Gå til innhold

Sutring fra barnehageansatt

Anbefalte innlegg

Jada vi barnehageansatte bare sutrer og klager hele tiden.

Men mange foreldre er kjempeflinke til å holde barna hjemme når de er syke, eller ikke er helt i form, det må jeg si. Men mange leverer barna med skikkelig dårlig almentilstand. I dag kom 4(!) foreldre og fortalte helt ærlig at de hadde hatt en helt forferdelig natt, fordi barnet hoster så mye at de ikke klarer å sove. Og beskjed til oss at barnet er trøtt, grinete, vondt i halsen og ikke har spist noen ting.

Men bare ring, for jeg har fri i dag.

Barna hoster så mye at det høres ut som de brekker seg, er trøtte, leie, vil bare at vi bærer de, eller sitter på fanget . Når flere barn blir levert i så dårlig form, er det veldig krevende for oss å ta vare på de, pluss de andre 6 barna som er i god form, men selfølgelig trenger oppmerksomhet, kos, og stell. Selfølgelig så ringer vi å ber foreldrene om å hente, men det tar ofte 1,5 time før de kommer.

Så dette er en bønn til alle foreldre, vær så snill å hold barnet ditt hjemme når de er syke, er barnet ditt dårlig så er den beste plassen å være hjemme, trenger ikke å ha feber for å være syk. 

Anonymkode: 2646b...dae

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445772-sutring-fra-barnehageansatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerkroppen 2029 skrev (11 minutter siden):

Men herregud! Dersom dette er typisk de samme foreldre, og det gjentar seg gang på gang, så bør det vel vurderes som bekymringsmelding? 

Helt seriøst!

Det står i HI at det er mange foreldre som gjør det. Da går jeg ut fra at det ikke er de få samme som må vurderes bekymringsmelding på. 

Anonymkode: 880c7...369

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det står i HI at det er mange foreldre som gjør det. Da går jeg ut fra at det ikke er de få samme som må vurderes bekymringsmelding på. 

Anonymkode: 880c7...369

Men jeg tipper det er noen av de samme som skiller seg ut gang på gang. Og det er de jeg henviser til. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dessverre noe vi også ser gang på gang i vår barnehage. Trist og høre at foreldre sier ungen sov ikke, så jeg tok sykebarn dag og nå skal jeg hjem og sove! Så levere de en utslitt unge til oss.

Anonymkode: 71ff5...bda

Det er en skam!!!!

Anonymkode: e647e...04c

Annonse

Dette er helt riktig opplevelse fra barnehage. Jobber selv med småbarn, og de blir levert samma hvor mye de snørrer og hoster, for de har jo ikke feber. Har ikke sovet i natt , vil ikke spise og så videre er gjengangere. Og så skjønner de ikke at selv om vi som voksne opparbeider oss et godt immunforsvar blir vi smittet til slutt når vi bader i disse virusene, og barna trenger enda mer nærkontakt enn vanlig. Mens foreldrene selv tar en rolig dag hjemme for å hente seg inn. 
Dette har blitt mye verre de siste årene i vår barnehage, og det spesielt de yngste barna som blir levert til barnehagen selv om de er syke. Får så vondt av dem. 

Anonymkode: 2de14...348

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er helt riktig opplevelse fra barnehage. Jobber selv med småbarn, og de blir levert samma hvor mye de snørrer og hoster, for de har jo ikke feber. Har ikke sovet i natt , vil ikke spise og så videre er gjengangere. Og så skjønner de ikke at selv om vi som voksne opparbeider oss et godt immunforsvar blir vi smittet til slutt når vi bader i disse virusene, og barna trenger enda mer nærkontakt enn vanlig. Mens foreldrene selv tar en rolig dag hjemme for å hente seg inn. 
Dette har blitt mye verre de siste årene i vår barnehage, og det spesielt de yngste barna som blir levert til barnehagen selv om de er syke. Får så vondt av dem. 

Akkurat samme erfaring jeg har etter 15 år i bhg. Spesielt «koronabarna». De har lange dager 9++ timer fordi mamma og pappa skal på jobb og trene først. Evt lettere å bare vente på jobb så de kan sammkjøre hjem. I stede for å hente ungen 1,5 time tidligere.

Dere som fortsatt jobber i bhg må bli tøffere på å avvise foreldre/barn i døra. 

Sier en forelder at natta har vært som du beskriver, ville jeg svart at da har barnet ditt det best hjemme. En aktiv bhgdag er ikke barnet klar for. Se an dagen i dag og natt til i morgen og ta en ny vurdering da. 

Det er veldig vanskelig de første gangene, men det blir enklere etter hvert. Og signalet det gir utad gjør at færre dukker opp med (halv)syke barn. 

Jeg jobbet 17 år i bhg, 12 av dem som pedagogisk leder. Og har god erfaring i å bygge opp og støtte en kultur hvor vi tar barnas side i de situasjonene. 

Anonymkode: 56fc5...244

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sier en forelder at natta har vært som du beskriver, ville jeg svart at da har barnet ditt det best hjemme. En aktiv bhgdag er ikke barnet klar for. Se an dagen i dag og natt til i morgen og ta en ny vurdering da. 

Det er veldig vanskelig de første gangene, men det blir enklere etter hvert. Og signalet det gir utad gjør at færre dukker opp med (halv)syke barn. 

Jeg jobbet 17 år i bhg, 12 av dem som pedagogisk leder. Og har god erfaring i å bygge opp og støtte en kultur hvor vi tar barnas side i de situasjonene. 

Så bra at du sier i fra. Personlig synes jeg det er vanskelig ,for denne typen foreldre er ofte ikke særlig lydhør på våre råd eller beskjeder.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi prøver, men blir ofte møtt med, vi var hos legen i går, legen sier at barnet kan gå i barnehagen selv om de hoster. Vi prøver, men vi blir møtt med så mye protester at vi gir opp. Har mange ganger diskutert med foreldre om barnet kan være i barnehagen eller ikke. Blir ofte til at vi sier at vi kan prøve, så ser vi hvordan det går. Samme med barn som har diaré, får alltid beskjed om at barnet har spist noe, får tenner eller noe sånt, så vi må diskutere for å få de til å komme å hente. Gjelder ikke alle selfølgelig, men mange. Foreldrene skal på jobb, trening, ut å handle, lage middag, eller annet husarbeid, eller ha egentid. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det gjorde jeg. SJobbet som pedagogisk leder, og sendte et barn i retur med en gang de kom, fordi barnet kastet opp i barnehagen dagen før. Moren ble skikkelig muggen og sint, og klaget til styrer. Det endte med at jeg fikk kjeft av styrer og barnet fikk være i barnehagen. Jeg sa aldri noe som helst til foreldre noen gang igjen.

Anonymkode: acaa4...a69

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det gjorde jeg. SJobbet som pedagogisk leder, og sendte et barn i retur med en gang de kom, fordi barnet kastet opp i barnehagen dagen før. Moren ble skikkelig muggen og sint, og klaget til styrer. Det endte med at jeg fikk kjeft av styrer og barnet fikk være i barnehagen. Jeg sa aldri noe som helst til foreldre noen gang igjen.

Festlig med den typen styrer i tillegg😡😡

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det samme gjorde en av styrerene våre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet i over 20 år i barnehage. Dagens foreldre lar seg ikke snu i døra, eller tenker tanken selv. De betaler da tross alt for tjenesten mener de.

Da mine barn gikk i barnehagen hadde vi også slike foreldre. Spesielt ett foreldrepar var ganske ekstreme. Litt usikker på om mor spilte dum eller om hun rett var litt redusert. Blant annet gikk hun ofte inn på avdelingene og rundt der inne med skitne utesko der småbarn skulle krype og leke (f.eks. med slaps og grus under om vinteren). Hun fikk gang på gang beskjed og ble like forundret hver gang "å er det ikke lov??? Skal vi ta av skolene????" og lovet å ikke gå inn med sko igjen. Så kom neste dag.... Hun kunne parkere utenfor porten, i bilveien, og blokkere hele veien mens hun leverte.

Var barna syke ble de levert i barnehagen fulle av Paracet med beskjed om å IKKE si at de nettopp hadde kastet opp hjemme. Ringte barnehagen etter dem når barna var syk så kom de etter mange timer. De måtte bare xxx først (f.eks. gjøre unna møtene på jobb og handle). Jeg vet bare om én gang de sendte det ene barnet hjem. Da hadde de ring etter foreldrene dagen før, og ventet mange timer på at det ene barnet som var sykt skulle bli hentet. Barnet hadde kastet opp flere ganger og hadde høy feber. Så kom moren dagen etter og ville levere begge barna, den ene tydelig syk og full i feber til tross for Paracet. Da ble barnet og mor ble sendt hjem (men ikke uten protester fra mor). For hun hadde jo ikke tid til å være hjemme. 

Når foreldre oppførte seg slik som ble jo andre barn oftere syke.  Jeg som forelder hadde helst sett at barnehagen ble strengere når reglene tydelig ikke ble overholdt. Både av hensyn til barnet som var sykt, men også av hensyn til de andre barna og de ansatte. 

Anonymkode: 87614...53b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da mine barn gikk i barnehagen hadde vi også slike foreldre. Spesielt ett foreldrepar var ganske ekstreme. Litt usikker på om mor spilte dum eller om hun rett var litt redusert. Blant annet gikk hun ofte inn på avdelingene og rundt der inne med skitne utesko der småbarn skulle krype og leke (f.eks. med slaps og grus under om vinteren). Hun fikk gang på gang beskjed og ble like forundret hver gang "å er det ikke lov??? Skal vi ta av skolene????" og lovet å ikke gå inn med sko igjen. Så kom neste dag.... Hun kunne parkere utenfor porten, i bilveien, og blokkere hele veien mens hun leverte.

Var barna syke ble de levert i barnehagen fulle av Paracet med beskjed om å IKKE si at de nettopp hadde kastet opp hjemme. Ringte barnehagen etter dem når barna var syk så kom de etter mange timer. De måtte bare xxx først (f.eks. gjøre unna møtene på jobb og handle). Jeg vet bare om én gang de sendte det ene barnet hjem. Da hadde de ring etter foreldrene dagen før, og ventet mange timer på at det ene barnet som var sykt skulle bli hentet. Barnet hadde kastet opp flere ganger og hadde høy feber. Så kom moren dagen etter og ville levere begge barna, den ene tydelig syk og full i feber til tross for Paracet. Da ble barnet og mor ble sendt hjem (men ikke uten protester fra mor). For hun hadde jo ikke tid til å være hjemme. 

Når foreldre oppførte seg slik som ble jo andre barn oftere syke.  Jeg som forelder hadde helst sett at barnehagen ble strengere når reglene tydelig ikke ble overholdt. Både av hensyn til barnet som var sykt, men også av hensyn til de andre barna og de ansatte. 

Anonymkode: 87614...53b

Det er så sant. Men Gud hvor vanskelig det er å skal stå å krangle med foreldre om at de må yte omsorg for sine barn. Mange ganger vi har tenkt at da får ungene heler være i bhg for vi har mere omsorg enn barnets foreldre.. tragisk men sant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...