som er verdige til å ha barna i barnehagen. 

Nei, de er ikke kunder. Og barnnhagetilsatte er tilsatt for å oppfylle kravene i barnehageloven og rammeplanen. Ikke stå på pinne for foreldre som ikke evner å ivareta egne barn behov.

og du leste at jeg poengterte at en unge er smittsom dagen etter de kastet opp, og at en natt uten søvn ikke gir en tilfredsstillende allmentilstand til en aktiv dag i barnehagen?

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det kommer jo litt an på årsaken til oppkast, da, men der regner jeg jo med at foreldre og ansatte har grei dialog. Jeg har en med cøliaki som kaster opp om han får i seg gluten, men han er jo ikke syk da og kommer seg som regel i løpet av noen timer. Nå skjer det heldigvis ikke ofte, men noen uhell i barnehagen har det blitt. Ved sykdom skal man selvsagt holde barnet hjemme en ekstra dag. 

Anonymkode: bb279...8b9

Det er selvsagt helt ok. Men de fleste foreldre aner ikke om det er smittsomt eller ikke og har tusen dårlige unskyldninger for hvorfor unger har kaster opp. «Spiste for mye snop», « jusen var for sur», « kaster bare opp en gang» osv

ulenissen skrev (3 minutter siden):

Nei, de er ikke kunder. Og barnnhagetilsatte er tilsatt for å oppfylle kravene i barnehageloven og rammeplanen. Ikke stå på pinne for foreldre som ikke evner å ivareta egne barn behov.

og du leste at jeg poengterte at en unge er smittsom dagen etter de kastet opp, og at en natt uten søvn ikke gir en tilfredsstillende allmentilstand til en aktiv dag i barnehagen?

En uke som kaster opp på grunn av allergi eller som forspiser seg på sjokolade er ikke smittsom. Unger sovner ofte raskere igjen enn foreldrene som stadig må opp med en unge som våkner.

Det står ikke noe i barnehageloven om at de ansatte skal vurdere foreldrenes behov for barnehageplass.

ulenissen skrev (5 minutter siden):

Det er selvsagt helt ok. Men de fleste foreldre aner ikke om det er smittsomt eller ikke og har tusen dårlige unskyldninger for hvorfor unger har kaster opp. «Spiste for mye snop», « jusen var for sur», « kaster bare opp en gang» osv

Og hva får deg til å tro at de ansatte som ikke en gang var tilstede kan vurdere det bedre? La dem ringe barnevernet og se hvor alvorlig de tar anklagene.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Omgangssyke er smittsomt.

Anonymkode: acaa4...a69

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Og hva får deg til å tro at de ansatte som ikke en gang var tilstede kan vurdere det bedre? La dem ringe barnevernet og se hvor alvorlig de tar anklagene.

De vurderer risikoen opp mot de andre barnas helse. Og om barnehagen melder om foreldre som leverer syke barn i barnehagen gjentatte ganger, der foreldrene ei heller ikke prioriterer å hente syke barn eller få dem til legevakten tar barnevernet det på alvor 😉 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Men all oppkast er ikke omgangssyke.

Men du kan ikke vite sikkert om det er omgangssyken eller noe helt annet heller med mindre barnet har en kjent sykdom der oppkast er en del av bildet. Og man risikerer ikke å smitte andre når man ikke vet helt sikkert.

Barna først tenker eg! Unger i tilstand som blir nevnt over her har ingenting i barnehagen å gjere. Kunne virkelig aldri ramle meg inn å sette meg sjølv framfor ein sjuk unge, sjølv om eg ikkje hadde sove, eller hadde aldri så mykje å gjere på jobb.

Anonymkode: 47343...aff

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En uke som kaster opp på grunn av allergi eller som forspiser seg på sjokolade er ikke smittsom. Unger sovner ofte raskere igjen enn foreldrene som stadig må opp med en unge som våkner.

Det står ikke noe i barnehageloven om at de ansatte skal vurdere foreldrenes behov for barnehageplass.

Alle handlinger og avgjørelser som berører barnet, skal ha barnets beste som grunnleggende hensyn, jf. Grunnloven § 104 og barnekonvensjonen art. 3 nr. 1. Dette er et overordnet prinsipp som gjelder for all barnehagevirksomhet. (Rammeplan for barnehagen) - 

barnehagen skal ha barnets beste i fokus, og ikke foreldrene sitt ønske om barnepass. Så om barnehagen vurdere at en tydelig utilpass unge som ikke har sovet ikke har det bra i barnehagen og ikke har god nok allmentilstand til lek og sosial interaksjon med andre unger, så er det opp til barnehagen. Ikke til en kravstor sur Karen som prioriterer jobb og eller seg selv fremfor barnas behov. Det burde hun ha tenkt på før hun fikk barn. Og hun (han) står fritt til å skaffe seg nany hjemme i stedenfor.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 timer siden):

Heldigvis får vi levere barn som har holdt oss våkne om natten, ellers hadde vi ikke trengt barnehageplass de første årene. Min yngste er bare to, men sover ikke rundt, storebror var rundt tre da det begynte å hjelpe. Hvor skal barna være mens jeg er på jobb hvis ikke i barnehagen? Man har ikke krav på fri bare fordi barna oppfører seg som barn?

Snakk om barn som kun har sovet et par timer. Vi har ikke en voksen pr barn til å gi barnet den omsorgen det har krav på. Har dere så store problemer med søvn må dere gå til lege med barnet, vurdere metodene dere bruker for søvn, eller søke pleiepenger om barnet har en medisinsk grunn. Ikke snakk om et lite barn som småvåkner et par ganger eller må ammes i løpet av natta dette altså.

Anonymkode: 2de14...348

ulenissen skrev (2 timer siden):

Men du kan ikke vite sikkert om det er omgangssyken eller noe helt annet heller med mindre barnet har en kjent sykdom der oppkast er en del av bildet. Og man risikerer ikke å smitte andre når man ikke vet helt sikkert.

Hvis ungen spiser en masse, kaster opp, og er like frisk etterpå er det naturlig å regne med at det er spisingen som er grunnen. Om ungen hyler av sinne til den spyr er det naturlig å anta at det er hylingen som er utslagsgivende osv. 

Hvis det er smittefaren dom skal elimineres bør i hvertfal ikke ungene få dra i barnehagen om mor, far eller søsken er syke. Vi må rett og slett godta at det er en viss smittefare i en barnehage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...