Gå til innhold

Vi lurer på å skaffe oss en pus. Hvilken type katt ville du valgt og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Adopter. Rase er vel ikke så viktig. Jeg trives best med huskatt. Adopterte en gammel perser en gang, den var altså stokk dum. Elsket den altså, men Gud bedre så teit katt, var liksom helt blottet for katteinstinker og en klumsete kløne, den veltet og rev ned ting. Pelsen var lett å holde flokefri da, men jeg stelte den litt hver dag for å holde pelsen i orden. Jeg synes hellig Birma er en vakker katt, en venninne har alltid hatt det.
Men, nå har jeg et søskenpar, korthåret huskatt, født bak en låve og bonden skulle skyte de. Jeg tok inn hele kullet og omplasserte de andre, ingen ville ha de to siste, sikkert fordi fargen var kjedelig. Så da fikk de bli hos oss. Jeg har ikke hatt egen katt noen år, bare vært fosterhjem, men nå har jeg katt igjen. Vi har to hunder også. Så for meg er det praktisk med en katt som ikke krever mye pelsstell og tid. Det er litt dyrehage her nå. 

Anonymkode: b9dc9...137

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Litt på siden: Vi har to katter, og den langhårete fikser pelsen selv, den med kort pels har plutselig "tover" her og der som vi må "rive opp" med en kam med kniv som vi har anskaffet. Han ser ut til å like det da. Tror knutene lugger fordi de kommer så "nedi pelsen" på en måte.

Ellers så er jeg for at man skaffer katt for omplassering eller dyrebeskyttelsen. De er gjerne ferdig chippet, er de veldig små forplikter man seg å gjøre det. Samme med sterilisering. 

Vi har to hannkatter, sterilisert og chippet som går ut og inn som de vil da vi har katteluke som er koblet til chipen. Synes det er kjempeviktig at kattene har mulighet til å komme seg innomhuses når de vil. De er stort sett ute fra mai til september,- men liker godt å ligge hele døgn inne (avbrutt av tissepauser) om det er skikkelig dårlig vær.

Katters personlighet kan man sjelden forutsi, uansett rase. Noen raser er mer "typete" hører jeg si, men jeg er vokst opp med katter og det eneste sikre er at de blir seg selv, samme hvor likt man oppdrar de. Og det er jo litt av sjarmen også da! 

Til de som mener katter ødelegger naturlig fauna: Om katter er mordere??? Javisst, er de jegere. Begge to, og vi har ikke hatt mus i hus etter de kom. Vi bor på gård på landet så er nesten avhengig. Men samtidig, hvis ikke katten tar småfugler, ekorn og andre "søte dyr" så er det andre som tar de. Skjæra tar både ekornbabyer fra reirene og egg og fugleunger fra reder og kasser. Hakkespetter også. Ekorn raider reir også, både med egg og fugleunger. Også har du røyskatt og rotter som også tar de samme dyrene... VI hadde et par år der låvesvalene ikke fikk formert seg fordi skjærer kom seg inn på låven og tok egg og unger etterhvert som de kom. (Låveporten må stå oppe i perioder så var ikke mulig å unngå) Etter kattene våre kom (hadde vel 2-3 år uten katt) så er det igjen yrende fugleliv på låve OG fuglekasser vi har rundt omkring i trær og vegger. Vi ser fortsatt skjære, ekorn er det masse av og ei og annen snømus og røyskatt har vi også.. Mus i hus,-ikke :)  Ikke rotter i kornbingen heller.

Anonymkode: adf87...3e0

Spiller jo liten rolle hva din erfaring er da. For katten er det dyret som har flest liv på samvittigheten. De er lystmordere. Mine katter går også ute og de tar gjerne fugl. De har halsbånd med bjelle. Vi har sikret trærne fuglene sitter i. Jeg har til nå kun sett de har tatt fugl to ganger så bjella virker. Skadedyr som mus tar de mengder av, det er bra. Katter holder det reint men ikke tro at katten ikke kan ødelegge artsmangfold for dét gjør de, og forskningen støtter opp om det. Tamkatten er til fare for fuglelivet. 

Anonymkode: b9dc9...137

Tamkatten er ikke en fare for fuglelivet i utgangspunktet.

Tamkatten har blitt en fare for fuglelivet fordi vi MENNESKER bygger hus og hyttefelt stadig nærmere skogsgrensa (bygger ut naturområdene våre) og drar med oss både en og to katter inn i husholdet vårt. Når skogsområdene til fuglene forsvinner blir de tvunget inn i hagene våre for å finne mat- og der ligger alle huskattene på lur.

Sååååå at alle de småfuglene blir drept hvert år er ene og alene pga oss mennesker. Igjen.

Og nå skal altså kattene "lide" for våres valg ved at vi putter på de bjeller som klinger i ørene deres hele døgnet, det snakkes om portforbud på katter og båndtvang. Jeg spyr! 

Vi må snart våkne og se at våre valg om å bygge ned naturen får konsekvenser som ikke nødvendigvis er så trivelige. 

Anonymkode: 8745b...5df

Vi har en siameser og den er utrolig menneskekjær, det virker som den trives over alt så lenge 'slavene' hans er der. Den er også temmelig snakkesalig, så er man lei av en samtale med mannen så kan en siameser ta over for en stund 😂

Ragdoll har også et godt lynne. 

Begge desse rasene liker veldig godt å bli bært uten at de selv holder seg fast og er som sagt veldig opptatt av familien sin. 

Anonymkode: d92cd...5ff

Vi fikk en kattunge hann gratis på Finn.no. Moren var en skikkelig villkatt som ei dame hadde fått i boden sin der kattemor fødte et kull. Typisk norsk korthåret katt og gatemix. Vi tok han til dyrlege og fikk han vaksinert, og kontrollert. Og kastrert og chippet etterhvert. 
Fantastisk fin fyr, perfekt familiekatt som fikk en bedre start i livet enn sin mor.  Han får alltid gode skussmål av dyrlegen ved årlig kontroll. Flotte tenner, kropp og proporsjoner. 5 år nå. 
Så jeg tenker det beste er å velge slike katter, eller gjennom Dyrebeskyttelsen. Det renner over av katter som trenger et hjem. Hvorfor da velge en spesiell rase som koster masse og som krever like mye om ikke mer stell? 

Anonymkode: c3ff6...f45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...